حتماً شما هم به تازگی متوجه اهمیت تقویم محتوا شده اید و دوست دارید بدانید که چطور می توان یک تقویم محتوایی را ایجاد و آن را تنظیم کرد. در این مقاله، ما ابتدا به طور کامل توضیح می دهیم که تقویم محتوایی چیست و چرا اهمیت دارد؟ به کمک چه ابزارهایی می توانیم یک تقویم تولید محتوا بسازیم و چه مواردی را باید در آن درج کنیم تا برنامه ریزی محتوایی سیتمان به درستی پیش برود.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی در واقع یک برنامه کتبی زمان بندی شده است که معمولاً برای مقالاتی که می خواهیم در آینده منتشر کنیم، مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول، تقویم های محتوا شامل محتواهایی است که قرار است به زودی انتشار یابند و هم چنین شامل به روزرسانی تاریخ انتشار مقالات قدیمی، تبلیغات از قبل برنامه ریزی شده و به روزرسانی محتواهای موجود است.

چرا تقویم محتوا مهم است؟

اگر داشتن وبلاگ برای شما یک سرگرمی در اوقات فراغت به حساب می آید و گاهی پستی در آن انتشار می دهید، پس احتمالا شما نیازی به تقویم محتوا ندارید.

اما اگر شما از بازاریابی محتوا برای رشد کسب و کار خود استفاده می کنید، پس سازمان دهی وضعیت وبلاگ و به روز رسانی مداوم آن یک فاکتور کلیدی خواهد بود.

در اینجا به سه دلیل اشاره می کنیم که تقویم محتوا می تواند به استراتژی بازاریابی شما کمک کند.

دلیل اول این است که داشتن یک تقویم محتوا باعث می شود که شما اطمینان حاصل کنید که تمامی کارهای مورد نیاز شما، از تولید محتوا گرفته تا انتشار و به روز رسانی آن، به موقع اتفاق می افتد.

اگر یک برنامه سازماندهی شده خاص برای تولید محتوا نداشته باشید، انجام بسیاری از کارها را فراموش خواهید کرد،به این صورت که یا محتوای کمتری منتشر می کنید و یا فراموش می کنید که محتواهای قدیمی را به روز رسانی کنید.

اگر بخواهم واضح تر توضیح دهم، به کمک تقویم محتوا شما مطمئن می شوید که همه چیز سر جای خودش است.

دوم، با داشتن یک تقویم محتوا شما می توانید راحت تر با افراد تیم خود یا فریلنسرها همکاری داشته باشید.

اگر شما یک وبلاگ شخصی دارید، اصلاً نیازی به تقویم تولید محتوا نخواهید داشت.

اما اگر کارمندان یا نویسندگان دیگر به شما در تولید محتوا کمک می کند، پس به چیزی نیاز دارید که همه بتوانند از وضعیت فعلی وبلاگ، به طور یکسان باخبر باشند.

برای مثال، تقویم محتوای سایت بک لینکو به کمک Google Sheets تنظیم شده است و همه افراد تیم می توانند به آن دسترسی داشته باشند و آن را ببینند.

تقویم محتوایی در google sheets

سوم، تقویم محتوایی یک چشم انداز کلی از چیزی که در آینده نزدیک در انتظار شماست را ارائه می دهد.

به عنوان مثال، ما از تقویم محتوایی به این منظور استفاده می کنیم که مطمئن شویم آموزش های عملی یا چند ویدئو آموزشی را به طور هم زمان منتشر نکنیم. این گونه، ما می توانیم استراتژی محتوا را برای سایت خود در چند ماه آینده در یک صفحه نمایش مشاهده کنیم. خیلی جالب است نه؟

بهترین روش ها برای تنظیم تقویم تولید محتوا

نکات کلیدی یک تقویم محتوایی را درک کنید.

بله، ابزارهای زیادی برای ساخت و تنظیم تقویم تولید محتوا وجود دارند که قرار است که در ادامه مقاله به آنها اشاره کنیم.

اما واقعیت این است: تقویم محتوایی نباید خیلی پیچیده باشد. اصلا وظیفه تقویم محتوایی این است که کارها را برای افراد تیم شما راحت ترکند. پس شما می توانید اولین تقویم محتوایی خود را به کمک Google Sheets درست کنید.

در زیر به 4 ویژگی که هر تقویم محتوا باید داشته باشد، اشاره کرده ایم.

سرمقاله (Editorial)

مهم ترین بخش در تنظیم تقویم تولید محتوا، سرمقاله است و در واقع بخشی از محتوایی است که قرار است منتشر شود، چه برای پست های وبلاگ، چه پادکست و چه شبکه های اجتماعی.

آیتم های موجود در تقویم تولید محتواهدف اصلی تقویم محتوا این است که قسمت مربوط به سرمقاله را از قبل به خوبی برنامه ریزی کنید. این گونه، شما می توانید با برنامه انتشار محتوای خود هماهنگ باشید.

برخی از شرکت ها تقویم محتوایی خود را به برای یک سال آینده برنامه ریزی کرده اند، در حالیکه برخی از وبلاگ نویس های شخصی و مستقل ممکن است هیچ ایده ای نداشته باشند که هفته آینده قرار است چه محتوایی را منتشر کنند.

هیچ زمان بندی مشخص و فوق العاده برای برنامه ریزی تقویم محتوایی از قبل وجود ندارد. در فارس محتوا ما سعی می کنیم که برای 6 ماه آینده برنامه خود را تنظیم کنیم. اما از آن جایی که دنیای دیجیتال به سرعت در حال تغییر است، فضای خالی برای موارد جدید نیز در نظر می گیریم.

تا جایی که شما یک برنامه برای انجام کارهای خود داشته باشید، همه چیز عالی خواهد بود.

پلت فرم (platform)

پلت فرم فضایی است که برنامه محتوایی شما، در آن میزبانی می شود.

اگر تولید محتوا فقط به عهده یک نفر باشد، انعطاف بیشتری برای انتخاب ابزار دارد، از مداد و کاغذ گرفته تا تقویم گوگل و یک فایل اکسل ساده. مهم ترین چیز این است که شما با کدام یک راحت تر هستید.

اما برای یک تیم بازاریابی محتوا داستان متفاوت خواهد بود.

زمانی که شما محتوا را به کمک یک تیم تولید می کنید، شما 5، 10 یا شاید 20 نفر دیگر را دارید که با یک قطعه محتوا سر و کار دارند (قبل از اینکه آن محتوا منتشر شود). پس بسیار مهم است که تمامی افراد تیم از وضعیت فعلی محتوا باخبر باشند. درغیر این صورت، محتواهایی که تولید می کنید سر و ته نخواهد داشت.

برای مثال، تقویم محتوایی که در زیر مشاهده می کنید، برای افراد یک تیم طراحی شده است:

تنظیم تقویم تولید محتوا

این تقویم، نه تنها به تیم بازاریابی محتوا و دپارتمان سئو محتوا کمک می کند، بلکه راهی است که شما محتواهای جدید را برای سایر افراد شرکت خود بفرستید.

و اگر شما یک شرکت تولید محتوا دارید یا یک فریلنسر هستید، می توانید از هر برنامه ای مانند Asana، Trello یا Taskulu به تقویم محتوای خود لینک دهید تا مشتریان شما بدانند که بر روی چه محتواهایی کار می کنید و قرار است چه چیزهایی را انتشار دهید.

تبلیغاتی (promotional)

بخش مهم بعدی، مربوط به تبلیغ و ترویج محتوای شما است.

تبلیغات دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسند: شما چطور می خواهید محتوای خود را ترویج کنید؟ چه زمانی می خواهید آن را در فیس بوک به اشتراک بگذارید؟ آیا برنامه ای برای ضبط یک پادکست یا مصاحبه دارید؟ آیا می خواهید خبرنامه یا ایمیلی برای مشترکین خود ارسال کنید؟ پس فعالیت های تبلیغاتی، شامل این موارد می شود.

لازم نیست فعالیت های تبلیغاتی کاملا از تقویم محتوایی شما جدا باشد، اما ایده خوبی است که آنها را با یک رنگ دیگر متمایز کنید.

تقویم تولید محتوا

ایده هایی برای آینده

این ایده ها، شامل لیستی از کارهایی است که می خواهید در آینده انجام دهید اما هنوز هیچ برنامه ای برای آن ندارید. برای مثال، می تواند شامل ایده ای باشد که به طور تصادفی هنگام رفتن به سر کار به ذهنتان رسیده است. یا چیزی است که در یک جلسه طوفان فکری با افراد تیم، به ذهنتان رسیده است.

این ایده ها، معمولا به تنهایی در تقویم محتوا دیده نمی شوند چون هنوز برنامه ریزی نشده اند.

اما بهتر است که ذهنتان را از این ایده ها خالی کنید و اجازه ندهید که شما را از محتوایی که تقریبا آماده است دور کند و در عین حال آنها را در جایی ذخیره کنید که از یاد نبرید.

از ابزارهای تقویم محتوا استفاده کنید

ابزارهایی هستند که به شما در ایجاد و مدیریت تقویم محتوایی کمک می کنند. بسته به اینکه چقدر محتوا انتشار می دهید و چقدر تیمتان بزرگ است، ممکن است بخواهید بر روی ابزار محتوایی خاصی سرمایه گذاری کنید.

در زیر چند نمونه از این ابزارها را برایتان معرفی کرده ایم:

Google Sheets: این ابزار، احتمالا بهترین گزینه برای وبلاگ های شخصی و تیم های کوچک است. این ابزار رایگان است و برای همکاری مساعد است، اما راه اندازی آن کمی زمان بر است.

Microsoft Excel: مایکروسافت اکسل نیز یک ابزار مناسب برای تنظیم تقویم محتوایی است. کار با صفحات گسترده (spread sheets) این ابزار نسبت به گذشته آسان تر شده است.

Google calendar: اگر شما به صورت فردی یک وبلاگ را اداره می کنید، این ابزار برای شما کافی است.

Coschedule: پلن های این ابزار از ایجاد تقویم محتوایی گرفته تا دسترسی 1 نفره به تمامی امکانات بازاریابی که برای شرکت های بزرگ مناسب است و توصیه می شود.

Loomly: شامل راهنمایی های تعاملی برای ایجاد پست ها وبلاگ، خودکارسازی پست های شبکه های اجتماعی و موارد دیگر است.

افزونه Editorial calendar برای وردپرس: این افزونه رایگان است و کار با آن، به آسانی درگ و رها کردن (drag anddrop) است. با این حال، متکی به برنامه زمان بندی است که شما برای انتشار پست هایتان در وردپرس تعیین کرده اید که ممکن است برای همه مناسب باشد.

Basecamp، Trello، Slack و Asana: این ابزارها بیشتر به عنوان ابزارهای مدیریت پروژه طراحی شده اند تا تقویم تولید محتوا، هر یک از این ابزارها می توانند برای مدیریت کارهای شما استفاده شوند. و با کمی خلاقیت، می توانید از آنا به عنوان تقویم محتوایی نیز استفاده کنید.

اضافه کردن آیتم به تقویم تولید محتوا

در واقع اگرشما تا به حال این کار را انجام نداده باشید، ایجاد تقویم محتوا می تواند کار خسته کننده ای باشد. اما به محض اینکه برای بار اول همه چیز را سازماندهی کنید، خواهید دید که تقویم محتوایی می تواند چقدر مفید واقع شود.

در زیر مراحل تنظیم تقویم محتوا را بر روی هر پلت فرم آموزش داده ایم:

مرحله #1: یک لیست از ایده های تولید محتوا درست کنید. اگر عنوان های مختلف را بنویسید، به شما کمک می کند که آن طور دوست دارید آنها را دسته بندی کنید، اما اگر نخواستید دسته بندی کنید نیز موردی ندارد، می توانید فقط آنها را لیست کنید.

مرحله #2: بر روی تعداد انتشار در ماه تصمیم بگیرید. این تکرار، به استراتژی محتوای شما بستگی دارد. اگر شما دارید تقویم محتوا برای شبکه های اجتماعی درست می کنید، ممکن است بخواهید روزانه چندین پست انتشار دهید. اما اگر وبلاگ دارید، ممکن است 3-4 پست در ماه انتشار دهید.

اگر از اکسل استفاده می کنید، می توانید در تب های مختلف اطلاعات با جزئیات بیشتری را وارد کنید، برای مثال “ماهانه یا هفتگی” یا وبلاگ در مقابل لینکدین”.

مرحله #3: از لیستی که برای ایده های محتوا تهیه کرده بودید، مطابق با میزان تکراری که تعیین کرده اید برای پر کردن تاریخ ها استفاده کنید.

هر بخش از فرآیند تولید را برنامه ریزی کنید

بیشتر تقویم های محتوا فقط شامل عنوان مقاله یا پست و تاریخ انتشار آنها است. که برای برخی از انواع محتواها مانند Case study ها خوب است. اما اگر می خواهید پروژه های بزرگتر و پیچیده تر را برنامه ریزی کنید، ممکن است بخواهید تمام فرایند ها را در تقویم محتوایی خود ذکر کنید.

برای مثال، ممکن است شما بخواهید از تحقیق خاصی در مقاله ای از وبلاگ خود استفاده کنید؛ و برخلاف یک مقاله عادی، محتواهایی که بر اساس تحقیق باشند، کار بیشتر و همچنین افراد بیشتری را می طلبد که بر روی آن تمرکز کنند. در واقع به این صورت است که شما نمی توانید یک کار را شروع کنید بدون این که کار قبلی 100% تمام شده باشد.

مثلاً، ممکن است شما بخواهید از یک ویدئو دریکی از مقالات خود استفاده کنید و فردی مسئولیت ادیت آن را بر عهده دارد. تا زمانی که شما ویدئو را ضبط نکرده باشید، آن فرد نمیتواند آن را ادیت کند.

و یا فرض کنید که می خواهید از یک نمودار در یکی از تحقیقات خود استفاده کنید. مشخصاً، تا زمانی که هیچ داده ای نداشته باشید، نمی توانید این نمودارها را تکمیل کنید. بنابراین، جمع آوری و آنالیز داده ها، باید قبل از طراحی برنامه ریزی شوند.

انجام این کار به خصوص در زمانی که شما با یک تیم کار می کنید، بسیار اهمیت دارد. به کمک تیم، شما افراد مختلفی را دارید که هر کدام بر روی ایجاد بخشی از محتوا تمرکز دارند. اگر تاریخ های مهم را از قبل برنامه ریزی کنید، کار شما با کیفیت بیشتر و سریع تر پیش خواهد رفت.

در زیر چگونگی انجام این کار را توضیح داده ایم:

مرحله #1: لیست تمام محتواهایی که انتشار می دهید را یادداشت کنید. بیشتر اوقات ممکن است شما مقالات کوتاه را انتشار دهید اما زمانی که می خواهید case study های بزرگتر را انتشار دهید، جریان کار به طور کامل متفاوت خواهد بود. اگر از فرمت های مختلف استفاده می کنید (مانند ویدئو یا پادکست)، آنها را نیز به لیست خود اضافه کنید.

مرحله #2: هر یک از انواع محتواهایی که لیست کرده اید را به مراحل کوچکتر برای ایجاد آن تبدیل کنید. برای مثال، ایجاد یک پست وبلاگ برای من از 4 مرحله تشکیل شده است: تحقیق کلمات کلیدی، پیدا کردن عنوان و سرتیر های مهم، نوشتن محتوا و ویرایش آن.

در حالیکه برای تولید ویدئو فرآیند به این شکل است: پیدا کردن عنوان، نوشتن متن ویدئو، ضبط و درآخر ادیت ویدئو.

مرحله #3: هر مرحله را در تقویم خود اضافه کنید. اگر با یک تیم کار می کنید، اسم هر فرد را که مسئول تکمیل کردن آن مرحله است را بنویسید یا با استفاده از نرم افزارهایی مانند Taskulu، می توانید هر کار (task) را به شخص خاصی واگذار کنید.

در تقویم محتوایی، به جز پست های وبلاگ موارد دیگر را برنامه ریزی کنید

از تقویم محتوا می توان برای موارد دیگری به جز برنامه ریزی محتوا نیز استفاده کرد.

در اینجا به موارد دیگری که می توانید در تقویم محتوایی خود اضافه کنید، اشاره کرده ایم:

به روز رسانی محتوا: مهم است که محتواهای خود را به روز نگه دارید. بنابراین برای محتواهایی که ویرایش آنها آسان است، مثلا پست وبلاگ، شما می توانید آن ها را نیز به تقویم محتوایی خود اضافه کنید.

برسی کلی سایت: گاهی اوقات، محتواهای قدیمی بیشتر از اینکه مفید باشند، می توانند مضر واقع شوند. بریتنی مولر در یک تحقیق به این نتیجه رسید که از ایندکس خارج کردن 75% از محتواهای سایت Moz، در حقیقت باعث افزیش ترافیک کلی سایت شده است.

برنامه ریزی برای تبلیغ محتوا: هر زمانی که شما می خواهید یک پست میهمان بنویسید، از رپرتاژ استفاده کنید یا هر برنامه دیگری برای سئو off-page خود داشتید، می توانید آن را در تقویم محتوایی خود ذکر کنید.