می خواهید بدانید که استراتژی محتوا چیست؟ چطور باید یک استراتژی محتوای موفق بنویسید؟ پاسخ به این سوالات، می تواند به کسب و کار شما جهت دهد، بنابراین با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به طور کامل توضیح دهیم که چرا به استراتژی محتوا نیاز داریم و چطور می توانیم به کمک آن، کسب و کار خود را بهبود دهیم.

فرض کنید که شما به عنوان اولین نفر برای تیم ارائه دهنده خدمات به مشتری، در یک استارتاپ استخدام شدید. هر هفته مشتریان جدیدی می گیرید و برخی از آنها نیاز به پشتیبانی دارند. وظیفه شما این است که این درخواست ها را به درستی مدیریت کنید. استخدام یک تیم متخصص به شما این اجازه را می دهد که مشکلات روز افزون را به راحتی اداره کنید. هم چنین باید تعداد افراد بیشتری را مدیریت کنید و هر چقدر که تعداد کاربران و مشتریان شما افزایش یابد، هزینه پشتیبانی نیز افزایش خواهد یافت.

حال نظرتان راجع به درست کردن لیستی از پاسخ به سوالات پر تکرار چیست؟ این گونه، کاربران شما به طور خودکار پاسخ سوالات متداول را بدون اینکه با شما در ارتباط باشند می یابند. لازم نیست شما تعداد افراد زیادی را برای پشتیبانی و ارائه خدمات استخدام کنید، بلکه فقط کافی است تیم فعلی شما مشکلات قابل توجه کاربران را بررسی و بر طرف کند.

تجزیه و تحلیل نرخ بازگشت سرمایه (ROI) نشان می دهد که اگرچه سرمایه گذاری اولیه قابل توجه خواهد بود، اما هزینه ای که برای پشتیبانی هر فرد می بایست پرداخت کنید، در 3 تا 5 سال آینده کاهش خواهد یافت. بنابراین شما تصمیم می گیرید که از محتوا کمک بگیرید، به دنبال مسیری می گردید که محتوای خود را ایجاد کنید و سپس به دنبال موضوعاتی می گردید که با پاسخ دادن به آن ها، کسب و کار خود را رونق دهید و مخاطبان بیشتری کسب کنید.

در این سناریو، شما با شناسایی نیازهای کسب و کار شروع می کنید. سپس شما محتوا را ارزیابی می کنید تا ببینید آیا پاسخ گوی نیاز مشتریان هست یا نه، و در نهایت، شما برای تولید محتوا برنامه ریزی می کنید. این الگوها، ماهیت و جوهره ی استراتژی محتوا را تشکیل می دهند.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا، روندی است که به ما نشان می دهد که چگونه تولید محتوا کنیم و آن را در کجا انتشار دهیم که بهترین نتیجه را بگیریم و به اهداف کسب و کار نزدیک تر شویم. البته، افراد زیادی هستند که وظیفه شان نوشتن، طراحی و تولید محتوا است. اما استراتژی محتوا، یک مرحله از آن عقب تر است و به آن دسته از افراد پاسخ می دهد که می پرسند: “چه محتوایی باید تولید کنیم و چرا؟”

وظیفه استراتژیست محتوا چیست؟

یک استراتژیست محتوا نیازها و علایق کسب و کار را شناسایی می کند و یک برنامه برای تولید و انتشار محتوا ایجاد می کند. ویژگی های این نقش به اهداف کسب و کار و استراتژی آن بستگی دارد.

شناخت کسب و کار

بدون داشتن چشم انداز خاصی از کسب و کار، استراتژی محتوا نیز وجود نخواهد داشت. استراتژیست های محتوا باید بتواند نیازهای اولیه یک کسب و کار را درک کند. به طور ایده آل، یک استراتژیست محتوا می تواند مشکلاتی را تعریف کند که به کمک محتوا آنها رفع شوند.

تعیین فرآیند، مدیریت، بررسی

شما باید بدانید که آیا استراتژی محتوا مشکلی از کسب و کار که شما به دنبال رفع آن هستید را حل می کند یا نه. این کار می تواند شامل مدیریت تیم و بررسی داده هایی است که باعث موفقیت می شوند.

شناخت مخاطبان

نکته ای که راجع به محتوا وجود دارد این است که بقیه آن را خواهند دید. بدون وجود مخاطب، چه مشکلی از کسب و کار را می توان حل کرد؟ درک و شناخت مخاطبان، می تواند شامل ایجاد پرسونا شود. هم چنین شما می توانید از مصاحبه یا تحقیقات نیز استفاده کنید.

 تعیین هویت برند

برای اینکه یک محتوا هم بتواند پاسخگوی نیاز کسب و کار باشد و هم به سوالات مخاطبان جواب دهد، شاید لازم باشد که شما از لحن و صدایی متناسب با برند خود در محتواهایتان استفاده کنید تا محتواها از انسجام بیشتری برخوردار باشند. این کار به خصوص برای برندینگ و مارکتینگ لازم است. انحراف از یک هنجار تعیین شده ممکن است برای نوشتن محتواهای فنی قابل قبول تر باشد.

ایده پردازی

ایده پردازی، فرآیندی است که درآن شما به پیدا کردن راه حل های خلاقانه برای مشکلاتی که با آن مواجه هستید، می پردازید. این فرآیند می تواند شامل طوفان فکری (brain storming) و تفکر در طراحی باشد.

 استراتژی رسانه

به محض این که محتوای شما آماده شد، باید به نوعی در معرض دید مخاطب قرار بگیرد. این کار می تواند از طریق شبکه های اجتماعی، ایمیل، ترافیک ارگانیک گوگل یا هر رسانه قابل انتشار دیگری انجام شود. دانستن اینکه چطور رسانه ها را باید برنامه ریزی کنید، یک مهارت اصلی در این زمینه است.

اجرای برنامه

زمانی فرا می رسد که دیگر محتوای شما باید از مفهوم به واقعیت تبدیل شود. اینکه دقیقاً شما چطور این کار را انجام خواهید داد، از یک پروژه به پروژه دیگر کاملا متفاوت است. این فعالیت ها می تواند شامل ایجاد یک تقویم محتوایی، طراحی یک فریم ورک یا نوشتن خلاصه مطلب باشد.

تدوین استراتژی محتوا

چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟

استراتژی محتوا برای هر شرکتی متفاوت خواهد بود. اما برای تدوین و نوشتن استراتژی محتوا، یکسری مراحل کلی وجود دارد که تقریبا لازم است تمامی کسب و کارها این مراحل را طی کنند. این مراحل، شما را از تعیین اهدف تجاری به سمت انتشار محتوا می برد.

  1. شناخت اهداف کسب و کار: اولین مرحله برای تدوین استراتژی محتوا، این است که شما اهداف کسب و کار را به خوبی بشناسید. استراتژی محتوا با یک هدف شروع می شود؛ اگر هدفی درکار نباشد، پس هیچ استراتژی محتوایی نیز در کار نخواهد بود.
  2. شناخت مخاطبان: دومین مرحله برای نوشتن یک استراتژی خوب، شناخت مخاطبان است. بهتر است که با مخاطبان خود به نوعی ارتباط بر قرار کنید و با آنها صحبت کنید. این گونه می توانید بفهمید که آنها دقیقا به دنبال چه هستند و چه نیازهایی دارند. برای مثال، می توانید از سوال و جواب در استوری اینستاگرام استفاده کنید یا از چت آنلاین بر روی سایت خود استفاده کنید.
  3. تعیین معیارهای کسب و کار: حال باید اهداف و معیارهای خود را تعیین کنید. اگر می توانید، مواردی را تعیین کنید که در موفقیت پروژه شما نقش دارند و به آن کمک می کنند. برای بیشتر پروژه ها، 3 تا 5 معیار کافی است.
  4. ایده پردازی: ایده پردازی کنید. شما می دانید چه کارهایی را باید انجام دهید. حال باید تصور کنید که چه نوع محتوایی شما رابه این اهداف نزدیک تر خواهد کرد؟
  5. پروتوتایپ: نمونه اولیه محتوای خود را جلوی مخاطب بگذارید. در ابتدا، ممکن است این مخاطبان اعضای تیم شما باشند. قرار است آنها با این محتوا چه کار کند؟ آنها نقطه نظرات خود را بیان می کنند و نشانه هایی که به اهداف شما اشاره می کنند را در نظر می گیرند.
  6. ویرایش: زمانی که مخاطب با محتوای شما تعامل می کند، آنها را نظاره کنید. ممکن است شما قبل از ای که بخواهید نسخه نهایی را انتشار دهید، چندین بار این کار را انجام دهید.
  7. انتشار: محتوای خود را انتشار دهید. تا به این جا شما بررسی کردید که چه کارهایی بیشتر جوابگوی نیاز شماست. حال، باید محتوای مورد نیاز را تولید کنید. به طور ایده آل، کسب اطلاعات بیشتر راجع به محصول و بررسی های لازم حتی بعد از انتشار محتوا نیز باید اتفاق بیفتد.

انواع مدل های استراتژی محتوا

در حالیکه انواع فرآیندها و فعالیت ها برای ریختن یک برنامه استراتژی محتوا یکسان است، اما فضاهای متفاوتی برای ارائه یک استراتزی محتوا وجود دارد.

مدل Brain Traffic

کریستینا هالوورسون و ملیسا راچ، مدلی را برای پوشش عناصر اساسی یک استراتژی محتوا در کتاب خود به نام “استراتژی محتوا برای وب” شرح می دهند. این مدل، استراتژی محتوا را به پنج مؤلفه تقسیم می کند:

  • هسته: چگونه می خواهیم از مطالب استفاده کنیم؟
  • ماده: چه محتوایی مورد نیاز است؟
  • ساختار: محتوا قرار است چگونه سازماندهی شود؟
  • جریان کار: محتوا قرار است چگونه ایجاد شود؟
  • مدیریت: چگونه تصمیم می گیریم که با محتوا هایمان چه کنیم؟

المان های مدل استراتژی محتوا

کتاب عناصر استراتژی محتوا نوشته “Erica Kissane” (می توانید این کتاب را به صورت رایگان دریافت کنید و بخوانید)، مدل دیگری از انواع استراتژی محتوا را توصیف می کند. این کتاب ویژگی های یک محتوای خوب را شرح می دهد که به برخی از این ویژگی ها در زیر اشاره کرده ایم:

  1. مناسب باشد: محتوا باید با نیازهای مخاطب و کسب و کار مطابقت داشته باشد.
  2. مفید باشد: محتوا باید هدف مشخصی داشته باشد و بتواند آن هدف را برآورده کند.
  3. کاربر محور باشد: مخاطب اصلی ترین مصرف کننده محتوای شماست پس محتوا باید این موضوع را منعکس کند.
  4. واضح باشد:  محتوا باید نیازهای مخاطب را دقیقا به جا بر طرف کند.
  5. دارای انسجام باشد: محتوا باید از یک لحن و سبک خاصی پیروی کند و این انسجام باید در تمامی محتواها به خوبی مشهود باشد.
  6. مختصر و مفید باشد.
  7. پشتیبانی شود: برای جلوگیری از به هدر رفتن محتوا، باید آن را پس از انتشار پشتیبانی کرد.