تولید محتوا چیست و تولید کننده محتوا چه وظیفه ای دارد؟

حتما شما هم تا به حال با کلمه تولید محتوا مواجه شده‌اید، اینکه تولید محتوا چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ اصلا شغل تولید کننده محتوا چیست؟

خب این تقریبا دغدغه تمام افرادی است که کار تولید محتوا را انجام می‌دهند که همیشه برای اطرافیانشان این سوال به وجود می‌آید که “بابا اصلا تولید محتوا یعنی چی؟“.

وقتی خودم را به عنوان یک تولید کننده محتوا به مردم معرفی می‌کنم، آنها معمولاً یکی از این واکنش‌ها را از خود نشان می‌دهند: الف) با چهره‌ای بهت زده به من نگاه می‌کنند، ب) می‌پرسند “این که گفتی یعنی چه؟” یا ج) هر سوالی که به ذهنشان می‌رسد را می‌پرسند تا بفهمند تعریف دقیق تولید محتوا چیست!

بعد از این که من شغلم را کاملا توضیح می‌دهم و می‌گویم که کار اصلی من این است که به بلاگرها و صاحبان کسب و کارها کمک می‌کنم تا جایگاه آنلاین خود را بهود دهند، جواب سوال معمولاً این است: “اتفاقاً من به یه همچین فردی نیاز دارم!”.

خب دقیقاً به همین دلیل است که من امروز اینجا هستم. پس ابتدا، می‌خواهم با این شروع کنم که تعریف دقیق تولید محتوا چیست و تولید کنندگان محتوا دقیقا چه کار می‌کنند (همان توضیحی که سعی دارم همیشه به همه افراد بدهم). در ادامه دلایلی را توضیح خواهم داد که چرا اصلاً به یک تولید کننده محتوای آنلاین نیاز دارید.

در آخر می‌توانید با مراجعه به مقاله “آموزش تولید محتوا” یاد بگیرید که چگونه یک محتوای فوق العاده تولید کنید و از آن برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید. در صورتی که نیاز به یک شرکت تولید محتوا دارید، فارس محتوا بهترین گزینه برای شماست چراکه سالیان سال است در این حوزه فعالیت می کند و توانسته رضایت صد در صدی مشتریان را جلب کند.

تولید محتوا چیست؟

خب برای اینکه بخواهم توضیح دهم که تولید محتوا چیست، بهتر است ابتدا با مفهوم دقیق‌تری از محتوا شروع کنم. ممکن است شما به این نکته توجه نکرده باشید، اما باید بگویم که همه ما حتی مامان باباهای ما هم به طور روزانه با محتوا سر و کار دارند. محتوا هر چیزی است که پیامی را به شما منتقل کند. این پیام می‌تواند در قالب یک متن و نوشته باشد، می‌تواند در قالب یک فایل صوتی (پادکست) یا در قالب یک ویدئو باشد.

برخی افراد تصور می‌کنند که منظور از محتوا، فقط نوشته است. در صورتی که نوشته هم نوعی محتواست ولی ما انواع گوناگونی از محتوا داریم. یک فایلی که در واتساپ برای شما ارسال می‌شود، گیف‌هایی که برای دوستانتان می‌فرستید، عکس‌ها و فیلم‌هایی که در اینستاگرام خود مشاهده می‌کنید، همه و همه می‌توانند تعریف دقیقی از محتوا باشند.

تولید محتوا چیست؟

خب حال که متوجه شدید که محتوا دقیقا چیست و چه مفهومی دارد، می‌خواهم شما را با شغل تولید محتوا بیشتر آشنا کنم.

 

بیش تر بخوانید:  استراتژی محتوا چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

وظیفه تولید کننده محتوا چیست؟

تولید کننده محتوا شخصی است که سهمی در اطلاعات موجود در هر رسانه و به خصوص رسانه‌های دیجیتال دارد. آنها معمولاً مخاطبان خاصی را در متون به خصوصی مورد هدف قرار می‌دهند. یک تولید کننده محتوا می‌تواند در هر یک از موارد زیر نقش داشته باشد.

آنها همچنین می‌توانند محتوای آفلاین مانند بروشور، مجله اختصاصی برای مشتری و غیره ایجاد کنند. اما امروز، ما به طور خاص روی ایجاد محتوای دیجیتال تمرکز خواهیم کرد.

وظیفه تولید کننده محتوا چیست؟

 

بیش تر بخوانید:  آموزش ساخت تقویم محتوایی و تنظیم آن

4 مورد از بهترین دلایلی که به یک تولید کننده محتوای دیجیتال نیاز دارید

مطمئنم که برای محض رضای خدا نیامده‌اید که تعریف تولید محتوا را بدانید. صرفاً با دانستن این که تولید محتوا چیست ، دلیل نمی‌شود که شما بخواهید این کار را انجام دهید یا شخصی را استخدام کنید که برای شما محتوای دیجیتال تولید کند. بنابراین، در این قسمت می‌خواهم به دلایلی اشاره کنم که بهتر است این کار را هر چه سریع تر انجام دهید.

اهمیت تولید کننده محتوا

1- محتوا هسته اصلی برند شماست

طراحی وب شما، تصاویر، فونت‌ها و رنگ‌ها، بخش بزرگی از برند شما را تشکیل می‌دهند. اما محتوا چیزی است که مردم را تشویق به انجام عملی می‌کند. بازاریابی بصری را به عنوان اولین برداشت و بازاریابی محتوا را به عنوان یک تصور ماندگار در نظر بگیرید. گفتن داستان برند شما همان چیزی است که وفاداری ایجاد می‌کند برای گفتن داستان برند خود، باید از کلمات استفاده کنید.

محتوا هسته اصلی برند شماست

محتوای تصویری بسیار جذاب است اما معمولا نمی‌تواند به طور کامل پیام شما را منتقل کند. مثلاً اگر من در صفحه اصلی پروفایل فیس بوکم صرفاً یک عکس از خودم گذاشته باشم، آن وقت شما می‌توانید بفهمید که من چه کسی هستم و چه کار می‌کنم؟

این یک مثال کلی است فقط برای اینکه بهتر متوجه شوید که به کمک کلمات می‌توانید بهتر منظور خود را برسانید. حال این دو را با یکدیگر ترکیب کنید، یعنی تصاویری جذاب و با کیفیت به همراه یک متن فوق العاده. خب همین برای شروع استراتژی بازاریابی آنلاین کفایت می‌کند.

2- محتوا شما را به مخاطبان هدف متصل می‌کند

وب سایت شما، نقش ویترین مغازه را برای برند شما ایفا می‌کند و وظیفه آن این است که به افراد بگوید که شما دقیقا چه کار می‌کنید تا بتواند شما را با آن‌ها متصل کند. برای اینکه بتوانید این کار را به درستی انجام دهید، خیلی کارها پیش رو دارید اما باید بدانید که محتوا در هر بعدی از این پروسه نقش دارد.

بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از راه‌هایی که محتوا می‌تواند به ایجاد روابط با مخاطبان شما کمک کند:

  • هر پست وبلاگ می‌تواند یک داستان شخصی داشته باشد، بنابراین در حالی که به آنها آموزش می‌دهید، با آنها ارتباط برقرار می‌کنید.
  • اگر در مورد چیزی بنویسید که آنها را درگیر کرده و نشان می‌دهید که می‌فهمید، آنها احساس می‌کنند که می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند.
  • محتوا به شما این امکان را می‌دهد تا از صدای خود استفاده کنید تا آنچه را که در مورد برند شما خاص است و آن چه که شما را متفاوت می‌کند، به اشتراک بگذارید.
  • محتوا به کل ماموریت و هدف شما ارزش می‌بخشد و “چرایی” موجود در پشت هر آنچه که انجام می‌دهید را توصیف می‌کند.

 

بیش تر بخوانید:  تحلیل محتوا چیست و چه مراحلی دارد؟

3- تولید محتوا و بهبود رتبه در نمایش جست و جوی گوگل

تولید محتوا یکی از اصول اساسی سئو و یک استراتژی در جهت کسب ترافیک می‌باشد. به بهبود رتبه در گوگل کمک می‌کند و هرچقدر بتواند محتواهای غنی تولید کنید مطمئن باشید بازخورد بسیار خوبی از تولید محتوا می‌گیر# محتوا یک راه مطمئن برای افزایش ترافیک شما است. من نمی‌توانم افرادی را درک کنم که فقط یک سری تصاویر در سایتشان درج کرده‌اند، بدون اینکه هیچ اطلاعاتی در مورد آنها نوشته باشند.

تولید محتوا و بهبود رتبه در نمایش جست و جوی گوگل

به نظر من، آنها افرادی هستند که می‌خواهند مهارتهای عکاسی و طراحی خود را به نمایش بگذارند و مهارتهای خارق العاده‌ای نیز دارند، اما یک مشکل وجود دارد. شما بیشتر برای این می‌نویسید که در ابتدا در خواننده اثر بگذارید، اما چیز دیگری هست که باید آن را تحت تاثیر قرار دهید و آن چیزی نیست جز موتورهای جستججو. شما برای اینکه بتوانید در موتورهای جستجو رتبه کسب کنید، نیاز به محتوا دارید.

دلایل بیشتری از آنچه که ما فکر می‌کنیم برای نوشتن پست وبلاگ وجود دارد، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنیم که همه جنبه‌ها را پوشش می‌دهیم، از عناوین و سرتیترها گرفته تا جمله‌بندی و طول پاراگراف.

حتما برای هر پست وبلاگ، کلمه کلیدی خود را انتخاب کنید و وقتی به صفحه اصلی خود رسیدید، می‌توانید تمام پیشنهادات خوب خود را در آنجا بگنجانید، اینستاگرام خود، فرم ثبت نام و هر چیز خوب دیگری که دارید را بیاورید تا به کمک آن مخاطبان را تشویق به انجام عملی کنید.

به این ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بهترین نتیجه را کسب خواهید کرد. از عکسهایی برای بهبود برند و معرفی خود در صفحه اصلی استفاده کنید، در عین حال، از محتوای بهینه شده برای سئو استفاده کنید و اجازه دهید که مردم از طریق وبسایتتان شما را بشناسند و بدانند که شما چه خدماتی ارائه می‌دهید و قرار است چگونه به آنها کمک کنید.

4- به کمک تولید کننده محتوا، سفر خوبی را برای مشتریان خود رقم بزنید

فرض کنید شما به دنبال یک عکاس حرفه‌ای برای عروسی می‌گردید، یکی را پیدا می‌کنید و به صفحه اصلی سایت او می‌روید. اما تمام چیزی که می‌بینید، یک اسلایدشو از تمام عکسهای اوست و نه چیز دیگری. چه کار می کنید؟ قدم بعدی شما چیست؟ چه عملی برای شما مهیا است که بخواهید آن را انجام دهید؟

در این مثال چیزی که کم است، یک فراخوان به عمل یا همان call to action است.

پس از آنجایی که شما چیزی برای کلیک کردن در این صفحه ندارید و هیچ عمل دیگری نیست که بخواهید انجام دهید، بیشتر به دنبال دکمه خروج هستید تا بتوانید از سایت خارج شوید.

به کمک تولید کننده محتوا، سفر خوبی را برای مشتریان خود رقم بزنید

دیدید که چه قدر ساده است؟ مواردی که پیشنهاد می‌دهید، در حقیقت مشتری را به سفر می‌برد. به این فکر کنید که می‌خواهید آنها را به کجا سوق دهید و چه آپشن‌های دیگری را در اختیارشان بگذارید.

سخن پایانی

امیدوارم این مقاله به شما در درک بهتر مفهوم تولید محتوا کمک کرده باشد. حال که می‌دانید تولید محتوا چیست و به چه دردی می‌خورد، بهتر است هرچه سریعتر به فکر استخدام یک و یا چند محتوا نویس (با توجه به گستردگی کسب و کارتان) باشید تا در این دنیای جنگ محتوا از بقیه رقبایتان بیشتر از این عقب نیفتید.

لازم به ذکر می‌باشد که جهت مشاوره کامل در مورد تولید محتوا می‌توانید به صفحه مشاوره محتوا مراجعه بفرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

Privacy Preference Center