اینگیجمنت ریت (Engagement Rate) چیست؟

اینگیجمنت ریت اینستاگرام که به آن نرخ تعامل نیز می‌گویند، نسبت میزان مشارکت کاربران اینستاگرام برای محتوایی که تولید کرده‌اید به تعداد کل فالوورهای شما است. پیش از معرفی الگوریتم‌ های جدید اینستاگرام، اینگیجمنت محدود بود به تعداد لایک، کامنت و ویو، اما اکنون دنبال کردن هشتگ صفحه‌ی شما، تعامل در IGTV و استوری را نیز شامل می‌شود. لازم به ذکر است که تنها پیج‌هایی دارای اینگیجمنت ریت بالا، بیشتر در قسمت اکسپلور اینستاگرام کاربران قرار می‌گیرند.

 

بیش تر بخوانید:  اکسپلور اینستاگرام چیست و چگونه وارد آن شویم؟

اهمیت اینگیجمنت ریت در اینستاگرام مارکتینگ

اینگیجمنت ریت مهم‌ترین معیار در اینستاگرام مارکتینگ است. به کمک آن می‌توانید دریابید چه قدر محتوای شما برای فالوورها جذاب است. جذب مخاطب همان چیزی است که می‌تواند اهداف بازاریابی شما را محقق کند. پس از ساخت یک حساب کاربری بیزینس در اینستاگرام و  افزایش بازدید از صفحه، باید تعامل با فالوئرها را بالا ببرید. محتوایی که میزان پایینی کامنت، لایک، اشتراک گذاری و دخیره‌سازی دریافت می‌کند نمی‌تواند انتظار داشته باشد که بازدید از سایت، آگاهی از برند و فروشش افزایش یابد. نرخ اینگیجمنت میزان وفاداری فالوور نسبت به حساب کاربری را نشان می‌دهد.

فاکتورهای موثر در نرخ اینگیجمنت ریت

حتما از خود می پرسید چه فاکتورهایی در مقدار اینگیجمنت تاثیر گذارند تا بتوانید با در نظر گرفتن شان این مقدار را افزایش دهید. در این زمینه نظرات زیادی وجود دارد و خیلی از افراد معتقدند عوامل زیر در محاسبه آن دخیل هستند:

  • تعداد کامنت ها
  • تعداد ویوها
  • تعداد فالورها
  • تعداد لایک ها
  • تعداد اشتراک گذاری های یک پست

ارتباط فالوور و اینگیجمنت ریت اینستاگرام

تعداد فالوور بالا در اینستاگرام معیار مناسبی برای سنجش یک پیج در اینستاگرام نیست و از آنجا که این روزها بازار خرید فالور فیک حسابی گرم شده است این تعداد نمی تواند واقعی باشد. اما اینگیجمنت یا همان نرخ تعامل اینستاگرام می تواند معیار مناسبی برای تجزیه و تحلیل و سنجش فیک و یا واقعی بودن یک پیج در اینستاگرام به شمار رود.

از طرفی اینگیجمنت ریت نیز به تعداد فالوور بستگی ندارد بلکه بسیار با میزان علاقه و تعامل مخاطب نسبت به محتوا مرتبط است. بدین معنی که اگر پیجی را می‌بینید که تعداد زیادی فالوور دارد دلیل بر این نیست که درصد اینگیجمنت بالایی هم داشته باشد.

اینگیجمنت یا نرخ تعامل اینستاگرام چگونه محاسبه می‌شود؟

راه‌های زیادی برای بدست آوردن اینگیجمنت وجود دارد. برخی افراد اینگیجمنت را وابسته به میزان لایک و کامنت می‌دانند، عده‌ای معتقدند باید میزان ذخیره شدن پست ها نیز لحاظ شود، برخی آن را تابع تعداد فالوورهای پیج می‌دانند و بعضی دیگر ایمپرشن (تعداد مشاهده) را معیار سنجش قرار می‌دهند.

فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

از طریق فرمول‌های زیر می‌توانید به صورت دستی درصد تعامل هر تعداد پست یا درصد تعامل برای کل یک پیج در اینستاگرام را محاسبه کنید.

  • فرمول 1: 100 *( تعداد فالوور/(تعداد لایک+ تعداد کامنت))= درصد تعامل
  • فرمول 2: 100 * (تعداد مشاهده/(تعداد لایک+ تعداد کامنت))= درصد تعامل
  • فرمول 3: 100 * (تعداد فالوور/(تعداد لایک+ تعداد کامنت+ تعداد به اشتراک گذاری))= درصد تعامل
  • فرمول 4: 100 * (تعداد مشاهده/(تعداد لایک+ تعداد کامنت+ تعداد ذخیره))= درصد تعامل

سایت‌های محاسبه کننده اینگیجمنت اینستاگرام

همراهان عزیز اگر فرمول‌های بالا برایتان کافی نبود، حتماً از این سایت‌ها که در ادامه آورده می‌شوند کمک بگیرید. البته برخی اطلاعاتی که این سایت ها در اختیارتان می‌گذارند محدود به درصد تعامل نیست و می‌توانید از آنها آمارهای متفاوتی از جمله تعداد لایک، کامنت و… را نیز دریافت کنید.

1- Influencerfee.com

این سایت یک ماشین‌ حساب‌ جذاب برای اندازه‌گیری نرخ تعامل است. در influencerfee علاوه‌ بر نرخ تعامل، نمودارهای نظرات و لایک‌ های مطالب را هم به تفکیک پست می‌توانید ببینید.

سایت influencerfee

2- Phlanx.com

در سایت Phlanx به ازای هر 24 ساعت فقط 3 بار می‌توانید اینگیجمنت صفحات را به‌صورت رایگان چک کنید، برای دفعات بیشتر نیازمند به خرید اشتراک هستید.

سایت Phlanx

3- Triberr.com

ساز و کار این سایت هم، مانند دو سایت قبلی می‌باشد، با این تفاوت که در ابتدا باید حتما در آن ثبت نام کنید و از طرفی دیگر محدودیتی در تعداد صفحاتی که وارد می‌کنید، ندارد.

سایت Triberr

4- Notjustanalytics.com

سایت Notjustanalytics

5- Tanke.fr

سایت Tanke.fr

6- Socialblade.com

سایت Socialblade

چه عواملی بر روی اینگیجمنت تاثیر می‌گذارند؟

بله درست متوجه شدید، شما می‌توانید درصد اینگیجمنت مطالب پیجتان را تغییر دهید. برای افزایش اینگیجمنت تکنیک‌هایی وجود دارد که به طور طبیعی باعث بالا رفتن نرخ اینگیجمنت می‌شود. اما مسئله حوصله و زمان بسیار در این کار مهم است که باید به آن نیز توجه داشته باشید. در ادامه تکنیک هایی را معرفی میکنیم که برای اثر بخشی بر روی اینگیجمنت ریت، بایستی آنها را بصورت مداوم و با حوصله در طول زمان رعایت کنید.

1- تولید محتوای با کیفیت

اگر قصد پست کردن عکسی را دارید سعی کنید آن عکس با کیفیت باشد و ایرادی از بابت کادر بندی نداشته باشد. اگر قصد انتشار ویدیو دارید به کیفیت تصویر ضبط شده دقت کنید و همینطور به کیفیت صدا هم توجه داشته باشید. اگر عکس نوشته منتشر می‌کنید توجه داشته باشید که مطالب مفید و درست در آن قید شود و از زیاده گویی پرهیز کنید. اگر قصد انتشار محتوای اینفوگرافیک دارید از نمودارهای و چارت های گرافیکی جذاب استفاده کنید و دقت داشته باشید اطلاعاتتان موثق و کاملا صحیح باشند. در صورتی که خودتان قادر به تولید محتوا نیستید می توانید از خدمات تولید محتوای اینستاگرام فارس محتوا بهره مند شوید چرا که دارای متخصصانی با سابقه طولانی مدت در این زمینه دارد و می توانند در این مسیر همراه تان باشند.

تولید محتوای با کیفیت

بیش تر بخوانید:  آموزش جامع تولید محتوا در اینستاگرام

2- کپشن طولانی

در اینستاگرام برای هر پست می‌توانید تا 2200 کارکتر کپشن بنویسید. از طرفی یکی از عوامل موثر بر الگوریتم اینستاگرام مدت زمانی است که کاربر به یک پست اختصاص می‌دهد. بنابراین هر چه میزان کپشن طولانی‌تر باشد مدت زمان بیشتری صرف خواندن آن می‌شود. اما باید دقت کنید که کپشن حوصله سر بر یا غیر جذاب خودش عامل دفع می‌باشد، پس کپشن طولانی و جذاب بنویسید.

3- چالش برگزار کنید و مخاطبان را به مشارکت و تعامل وادارید

تلاش کنید به صورت دائمی و پیوسته مخاطبان خودتان را به جنبش و تکاپو تشویق کنید. برای این کار یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید راه اندازی چالش است. البته منظور از چالش این نیست که از مخاطبان و دنبال‌کنندگان بخواهید کارهای غیرعادی انجام دهند. بلکه هر عمل مشخصی که توسط شما در جهت تحقق هدفی خاص تعریف شود نیز یک چالش است. کافی است فکر کنید و چالشی را تعریف کرده که مخاطبان را به چالش و تفکر وادار کند، در آخر نیز برای چند نفر جایزه در نظر بگیرید که سبب اشتیاق کاربران برای شرکت در چالش شود.

4- استفاده از موقعیت جغرافیایی

پست‌هایی که موقعیت جغرافیایی دارند 79% اینگیجمنت بیشتری نسبت به پست‌های بدون لوکیشن، دارند. به عنوان مثال اگر به طبیعت سفر کرده اید و قصد انتشار عکسی از آنجا را دارید حتما در قسمت لوکیشن پست نام آنجا را ذخیره کرده و آن را انتخاب کنید.

5- استراتژی هشتگ‌گذاری

هشتگ یکی از کاربردی ترین امکانات در شبکه‌های اجتماعی است. امروزه صرف استفاده از هشتگ موجب بالا رفتن reach و در نتیجه افزایش اینگیجمنت نمی‌شود. استفاده بی رویه از هشتگ‌های تکراری و غیر مرتبط، باعث اسپم شناخته شدن و کاهش reach در پست ها می‌گردد. برای استفاده بهینه و هوشمندانه از هشتگ‌های مرتبط با حوزه کاری‌ خود، فایلی تهیه کرده که هشتگ های مرتبط و پر بازدید کسب و کارتان را در آن دسته بندی کنید، سپس در هر پست هشتگ‌های دسته‌های مختلف را با هم ترکیب کنید.

6- تگ کردن اکانت‌ ها و پیج ها

تگ کردن اکانت‌هایی که با محتوا همخوانی دارند باعث افزایش reach می‌شود. شما می‌توانید محصولات، برندها یا اینفلوئنسرهایی که با حوزه کاری شما مرتبط هستند را در عکس خود تگ کنید. این کار باعث می‌شود پست شما در صفحه اکسپلور فالوئرهای پیج‌های تگ شده نیز ظاهر شود. همچنین اگر آنها قسمت تصاویر تگ شده در پروفایلشان را نبسته باشند، مخاطبین آنان در آن قسمت به پستی که منتشر نموده‌اید دسترسی خواهند داشت. از تگ کردن بیش از حد و دائمی اکانت‌های معروف بپرهیزید. زیرا مانند استفاده از هشتگ‌های تکراری یا بی‌ربط، اینستاگرام پست شما حذف و شما را بلاک خواهد کرد.

تگ کردن اکانت‌ ها و پیج ها

بیش تر بخوانید:  آموزش تفاوت میان تگ کردن و منشن کردن در اینستاگرام

7- سی دقیقه‌ی حیاتی

موفقیت یک پست بر اساس اینگیجمنت در 30 دقیقه‌ی ابتدایی آن در الگوریتم اینستاگرام مشخص می‌گردد. از این فرصت برای پاسخ‌دهی به کامنت‌ها استفاده کنید و با مخاطبانتان تعامل کنید. بهتر است در این بازه زمانی پستتان را در استوری منتشر کنید و از این طریق افرادی که پستتان برایشان Reach نشده آن را می‌بینند و با تعامل آنها اعتبار پستتان نیز بیشتر می‌شود.

سی دقیقه‌ی حیاتی

8- استفاده از قابلیت استوری ها

این روزها، بازار استوری‌های اینستاگرامی خیلی داغ است و تعداد استوری های که در یک بازه زمانی منتشر می‌شوند بسیار بیشتر از تعداد پست های منتشر شده است. دلیل آن هم واضح است، علاقه مردم به استوری‌ گذاشتن و استوری چک کردن بیشتر از پست‌های اینستاگرام است.

کاری که شما باید بکنید این است که برنامه مشخصی برای انتشار استوری در شبانه روز داشته باشید و برای بیشتر درگیر کردن مخاطبانتان، از نظر سنجی، کوئیز، رای دادن و هر قابلیت دیگری که امکان استفاده از آن در استوری‌ را دارید، بهره بگیرید.

 

بیش تر بخوانید:  آموزش کامل استوری اینستاگرام و ترفندهای آن

سخن پایانی

ما در این مقاله اینگیجمنت ریت یا نرخ تعامل اینستاگرام را برای شما تعریف کرده و میزان اهمیت آن را توضیح دادیم و همچنین نحوه محاسبه آن و عواملی که رعایت آنها سبب افزایش این نرخ می‌شوند را بیان کردیم. در پایان باید این نکته را متذکر شویم که هیچ چیز در اینستاگرام ثابت نیست و شما باید همواره خود را به روز نگه دارید. زیرا در آینده و با معرفی ویژگی های جدید از این شبکه اجتماعی قدرتمند، قطعا روش های جدید تر برای محاسبه اینگیجمنت ریت معرفی شده و عوامل تاثیرگذار بر آن نیز بیشتر و متنوع تر خواهند شد.

همراهان عزیز فارس محتوا، امیدواریم به اندازه کافی نیاز شما در این زمینه را برطرف ساخته باشیم. اما چنانچه هر گونه سوال یا پیشنهادی در مورد مبحث اینگیجمنت ریت دارید خواهشمندیم با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز این صفحه: