کپی رایتینگ (copy writing) در اصل به معنای نوشتن یک متن تبلیغاتی و فورش جذاب و گیرا است. به طوریکه خواننده را ترغیب کند از محصول یا خدماتی که راجع به آن نوشته شده است، استفاده کند. می توان گفت تعاریف متعددی برای کپی رایتینگ نیز تعاریف متعددی وجود دارد.

کپی رایتینگ (copy writing) چیست؟

اگر بخواهیم تعریف علمی و کاملی از کپی رایتینگ داشته باشیم، باید از زبان بروس بندیگر یکی از کپی رایترهای معروف بگوییم که می گوید:” کپی رایتینگ علم و هنر نوشتن در راستای تبلیغ یک محصول، کسب و کار، برند، شخص یا یک ایده است.”

در واقع کپی رایتینگ به معنی انتخاب، ویرایش و ایجاد محتوایی می باشد که کاربر را متقاعد کند در مورد محصول یا خدمات ارائه شده تصمیمی ویژه بگیرد. البته لازم به ذکر است که هدف از کپی رایتینگ همیشه فروش محصولات نیست؛ بلکه در برخی مواقع، قانع کردن مخاطب برای انجام یک عمل خاص است.

این عمل میتواند موارد زیادی از جمله تماس با یک شماره تلفن، ثبت نام در یک خبرنامه، کلیک بر روی یک گزینه خاص، ارسال ایمیل و … را شامل شود. از تمامی اقداماتی که ذکر شد می توان دایره فروش را توسعه داد. برای تولید یک کپی رایتینگ حرفه ای، نویسنده باید نقش های متفاوتی از جمله کارآگاه، محقق، هنرمند ، دانشمند، روانشناس و …. را بازی کند و آگاهی کامل به همه آنها داشته باشد.

آیا منظور از کپی رایتینگ همان محتوای تبلیغاتی است؟

همانطور که گفته شد، کپی رایتینگ به معنای نوشتن یک متن تبلیغاتی است ولی متنی که هر خواننده ای را متقاعد کند. بنابراین، میتوان گفت بله منظور از کپی رایتینگ همان محتوای تبلیغاتی است ولی محتوایی که موثر باشد. شاید این کار در نگاه اول خیلی ساده به نظر بیاید ولی در واقع اینطور نیست؛ چرا که باید نکات و ظرافت های زیادی را رعایت کرد تا متن نوشته شده به عنوان یک محتوای تبلیغاتی تاثیرگذار محسوب شود.

 به این دو عبارت توجه کنید: ” یک هزینه 5 هزار تومانی”، “یک هزینه کوچک 5 هزار تومانی” به نظرتان کدام یک از این دو عبارت موجب فروش بیشتر میشود؟ بدون شک عبارت یک هزینه کوچک 5 هزار تومانی. این عبارت تبلیغاتی توانسته  فروش یک محصول را به راحتی به اندازه 20 درصد افزایش دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت هر متنی نمیتواند یک کپی رایتینگ باشد زیرا اگر خواننده با خواندن آن متن اقدام موثری را انجام ندهد، طبیعتا متن تبلیغاتی نوشته شده هیچ گونه ارزشی نخواهد داشت.

تفاوت کپی رایتینگ با محتوا نویسی

تفاوت اصلی و اساسی بین تولید محتوا (content writing) و کپی رایتینگ (copy writing) در نوع و هدف آنها در نوشتن است. در واقع کپی رایتینگ یا به عبارتی نوشتن متن تبلیغاتی بیشتر به عنوان یک ابزار در زمینه بازاریابی و تبلیغات کاربرد دارد. ولی در محتوا نویسی هدف از نوشتن  قرار  دادن اطلاعات و جلب نظر کاربران است تا آنها علاوه بر اینکه محتوا را برای رسیدن به پاسخ سؤال یا مشکلشان مطالعه میکنند، زمان بیشتری را هم در سایت ها صرف کنند.

محتوا نویسی

محتوا نویسی ابزاری برای تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند برای رسیدن به اهدافی خاص است. این اهداف شامل مواردی مانند کسب و کار و بازاریابی و به کلی امور تجاری میشود. در حقیقت از محتوا نویسی برای جذب کردن مخاطبان و خریداران واقعی و معرفی کردن محصولات و خدمات یک کسب و کار به کاربران است.

محتوا نویسی وسیله ای است که برای بازاریابی محتوا استفاده می شود. در اصل این محتوا میتواند در راستای فروش بیشتر محصولات یک برند نقش به سزایی داشته باشد. محتوایی ارزشمند و مفید است که بتواند مخاطبان خاصی را مورد هدف قرار دهد و بتواند شما را به اهدافی که برای آن در نظر گرفته اید نزدیک کند.

کپی رایتینگ

کپی رایتینگ در واقع برای تبلیغات و بازاریابی است. هدف از این نوشته، متقاعد کردن مخاطب برای خرید و یا تحت تاثیر قرار دادن باورهای افراد است. کپی رایتینگ وسیله ای است که به کمک آن میتوان در مدت زمان کمی نام تجاری و برند یک کسب و کار را توسعه داد.

هدف نهایی کپی رایتینگ فروش یک ایده است ولی در مقابل، هدف اصلی محتوا نویسی کمک به فروش محصولات یک برند است. محتوا نویسی معمولا به مخاطب برای فهم یک نام تجاری کمک میکند و برای ایجاد علاقه مندی مخاطب نسبت به آن به کار میرود. به طور کلی می توان گفت کپی رایتینگ متقاعد کننده و محتوا نویسی ترغیب کننده است.

کپی رایتینگ

تکنیک‌های نوشتن متن فروش و متن تبلیغاتی موثر

نوشتن یک متن تبلیغاتی کاره ساده ای نیست و باید در نوشتن از آن نکاتی را رعایت کرد تا متن نوشته شده بتواند روی بیشتر افراد تاثیر گذار باشد. به همین دلیل بر آن شدیم در ادامه این مقاله تکنیک های نوشتن یک متن برای فروش و تبلیغات موثر را به طور کامل شرح دهیم.

  1. انتخاب رویکردی متفاوت در نوشتن کپی رایتینگ

روزانه ما با با بمباران تبلیغات مختلفی مواجه می شویم. به همین خاطر، از بسیاری از پیام های تبلیغاتی به راحتی می گذریم. حتی در برخی مواقع به آنها نگاه هم نمیکنم چه برسد به اینکه آن متن تبلیغاتی را بخوانیم. اینجا دقیقا همان جایی است که نقش کپی رایتینگ پررنگ میشود. 

در حقیقت یک متن خوب میتواند توجه چنین مخاطبان بی علاقه ای را به خود جلب کند. هر برندی مزایا و ابعاد مختص به خود را دارد که میتوانید از هر کدام به عنوان یک ویژگی بارز در برندتان استفاده کنید. توجه داشته باشید جنبه ای از محصول را برای پیام تبلیغاتی انتخاب کنید که بتواند توجه مخاطب را جلب کند و آن را تحریک به خرید نماید.

بهترین راه این است که پیام هایی تولید کنید که به طور غیر منتظره بتواند بر بی توجهی مخاطبان غلبه کند و آنها را ترغیب کند که به تبلیغ شما توجه کنند. یک کپی رایتینگ خوب، متنی است که مخاطب را درگیر کند و یا آن را مشتاق به دیدن دوباره پیام کند. این موضوع موجب میشود پیام تبلیغاتی شما در ذهن مخاطبان ماندگار شود. بنابراین هرچه بیشتر بتوانید ذهن مخاطب را درگیر کنید، تبلیغات شما بیشتر تاثیرگذار خواهد بود.

  1. استفاده از احساسات در متن:

استفاده درست از احساسات در کپی رایتینگ میتواند نرخ تبدیل سایت شما را تا حد بسیار زیادی بهبود دهد. اما استفاده از احساسات در صنعت های مختلف یکی از موضوعات مهمی است که کپی رایترها با آن مواجه هستند. بدون شک نحوه استفاده از احساسات در لندینگ پیج های هر سایت با هم باید متفاوت باشد.

به طور مثال، در صنعتی مانند گردشگری نباید حتی 1 درصد احساسات منفی به کار ببرید چرا که موجب میشود نرخ تبدیل سایت تا حد زیادی کاهش پیدا کند. براساس تحقیقات انجام شده در صفحه های فرود باید متن تبلیغاتی خلاصه و مفید باشد. زیرا نرخ تبدیل در صفحاتی که کمتر از 100 کلمه هستند 50 درصد بیشتر از صفحاتی است که 500 کلمه دارند.

 سعی کنید در صفحات ورود از احساسات خود به گونه ای استفاده کنید که حس اعتماد به مخاطب منتقل شود. میتوانید از کلماتی مانند نگهداری، راهنمایی، مفید و … استفاده نمایید. به کار بردن احساسات در برخی از صفحات موجب کاهش یا افزایش نرخ تبدیل سایت میشود.

 به طور مثال استفاده از حس مثبت و شاد در سایت های آموزشی باعث بهبود نرخ تبدیل میشود. اما  در عوض در سایت های حقوقی به کار بردن زیاد چنین حسی تاثیر خوبی بر روی نرخ تبدیل نخواهد گذاشت. پس نتیجه میگیریم در کپی رایتینگ از احساسات باید به خوبی و متناسب با رفتار کاربر استفاده کرد تا قدرت تاثیر بیشتری بر روی آنها داشته باشد.

  1. دقت در نوشتن عنوان تبلیغ:

عنوان ها همیشه بهترین و مهم ترین ابزار برای اتصال مخاطب هستند. به طوریکه اگر عنوان یک متن کسل کننده باشد یا به قدر کافی جذاب نباشد، بدون شک مخاطبان از متن شما با بی توجهی گذر میکنند. برای نوشتن عنوان محتوای تبلیغاتی بهتر است سعی کنید حس کنجکاوی مخاطب را در رابطه با آنچه که در متن نوشته شده برانگیزید.

 استفاده از کلمات به صورت طنز، بازی کردن با کلمات و غیرقابل پیش بینی بودن عنوان از جمله روش هایی که میتوان از طریق آنها نظر مخاطبان را به محتوا جلب کرد. به طور کلی اگر عنوان پیام تبلیغاتی شما مخاطبان را جذب نکند تلاش شما برای نوشتن متن تبلیغ بی فایده خواهد بود.

  1. شناخت مشتریان هر صنعت:

یک کپی رایتینگ موفق باید از شرایط، انگیزه ها، آرزوها و نیازهای مشتریان خود آگاهی داشته باشد. بنابراین باید مشتریان هر صنعت را به خوبی بشناسید و آنها را از لحاظ علایق و جمعیت شناسی مورد بررسی قرار دهید. سپس محتوای تبلیغاتی خود را متناسب با مشتری هر صنعت و نیازهایشان تولید نمایید.

  1. استفاده از مبالغه و اصطلاحات تخصصی ممنوع:

برخی از نویسندگان محتوا هنگامی که میخواهند برند، محصولات و یا خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنند سعی دارند از کلمات تخصصی استفاده کنند یا در برخی مواقع برای برجسته هدفشان از مبالغه کمک میگیرند.

 استفاده از اصطلاحات تخصصی و یا مبالغه در تولید پیام تبلیغاتی به هیچ وجه توصیه نمیشود. بنابراین یک کپی رایتینگ ارزشمند باید پیام خود را با زبانی ساده و اصطلاحاتی خودمانی به مخاطب برساند. البته این به معنای در معرض دید قرار دادن جوایز و دستاوردهای شما نیست؛ بلکه باید آنها را همانطور که هستند به مخاطبان معرفی کنید. پس دقت کنید متن تبلیغاتی خود را کاملا واضح بنویسید. زیرا اگر مخاطب مجبور شود برای درک بهتر متن چندین بار آن را بخواند کپی رایتینگ شما به هدف خود نخواهد رسید.

  1. نوشتن متنی مختصر ولی مفید:

یک کپی رایتینگ خوب نباید طولانی باشد که برای مخاطب خسته کننده باشد. پس یک متن تبلیغاتی باید کوتاه باشد ولی در عین حال به گونه ای باشد پیام تبلیغ را به خوبی به مخاطب منتقل کند. در یک بنر تبلیغاتی و یا پوستر نوشتن کلمات زیاد کاری بیهوده و غیر حرفه ای است.

 بنابراین بهتر است برای نوشتن یک پیام تبلیغاتی از تعداد کلمات زیادی استفاده نکنید و پس از نوشتن آن را بررسی و کلمات اضافی را از آن حذف کنید. دقت کنید مفهوم پیام شما تغییر نکند.

7.دقت به جزئیات در کپی رایتینگ:

در هنگام نوشتن محتوای تبلیغاتی حواستان به تمامی جزئیات از قبیل غلط های املائی، کلمات تکراری، لینکهای شکسته و …. باشد. همه این ها اشتباهات رایجی هستند که اغلب نویسنده ها آنها را انجام میدهند. اما یک برند نباید مرتکب چنین اشتباهاتی شود زیرا همین اشتباهات جزئی می تواند تاثیر بدی بر روی مخاطبان داشته باشد. 

بنابراین بهتر است قبل از منتشر کردن متن تبلیغاتی و کپی رایتینگ، از یک نفر کمک بگیرید تا نوشته شما را بخواند و اشتباهات نگارشی موجود در آن را به شما بگوید. یا بعد از نوشتن محتوا کمی استراحت کنید سپس مجددا متن را بخوانید زیرا به احتمال زیاد اگر همان موقع نوشته خود را بخوانید متوجه اشکالات موجود در متن نخواهید شد.