معمولا اولین جایی که برای پیدا کردن جواب سوال هایتان به آن سر می زنید، کجاست؟ به نظر من که جواب کاملاً واضح است، گوگل! (یا هر موتور جستجوی دیگری که با آن راحت هستید). اما این فقط شما نیستید که در گوگل به دنبال پاسخی برای سوال های خود می گردید، گوگل روزانه بیش از 4 میلیارد جستجو را پاسخ می دهد.

زمانی که شما سوال خود را در گوگل جستجو می کنید، آن لینک هایی که در سرپ (صفحه نتایج جستجو) ظاهر می شوند محتوا هستند. نمی دانم که در جریان هستید یا نه، اما شما به طور مرتب دارید از محتوا استفاده می کنید. محتوا می تواند شامل چیزهای مختلفی باشد، مقالاتی که به سوالات شما پاسخ می دهند، یک ویدئو آموزشی راجع به اینکه چطور یک کیک شکلاتی درست کنیم، پست های اینستاگرام، پست های وبلاگ، گیف (gif) و غیره همه نوعی از محتوا هستند.

محتوا بخش عظیمی از زندگی روزمره شما را تشکیل می دهد. محتوا آگاهی را بالا می برد، پاسخ سوالاتمان را می دهد، خنده بر لبانمان می نشاند، تصمیم گیری را آسان می کند و … .

محتوا به شما کمک می کند که مخاطبان جدید جذب کنید، آنها را درگیر کنید، باعث رضایت آنها شوید کنید و از این طریق درآمد شرکت خود را افزایش دهید.

اگر هنوز برای کسب و کار خود محتوا تولید نکرده اید، بهتر است هر چه سریع تر دست به کار شوید.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا، فرایندی است که طی آن شما ایده های جذاب برای محتوا پیدا می کنید، پیرامون آن محتوای متنی یا ویدئویی تولید می کنید و سپس آن را در قالب یک پست وبلاگ، مقاله، ویدئو یا طراحی اینفوگرافیک انتشار می دهید و با مخاطبان خود به اشتراک می گذارید.

چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟

تولید محتوا یکی از روش های بازاریابی درونگراست. زمانی که شما محتوا تولید می کنید، در واقع دارید اطلاعات مفید و رایگان را در اختیار مخاطبان خود می گذارید و با این کار مخاطبان بالقوه را به سایت خود جذب می کنید و از طرف دیگر، مخاطبان فعلی خود را درگیر کرده و رضایتشان را جلب می کنید.

  • بازاریابی محتوا، 3 برابر سرنخ بیشتر نسبت به بازاریابی سنتی تولید می کند و 62% هزینه های کم تری به همراه دارد.
  • کسب و کارهای کوچک تا متوسط که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند، 126% سرنخ های بیشتری می گیرند نسبت به آنهایی که از تولید محتوا استفاده نمی کنند.
  • 61% خرید های آنلاین، ناشی از مشتریانی است که پست های وبلاگ را می خوانند.
  • شرکت هایی که بیش از 16 پست در ماه تولید می کنند، 3.5 برابر ترافیک بیشتر دریافت می کنند نسبت به شرکت هایی که ماهانه 4 پست یا کمتر می گذارند.

محتوا برابر است با رشد کسب و کار شما. بنابراین، می خواهیم مراحل تولید محتوا را با استراتژی و برنامه ریزی برای محتوا شروع کنیم.

اولین مرحله در تولید محتوا: استراتژی محتوا

چه کسی را دیدید که بدون نقشه یک ساختمان بسازد یا بدون یک طرح اولیه یک مجسمه بسازد؟ پس تولید محتوا نیز نباید بدون برنامه ریزی و استراتژی باشد. در این صورت، ممکن است شما از اهداف خود منحرف شوید.

استراتژی محتوا، شامل هر چیزی از برند و لحن صدا تا تبلیغ محتوا و در نهایت دوباره مورد هدف قرار دادن آن می باشد.

اهداف خود را برای محتوا تعیین کنید

همانند کمپین های بازاریابی سنتی، استراتژی محتوای شما باید اهداف بازاریابی شما را در بر بگیرد. این اهداف می تواند شامل جذب مخاطبان بیشتر تا تولید سرنخ های بیشتر باشد. با چنین هدفی، شما می توانید انتظار داشته باشید که در سه ماه بعد ترافیک ارگانیک وبلاگتان 25 درصد افزایش یابد. پس اگر بخواهم خلاصه بگویم، ابتدا اهداف خود را تعیین کنید و سپس محتوای خود را تولید کنید.

پرسونای خریدار ایجاد کنید

تعیین استراتژی محتوا بسیار مهم تر از این است شما بدانید چه محتوایی می خواهید تولید کنید. ابتدا شما باید بدانید که با چه کسانی قرار است صحبت کنید، چگونه می خواهید با آنها ارتباط بر قرار کنید و کجا آنها را پیدا کنید.

اگر می خواهید یک محتوای موفق تولید کنید، باید طوری با مخاطبان رفتار کنید که انگار دارید به طور مستقیم دارید با هر یک از آنها صحبت می کنید.

تنها راهی که می توانید این کار را انجام دهید، این است که با مخاطبان خود صمیمی شوید، شما باید طوری آنها را بشناسید که انگار دوست قدیمی شما هستند. شما باید با دیدگاه آنها، مسائل، مشکلات و ترس هایشان آشنا شوید و آنها را به خوبی بشناسید. شما باید بهترین نتیجه ممکن را برای آنها رقم بزنید.

به طور ایده آل، شما می خواهید با هر یک از مخاطبانی که از سایت شما دیدن می کنند در ارتباط باشید اما نمی توانید. پس راه حل آن چیست؟ واضح است شما باید یک پرسونای خریدار بسازید. پرسونای خریدار، یک شخصیت خیالی است که در واقع، نماینده مخاطبان هدف شماست. برای مثال، افرادی که از مطالب شما بهره می برند و می خواهند به مشتریان شما تبدیل شوند.

به سفر خریدار تکیه کنید

زمانی که شما سر درد می گیرید، قبل از اینکه بخواهید آن را درمان کنید به دنبال علت هستید. برای مثال، شاید سر درد شما به خاطر کم آبی باشد یا شاید ناشی از سرماخوردگی باشد. بعد از اینکه فهمیدید مشکل از کجاست، به دنبال راه چاره می گردید، مثلا مقداری آب می نوشید یا دارویی مصرف می کنید. در نهایت، شما از میان راه حل هایی که در اختیار دارید، یکی را انتخاب کرده و انجام می دهید، مثلا تصمیم می گیرید که آب معدنی بخورید یا از آب شیر بنوشید، استامینوفن بخورید یا ژلوفن، در آخر سردرد شما خوب می شود و می توانید روز خود را ادامه دهید.

مراحل سفر خریدار عبارت است از: آگاهی، توجه، تصمیم. هر یک از مخاطبان شما در جای متفاوتی از این مسیر قرار دارند، بنابراین بسیار مهم است که محتوای شما بتواند تمامی این مراحل را به درستی پوشش دهد.

با تولید محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار، شما اطمینان حاصل می کنید که هیچ یک از مشتریان خود را از دست نداده اید و این گونه، هر فردی که از محتوای سایت شما استفاده می کند، به این نتیجه می رسد که محتوای شما برای او مفید است.

بهتر است برای هر یک از مراحل سفر خریدار، یک فرمت تعیین کنید. برای مثال، مخاطبی که در مرحله آگاهی قرار دارد، به دنبال یک دمو لایو از محصولات شما نیست، بلکه می خواهد مقاله ای بخواند که مشکل او را برطرف سازد.

همچنین مخاطبی که در مرحله تصمیم گیری قرار دارد نمی خواهد راجع به تمام راه حل های احتمالی بداند، بلکه به دنبال مشاوره یا یک دمو می گردد که نشان دهد که آیا محصول شما انتخاب درستی برای او هست یا نه.

در زیر، یک راهنما برایتان فراهم کردیم که بدانید در هر مرحله از سفر خریدار باید چه محتوایی تولید کنید:

مرحله آگاهی: پست وبلاگ، نوشتن مقالات تخصصی، چک لیست، ارائه راهکار، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی (Ebook)، بازی، تست یا آزمون

مرحله توجه: پادکست، وبینار، ماتریس مقایسه، الگو

مرحله تصمیم گیری: دمو، نسخه رایگان، راهنما و محتوای توضیحات محصول، مشاوره، کوپن

محتوا را بررسی کنید

احتمالاً  شما برای مدتی است که بدون داشتن مسیر معینی محتوا تولید می کنید یا برعکس، ممکن است استراتژی خاصی را برای تولید محتوای سایتتان دنبال می کنید. در هر صورت، از بررسی محتوا بهره خواهید برد. فقط به این خاطر که شما بدون یک استراتژی معین شروع کرده اید، بدان معنی نیست که از الان به بعد نمی توانید آن را داشته باشید.

بررسی محتواها، به شما این امکان را می دهد که محتواهای خود را سازمان دهی کنید و یک برنامه جدید برای آن تعیین کنید.

ممکن است این پروسه شامل بازنویسی برخی مقالات یا اضافه کردن مقالاتی باشد که قبلاً راجع به آن موضوع چیزی نوشته نشده باشد و تکمیل کننده مراحل سفر خریدار باشد.

در زیر، مراحلی است که به شما نشان می دهد چگونه محتواهای خود را بررسی کنید:

  1. تمام محتواهای خود را در یک فایل اکسل جمع آوری کنید
  2. ستون هایی برای کلمات کلیدی هدف، پرسونای خریدار، مراحل خرید مشتری، نوع فرمت (مثلاً پست وبلاگ، پادکست یا فیلم) و عنوان اصلی ایجاد کنید و برای هر محتوا این موارد را تکمیل کنید.
  3. ستون هایی برای معیارهای کلیدی خود اضافه کنید، مانند تعداد دفعات دیده شدن یک صفحه، تعداد دفعاتی که به اشتراک گذاشته می شوند، میزان تعامل و غیره.
  4. در نهایت، هر پست را گروه بندی کنید (می توانید از هایلایت یا اضافه کردن ستون های دیگر استفاده کنید) که مشخص شود کدام یک عملکرد بهتری دارد، کدام نیاز به بهینه سازی دارد، کدام یک باید بازنویسی شود و کدام باید با پست دیگری ادغام شود.

درست است که بررسی محتوا کار خسته کننده ای به نظر می رسد، اما انجام این کار به افزایش ترافیک و گرفتن سرنخ های جدید می ارزد. به علاوه، شما یک نقشه تثبیت شده دارید که شما را رو به جلو هدایت می کند.

یک فرمت درست برای محتواهایتان انتخاب کنید

پرسونای خریداری که راجع به آن صحبت کردیم را به یاد دارید؟ شما دارید محتوا را برای آنها تولید می کنید. این بدان معناست که شما باید مطالب را در قالبی تولید کنید که استفاده از آن برای مشتری ها آسان باشد و از آن لذت ببرند.

فرمی که انتخاب می کنید ممکن است یک پست وبلاگ، ویدئو، اسلایدر، طرح های گرافیکی، کتاب الکترونیکی، مقالات تخصصی، پادکست یا مواردی باشد که ذهن خلاق شما می تواند تصور کند. تا زمانی که این موارد به پرسونای شما خدمت کند، شما در وضعیت خوبی قرار خواهید داشت.

علاوه بر این، لازم نیست شما هر سری فقط در یک فرمت محتواهای خود را تولید کنید. اما شما باید بتوانید محتوا را به هر شکلی که هست برای قشر خاصی تولید کنید. مثلاً ایجاد یک سری پادکست می تواند یک تکنیک خوب مارکتینگی باشد، اما اگر شما منابع کافی را در اختیار ندارید و هم چنین نمی توانید صبر کنید، پس پست وبلاگ می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

زمانی که می خواهید فرمت محتواهای خود را انتخاب کنید، از این سوالات استفاده کنید:

  • این محتوا برای چه مرحله ای از سفر خریدار است؟
  • استفاده از محتوای شما برای مخاطبان چقدر آسان است؟
  • پرسونا های شما زمان آنلاین خود را کجا صرف می کنند؟
  • چه فرمتی را می توانید بطور مداوم ایجاد کنید؟
  • آیا می توانید این محتوا را در سطح رقابتی تولید کنید؟

تبلیغ و ترویج محتوا

چه فایده ای دارد اگر شما این همه محتوای فوق العاده تولید کنید اما کسی آنها را نبیند؟ در یک حالت کامل و ایده آل، هر بار که شما پست جدیدی انتشار می دهید، عده زیادی از افراد به سایت شما می آیند. اما در واقعیت، مخصوصا اگر تازه شروع به کار کرده باشید، شما باید مردم را ترغیب کنید تا به سایت شما سر بزنند و آنها را به فضای آنلاین خود راه بدهید. از این رو، تبلیغ محتوا به اندازه استراتژی محتوا اهمیت دارد.

برنامه تبلیغات شما باید از پرسونای شما جهت بگیرد، آنها زمان آنلاین خود را کجا می گذرانند؟ چه زمانی از روز را آنها صرف یک پلتفرم خاص می کنند؟ هر چند وقت یکبار قرار است محتوای جدیدی از شما ببینند؟ چطور می خواهند از محتوای شما استفاده کنند؟ چه عنوان هایی برای ایمیل های بازاریابی بیشترین کلیک را می گیرند؟

تبلیغ محتوا به نوع رسانه بر می گردد. برای مثال، در اینستاگرام محتوای تصویری یا ویدئویی مناسب تر از محتوای نوشتاری خواهد بود.

شبکه های اجتماعی

در حالیکه اینستاگرام ابزاری است که به واسطه آن مردم می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، برای تبلیغ محتوا نیز بسیار موثر است. شما فقط باید بتوانید یک تعادل مناسب میان محتوایی که خودتان تولید می کنید، محتوایی که اطلاعات ارزشمند ارائه می دهد و محتوای سرگرم کننده برقرار کنید. فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و … فضاهای مناسبی برای ساخت و به اشتراک گذاری محتوای مرتبط است. نکته اصلی این است که محتوایی که قرار است انتشار دهید باید با پلت فرم شما سازگار باشد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل، یکی از بهترین راه ها برای در ارتباط بودن با مشتری ها است به خصوص زمانی که می خواهید محتوایی را تبلیغ کنید. این بدان دلیل است که افرادی که در لیست ایمیل شما هستند، با انتخاب خود ایمیلشان را در اختیار شما گذاشتند تا از سمت شما پیامی دریافت کنند و شما می توانید تضمین کنید که آنها پیام شما را دریافت می کنند. پس شما می توانید نرخ باز کردن ایمیل هایتان را با فرستادن محتوای مرتبط و بخش بندی کردن لیست ایمیل، افزایش دهید.

تبلیغات پرداختی یا پولی

پرداخت پول به ازای هر کلیک (PPC) به شما کمک می کند تا محتوای خود را در معرض دید مخاطبان جدید بگذارید. این تبلیغات می توانند در شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و یا سایر وبسایت ها پیاده سازی شوند. شما مسیر تبلیغات پولی را به این منظور انتخاب می کنید که وقت خود را صرف جذب کردن افراد بی علاقه نکنید. به محض اینکه مخاطبان خود را مشخص کنید، تبلیغات پولی به شما کمک می کند تا نرخ بازگشت سرمایه بیشتری را تجربه کنید.

تکرار محتوا (Repurposing Content)

تکرار محتوا می تواند خیلی به صرفه باشد. برای نوشتن محتوای جدید شما کلی وقت صرف می کنید، اما همان محتوا را می توانید با صرف زمان کم به محتوای دیگری تبدیل کنید و آن را در جاهای دیگر مثل شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

درست همانند بازیافت است. مثلا شما می توانید یکی از پست های وبلاگ خود را در قالب یک اینفوگرافیک یا حتی یک ویدئو در بیاورید و در رسانه های دیگر نیز به اشتراک بگذارید.

زمانی که شما یک محتوا را در یک فرمت خاص تولید می کنید، به این فکر کنید که قرار است چطور آن را به فرمت های دیگری تبدیل کنید که به همان میزان موثر باشد.

مرحله دوم: فرآیند تولید محتوا

معمولا افرادی که کار بازاریابی انجام می دهند، به دلیل مشغله کاری زیاد نمی توانند وقت خود را صرف استفاده از سیستم های نا کارآمد کنند. برای همین است که باید سعی کنیم برای هر کاری که می خواهیم انجام دهیم، یک فرآیند داشته باشیم. روند کار به این صورت است که ابتدا ما یک سیستم ابداع می کنیم، آن را امتحان می کنیم، تا زمانی که درست کار کند از آن استفاده می کنیم، سپس این سیستم را بارها و بارها استفاده کنیم تا نتیجه ای که مد نظرمان هست را از آن بگیریم. راجع به هر کمپین مارکتینگی (وبینار، تحقیقات و …) که تا الان انجام داده اید فکر کنید، هر کدام از آنها دارای یک فرآیند و یک روند بود. فرآیند تولید محتوا نیز از این نظر مثتثنی نیست.

مراحل زیر را برای تولید محتوا دنبال کنید و فضایی برای ایده های خلاقانه در ذهن خود ایجاد کنید.

  1. تحقیقات سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو

ساخت پرسونای مخاطب به شما کمک می کند تا بدانید راجع به چه عنوان هایی باید بنویسید و بدانید که مخاطبان شما ممکن است چه سولاتی داشته باشند که این اطلاعات برای شروع کار فوق العاده است. سپس شما باید بررسی کنید که آیا این ایده ها می توانند در مقیاس بزرگتر بر روی تعداد مخاطبان بیشتر اعمال شوند یا نه. معلوم است که نوشتن یک مقاله اختصاصی برای یک شخص و متناسب با نیازهای او فوق العاده خواهد بود، اما این کار اتلاف انرژی است.

شما با تحقیق کلمات کلیدی، می توانید بفهمید که به طور میانگین هر یک از عبارت های کلیدی چه میزان در ماه جستجو می شوند و آیا سرمایه گذاری بر روی یک قطعه محتوا ارزش دارد یا نه.

یک راه خوب برای اینکه تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید، این است که سولاتی که فکر می کنید مشتری ها بر اساس اهداف و معیارهای خود دارند را بنویسید. سپس حول همان عبارت ها تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید و ببینید که آیا تعداد افرادی که این سوال یا مشکل را دارند قابل قبول است یا نه.

یک قانون مهم در تحقیق کلمات کلیدی این است که شما باید کلمات کلیدی قابل دسترس را مورد هدف قرار دهید، یعنی کلمات کلیدی که حجم سرچ ماهیانه خوبی دارند و میزان سختی آنها با اعتبار دامنه شما سازگار است.

اگر به تازگی وبلاگ نویسی را شروع کرده اید، به کار بردن کلمات کلیدی که ماهیانه حجم جستجوی خیلی زیادی دارند، برای شما مناسب نخواهد بود.

قبل از این که از این فراتر برویم، اجازه دهید یک توضیح سریع و مختصر راجع به سئو بدهیم.

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که به شما کمک می کند تا در موتورهای جستجو رتبه بگیرید، اعتبار دامنه است. این اعتبار را شما به واسطه سایت های دیگری که به محتوای شما لینک می دهند دریافت می کنید.

اگر می خواهید این اتفاق برای شما بیفتد، شما باید یک کتابخانه بزرگ از محتواهای ارزشمند درست کنید. به این معنا که هر چه بیشتر محتواهای ارزشمند تولید کنید، اعتبار دامنه شما افزایش خواهد یافت و راحت تر می توانید در موتورهای جستجو رتبه بگیرید.

اگر هنوز به آن نقطه نرسیدید، بهترین استراتژی برای سئو سایتتان می تواند استفاده از کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) باشد که میزان سرچ ماهیانه آنها به نسبت پایین تر باشد (کمتر از 50)

چندین راه برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره کرده ایم:

  • از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید، مانند SEMRush یا MOZ Keyword Explorer.
  • کلمه کلیدی خود را در موتورهای جستجو تایپ کنید و عبارت هایی که به صورت اتوماتیک برای شما ظاهر می شود را یادداشت نمایید.
  • از جستجو های مرتبط (related search) در بخش انتهایی صفحه نتایج جستجو استفاده کنید.
  1. ایده پردازی کنید

حال که مشخص کردید که چه کلمات کلیدی را مورد هدف قرار دهید، وقت آن است که ایده پردازی کنید و برای محتواهای خود ایده های جدید به دست بیاورید. سایت HubSpot نشان داده است که بهترین راه برای سازمان دهی محتوا، استفاده از ساختار خوشه ای است. به این معنا که شما بر اساس تحقیق کلمات کلیدی که انجام دادید، یک صفحه مادر ایجاد می کنید که حاوی محتوای جامع و کامل حول یک موضوع خاص باشد و سپس لینک می دهید به محتواهایی که بر اساس زیر عنوان های مرتبط با آن موضوع نوشته شده اند (سایر پست های وبلاگ خودتان).

ساختار خوشه ای به شما جهت می دهد و می توانید از آن برای تولید محتواهای بعدی وبلاگ خود استفاده کنید. شما می توانید از کلمات کلیدی اصلی برای ساخت یک محتوای مادر استفاده کنید که به طور کلی موضوع خاصی را بررسی کرده و جوانب مختلف ان را به طور خلاصه پوشش می دهد، مثلا “آموزش جامع تولید محتوا”.

سپس، شما می توانید محتواهای کوتاه تر (محتوای فرزند) در قالب پست وبلاگ یا اینفوگرافیک حول محتوای اصلی تولید کنید تا به مخاطبان شما کمک کند که در آن موضوعات عمیق تر شوند. توجه داشته باشید که برای مقالات فرزند، باید از کلمات کلیدی طولانی (long tail keyword) استفاده کنید.

اگر برای پیدا کردن ایده های مختلف سردرگم شده اید، ممکن است بخواهید از کتاب هایی که خوانده اید، مطالعاتی که در صنعت شما انجام شده، سایت رقبا و یا نتایج مرتبط در سرپ الهام بگیرید. زمانی که ایده های خود را تکمیل کردید، می توانید یک تقویم محتوایی ایجاد کنید و شروع به تولید محتوا کنید.

  1. نوشتن محتوا

من در مورد روند نوشتن محتوا صحبت خواهم کرد چون این کاری است که من در آن خوب هستم. ممکن است نقطه قوت شما در تولید محتوای ویدئویی، صوتی یا محتوای گرافیکی مانند اینفوگرافیک باشد که خیلی هم عالیست.

هر کدام که هست، روند تولید محتوا از چند دستورالعمل مشابه پیروی می کند:

برای پرسوناهای خود بنویسید. از لحن و صدای متناسب با آنها سخن بگویید و حتی برای تاثیر گذاری بیشتر، از حس شوخ طبعی استفاده کنید.

از عنوان ها، توضیحات متا و سرتیتر های جذاب و گیرا استفاده کنید که مخاطب دلیلی برای خواندن ادامه مطالب شما داشته باشد.

سعی کنید یک محتوای منحصر به فرد و یونیک تولید کنید. فقط از اطلاعات تکراری که در همه جا موجود هست استفاده نکنید، بلکه سعی کنید از یک سبک منحصر به فرد یا یک تحقیق جدید برای نوشتن محتواهایتان استفاه کنید. خواننده را با عنوان های مشابه گیج نکنید و سعی نکنید همه چیز را در یک محتوا توضیح دهید.

مطالب را واضح و مختصر بنویسید. قرار است شما کاری کنید که مخاطب با شما ارتباط برقرار کند و از محتوای شما ارزش بگیرد، پس لازم نیست حتما از اصطلاحات و کنایه های گیج کننده استفاده کنید.

  1. ویرایش محتوا

روش هایی که شما برای ویرایش انجامی می دهید، کاملا ذهنی است و برای هر فرد متفاوت است. ممکن شما در حین نوشتن، محتوای خود را ویرایش کنید یا ممکن است چند روز صبر کنید و آن را با ذهنی باز تر ویرایش کنید. ممکن است شما اهمیت زیادی به دستور زبان بدهید یا بخواهید سبک مقاله را به کل تغییر دهید و آن را محاوره ای تر کنید.

به هر حال، چند مورد هست که شما باید حتما هنگام ویرایش مطالب آنها را در نظر بگیرید. برای مثال، بهتر است سعی کنید از زبانی پویا و رسا استفاده کنید، از جملات کوتاه تر استفاده کنید و در جاهای لازم از فضای خالی اسفاده کنید. از فرد دیگری بخواهید که کار شما را بازبینی کند.

  1. آپلود و بارگذاری

حال که محتوای شما آماده است، باید آن را در جایی انتشار دهید که مردم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزاری است که محتواهای دیجیتال را میزبانی می کند و به شما اجازه می دهد که آن را در سایت خود (یا هر جای دیگری از فضای وب) به نمایش بگذارید.

مزیت CMS این است که تمام محتواهای شما را به هم متصل می کند و در یک جا ذخیره می کند. بنابراین، شما به راحتی می توانید به یک صفحه فرود در وبلاگ خود لینک بدهید یا یک پیشنهاد ویژه در قالب ایمیل برای مخاطبان خود ارسال کنید. قسمت خوب آن اینجاست که شما می توانید این محتواها را آنالیز کنید و کمپین های معینی ایجاد کنید که به بررسی محتواهای فعلی شما کمک می کند.

  1. انتشار

انتشار محتوا، به سادگی فشردن یک دکمه است. پس چرا ما یک بخش را به آن اختصاص دادیم؟ خب برای اینکه همیشه همین قدر ساده نیست. برای مثال، اگر شما به یک برنامه خاص برای انتشار محتوا پایبند هستید، مثلا هر 4 شنبه قرار است که محتوای خود را انتشار دهید، پس مخاطبان شما هر 4 شنبه انتظار دارند که پست جدید شما را ببینند.

مورد دیگری که برای انتشار مقاله لازم است بدانید این است که باید به وقایع ترند و به روز توجه داشته باشید. برای مثال اگر یک محتوا به مناسبت روز مادر می خواهید بنویسید، باید دقت کنید که در آن روز خاص انتشار داده شود.

سیستم های مدیریت محتوا معمولاً به شما این امکان را می دهند که پست های خود را برای آینده برنامه ریزی کنید. بنابراین، شما می توانید محتواهای خود را برنامه ریزی کنید و دیگر راجع به آن ها فکر نکنید.

مرحله سوم: ابزارهای تولید محتوا

درست است که CMS به مدیریت محتوای شما کمک می کند، اما در درست کردن آن به شما کمکی نمی کند. این ابزار بسیار کارآمد است، به خصوص اگر فعلا توانایی استخدام نیروی جدید برایتولید محتوا را ندارید. از ایجاد گیف (gif) گرفته تا اینفوگرافیک، این ابزارهای تولید محتوا به شما کمک می کنند تا فارغ از نوع محتوایی که می خواهید تولید کنید، حرفه ای به نظر برسید.

ابزار Canva به شما کمک می کند که بدون داشتن یک پلت فرم خاص طرح های زیبا و دلنشین تولید کنید، از تبلیغات شبکه های اجتماعی گرفته تا عکس کاور فیس بوک و اینفوگرافیک ها. این نرم افزار رایگان، دارای قالب های بسیار زیبا و متنوع است که می توانید آن ها را به سلیقه خود با رنگ، متن یا عکس دلخواه تغییر دهید.

ابزار Giphy به شما در تولید گیف های جذاب و هیجان انگیز کمک می کند. از آنجایی که گیف شیوه نسبتاً جدیدی برای برقراری ارتباط است و با ایموجی جایگزین شده است، این ابزار کاربرد زیادی دارد. این ابزار به شما این امکان را می دهد که میلیون ها GIF از پیش ایجاد شده را در پایگاه داده خود جستجو کنید و یا حتی خودتان را نیز بتوانید یک گیف جدید ایجاد کنید.

Vidyard یک سیستم میزبانی ویدیو است که برای بازاریابان ساخته شده است. این نرم افزار به شما امکان می دهد ویدیوی خود را با اضافه کردن دکمه روی صفحه نمایش، متن یا دکمه های CTA و … ویرایش کنید  و حتی دارای ویژگی های مربوط به سئو نیز هست.

MakeMyPersona یکی از ابزارهای خوب HubSpot است که به شما در ایجاد پرسونای خریدار کمک می کند. شما می توانید طی مراحل تولید محتوا این سند را ایجاد کنید تا در مراحل بعدی به شما کمک کند.

Anchor یک برنامه تولید پادکست برای افراد مبتدی است. این برنامه رایگان است و به شما اجازه می دهد که تعداد نا محدودی پادکست را ضبط و ذخیره کنید، هم چنین می توانید آن ها را در پلت فرم های دیگر نیز آپلود کنید.

با این لیست جامع از ابزارهای رایگان و کاربردی می توانید تا حد زیادی کار تولید محتوا برای سایت خود را آسان کنید.

مرحله چهارم: برنامه ریزی محتوایی

محتوا در هر جایی هست، اما موفقیت آن به توانایی شما در انتخاب یک رسانه خوب برای انتشار آن بستگی دارد. شما نمی توانید از یک محتوا برای انتشار در رسانه های مختلف استفاده کنید. بلکه باید لحن، تصاویر، متن و حتی جنس محتوای شما برای هر رسانه ای اختصاصی باشد تا میزان تاثیر گذاری را بالا ببرد.

محتوای شبکه های اجتماعی با پست وبلاگ و حتی محتوای سایت متفاوت است. بنابراین، شما باید محتوایتان را متناسب با همان رسانه بسازید تا بتوانید مخاطبان بیشتری جذب کنید.

محتوای شبکه اجتماعی

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی، یک هنر است. اما از آنجایی که 2.6 میلیارد کاربر در سرتاسر شبکه های اجتماعی وجود دارد، ارزش دارد که برایش زمان بگذارید. به علاوه، کسی که شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کند، یک سرنخ خوب است. آنها شما را دوست دارند و از پست هایی که به اشتراک می گذارید، لذت می برند. بنابراین، شما مخاطبان مشتاقی دارید که حاضرند با محتوای شما درگیر شوند.

در اینجا چندین راهکار برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی معروف داریم:

فیس بوک: از گروه های فیس بوک می توان برای ساخت انجمن های کوچک استفاده کرد یا می توان برای مخاطبان انبوه محتوا را به اشتراک گذاشت. زمانی که نوبت به اشتراک گذاری محتوا می رسد، فیلم ها و سوالات متداول بیشترین تعامل (engagement) را دارند.

اینستاگرام، یک پلت فرم خوب برای اشتراک گذاری تصاویر با کیفیت بالا و فیلم های کوتاه با کپشن کوتاه و خلاصه است. در این پلت فرم، هشتگها به خوبی کار می کنند تا جاییکه که با حساب کاربری و کسب و کار شما مرتبط باشند. استوری اینستاگرام نیز روش جدیدی برای تعامل با مخاطبان است و با استفاده از انواع CTA ها مانند سوال و جواب یا Poll ها می توانید تعامل را افزایش دهید.

توییتر نیز یک مکان فوق العاده برای به اشتراک گذاشتن پیام های کوتاه، عکس های مرتبط با آنها و هشتگ های مربوطه است. و البته replies یا همان پاسخ ها می تواند در جلب توجه مخاطبان بسیار موثر باشد.

یوتیوب، بیش از 1.3 میلیارد کاربر دارد و هر روز به این تعداد اضافه می شود. کاربران به طور مرتب از این پلت فرم برای تماشا کردن انواع ویدئو های آموزشی و سرگرم کننده استفاده می کنند. موفق ترین محتواهای موجود در یوتیوب راهکارها و آموزش انجام کارهای مختلف است. برای مثال، چطور موهای خود را رنگ کنیم؟ چگونه کیک خانگی درست کنیم و … .

محتوای سایت

محتوای وب سایت، باید بر روی 3 چیز تمرکز داشته باشد: پرسونای شما، کلمات کلیدی هدف و راه حل شما. بر خلاف محتوای وبلاگ، محتوای سایت باید مخاطبان را به طور طبیعی و منسجم به سمت راه حل های ارائه شده از جانب شما سوق بدهد. به محتوای وب مانند راهی برای دستیابی به محصولاتتان نگاه کنید.

مراقب باشید که مخاطبان را از طریق feed شبکه های اجتماعی و سایر عوامل منحرف کننده از وبسایت خود دور نکنید. به محض اینکه مشتری بالقوه خود را جذب کردید، باید هر کاری که از دستتان بر می آید، انجام دهید تا او را در آنجا نگه دارید و این عملکرد اصلی وبسایت شماست.

محتوای وبلاگ

هدف اصلی محتوای وبلاگ این است که کسب و کار شما را با جذب مخاطبان جدید و گرفتن لیدهای با کیفیت، حمایت کند. محتوای وبلاگ یک منبع رایگان است که معمولاً به فروش منجر نمی شود، اما قدرت یک وبلاگ درست و حسابی را دست کم نگیرید. تحقیقات نشان می دهد که شرکت هایی که از وبلاگ استفاده می کنند، ترافیک بیشتری نسبت به سایرین برای وبسایت خود ایجاد می کنند.

مرحله پنجم: تجزیه و تحلیل محتوا

آخرین و احتمالاً مهم ترین مرحله در تولید محتوا، آنالیز و تحلیل محتوا است. بدون داده و اطلاعات، شما نمی توانید بفهمید چه چیزی درست کار می کند و چگونه آن را بهبود دهید. زمانی که شما می خواهید محتوای خود را آنالیز کنید باید به چند نکته توجه کنید، بنابراین از اهدافی که تعیین کردید استفاده کنید تا به چند پارامتر مهم دست پیدا کنید.

هر چیزی که می خواهید به واسطه محتوای خود به آن دست پیدا کنید، به شما کمک می کند تا معیارهای خود را تعیین کنید. (هدف اولیه ای که راجع به آن صحبت کردیم را به یاد دارید؟)

مسائلی که می خواهید آنالیز کنید کاملا به خود شما بستگی دارد، اما در اینجا چند ایده برای بررسی این اندازه گیری ها (metrics) وجود دارد.

  • بازدیدهای صفحه: تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید می کنند.
  • ترافیک ارگانیک: میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو به دست می آید.
  • نرخ پرش: درصد بازدید کننده هایی که پس از بازدید از یک صفحه، سایت شما را ترک می کنند.
  • نرخ تبدیل: درصد بازدید کننده هایی که از دکمه های فراخوان به عمل (CTA) استفاده می کنند.
  • نرخ تعامل: تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک گذاری مطالب، اظهار نظر و یا روش های دیگر با محتوای شما تعامل دارند.
  • رشد مخاطبان: مشترکین جدید یا سرنخ هایی که از یک قطعه محتوا تولید می شوند.

شروع به تولید محتوا کنید

تولید محتوا یک فرآیند تکرار شونده است که به طرز چشم گیری توجه مخاطبان را به خود جلب می کند. به محض این که شما فرآیند تولید محتوا را تکمیل کردید، می توانید یک محتوای فوق العاده تولید کنید که نه تنها رضایت مخاطبان را به خود جلب کند بلکه کسب و کار شما را بهبود دهد.