میخواهید بدانید که استراتژی محتوا چیست؟ چطور باید یک استراتژی محتوای موفق بنویسید؟ پاسخ به این سوالات، میتواند به کسب و کار شما جهت دهد، بنابراین با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به طور کامل توضیح دهیم که چرا به استراتژی محتوا نیاز داریم و چطور میتوانیم به کمک آن، کسب و کار خود را بهبود دهیم.
فرض کنید که شما به عنوان اولین نفر برای تیم ارائه دهنده خدمات به مشتری، در یک استارتاپ استخدام شدید. هر هفته مشتریان جدیدی میگیرید و برخی از آنها نیاز به پشتیبانی دارند. وظیفه شما این است که این درخواستها را به درستی مدیریت کنید. استخدام یک تیم متخصص به شما این اجازه را میدهد که مشکلات روز افزون را به راحتی اداره کنید. هم چنین باید تعداد افراد بیشتری را مدیریت کنید و هر چقدر که تعداد کاربران و مشتریان شما افزایش یابد، هزینه پشتیبانی نیز افزایش خواهد یافت.
حال نظرتان راجع به درست کردن لیستی از پاسخ به سوالات پر تکرار چیست؟ این گونه، کاربران شما به طور خودکار پاسخ سوالات متداول را بدون اینکه با شما در ارتباط باشند مییابند. لازم نیست شما تعداد افراد زیادی را برای پشتیبانی و ارائه خدمات استخدام کنید، بلکه فقط کافی است تیم فعلی شما مشکلات قابل توجه کاربران را بررسی و بر طرف کند.
تجزیه و تحلیل نرخ بازگشت سرمایه (ROI) نشان میدهد که اگرچه سرمایهگذاری اولیه قابل توجه خواهد بود، اما هزینهای که برای پشتیبانی هر فرد میبایست پرداخت کنید، در 3 تا 5 سال آینده کاهش خواهد یافت. بنابراین شما تصمیم میگیرید که از محتوا کمک بگیرید، به دنبال مسیری میگردید که محتوای خود را ایجاد کنید و سپس به دنبال موضوعاتی میگردید که با پاسخ دادن به آن ها، کسب و کار خود را رونق دهید و مخاطبان بیشتری کسب کنید.
در این سناریو، شما با شناسایی نیازهای کسب و کار شروع میکنید. سپس شما محتوا را ارزیابی میکنید تا ببینید آیا پاسخ گوی نیاز مشتریان هست یا نه، و در نهایت، شما برای تولید محتوا برنامهریزی میکنید. این الگوها، ماهیت و جوهرهی استراتژی محتوا را تشکیل میدهند.
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا، روندی است که به ما نشان میدهد که چگونه تولید محتوا کنیم و آن را در کجا انتشار دهیم که بهترین نتیجه را بگیریم و به اهداف کسب و کار نزدیکتر شویم. البته، افراد زیادی هستند که وظیفهشان نوشتن، طراحی و تولید محتوا است. اما استراتژی محتوا، یک مرحله از آن عقبتر است و به آن دسته از افراد پاسخ میدهد که میپرسند: “چه محتوایی باید تولید کنیم و چرا؟”
وظیفه استراتژیست محتوا چیست؟
یک استراتژیست محتوا نیازها و علایق کسب و کار را شناسایی میکند و یک برنامه برای تولید و انتشار محتوا ایجاد میکند. ویژگیهای این نقش به اهداف کسب و کار و استراتژی آن بستگی دارد.
شناخت کسب و کار
بدون داشتن چشم انداز خاصی از کسب و کار، استراتژی محتوا نیز وجود نخواهد داشت. استراتژیست محتوا باید بتواند نیازهای اولیه یک کسب و کار را درک کند. به طور ایده آل، یک استراتژیست محتوا میتواند مشکلاتی را تعریف کند که به کمک محتوا آنها رفع شوند.
تعیین فرآیند، مدیریت، بررسی
شما باید بدانید که آیا استراتژی محتوا مشکلی از کسب و کار که شما به دنبال رفع آن هستید را حل میکند یا نه. این کار میتواند شامل مدیریت تیم و بررسی دادههایی باشد که باعث موفقیت میشوند.
شناخت مخاطبان
نکتهای که راجع به محتوا وجود دارد این است که بقیه آن را خواهند دید. بدون وجود مخاطب، چه مشکلی از کسب و کار را میتوان حل کرد؟ درک و شناخت مخاطبان، میتواند شامل ایجاد پرسونا شود. همچنین شما میتوانید از مصاحبه یا تحقیقات نیز استفاده کنید.
تعیین هویت برند
برای اینکه یک محتوا هم بتواند پاسخگوی نیاز کسب و کار باشد و هم به سوالات مخاطبان جواب دهد، شاید لازم باشد که شما از لحن و صدایی متناسب با برند خود در محتواهایتان استفاده کنید تا محتواها از انسجام بیشتری برخوردار باشند. این کار به خصوص برای برندینگ و مارکتینگ لازم است. انحراف از یک هنجار تعیین شده ممکن است برای نوشتن محتواهای فنی قابل قبولتر باشد.
ایده پردازی
ایده پردازی، فرآیندی است که درآن شما به پیدا کردن راه حلهای خلاقانه برای مشکلاتی که با آن مواجه هستید، میپردازید. این فرآیند میتواند شامل طوفان فکری (brain storming) و تفکر در طراحی باشد.
استراتژی رسانه
به محض این که محتوای شما آماده شد، باید به نوعی در معرض دید مخاطب قرار بگیرد. این کار میتواند از طریق شبکههای اجتماعی، ایمیل، ترافیک ارگانیک گوگل یا هر رسانه قابل انتشار دیگری انجام شود. دانستن اینکه چطور رسانهها را باید برنامهریزی کنید، یک مهارت اصلی در این زمینه است.
اجرای برنامه
زمانی فرا میرسد که دیگر محتوای شما باید از مفهوم به واقعیت تبدیل شود. اینکه دقیقاً شما چطور این کار را انجام خواهید داد، از یک پروژه به پروژه دیگر کاملا متفاوت است. این فعالیتها میتواند شامل ایجاد یک تقویم محتوایی، طراحی یک فریم ورک یا نوشتن خلاصه مطلب باشد.
چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟
استراتژی محتوا برای هر شرکتی متفاوت خواهد بود. اما برای تدوین و نوشتن استراتژی محتوا، یکسری مراحل کلی وجود دارد که تقریبا لازم است تمامی کسب و کارها این مراحل را طی کنند. این مراحل، شما را از تعیین اهدف تجاری به سمت انتشار محتوا می برد.
- شناخت اهداف کسب و کار: اولین مرحله برای تدوین استراتژی محتوا، این است که شما اهداف کسب و کار را به خوبی بشناسید. استراتژی محتوا با یک هدف شروع میشود؛ اگر هدفی درکار نباشد، پس هیچ استراتژی محتوایی نیز در کار نخواهد بود.
- شناخت مخاطبان: دومین مرحله برای نوشتن یک استراتژی خوب، شناخت مخاطبان است. بهتر است که با مخاطبان خود به نوعی ارتباط برقرار کنید و با آنها صحبت کنید. این گونه میتوانید بفهمید که آنها دقیقا به دنبال چه هستند و چه نیازهایی دارند. برای مثال، میتوانید از سوال و جواب در استوری اینستاگرام استفاده کنید یا از چت آنلاین بر روی سایت خود استفاده کنید.
- تعیین معیارهای کسب و کار: حال باید اهداف و معیارهای خود را تعیین کنید. اگر میتوانید، مواردی را تعیین کنید که در موفقیت پروژه شما نقش دارند و به آن کمک میکنند. برای بیشتر پروژه ها، 3 تا 5 معیار کافی است.
- ایده پردازی: ایده پردازی کنید. شما میدانید چه کارهایی را باید انجام دهید. حال باید تصور کنید که چه نوع محتوایی شما رابه این اهداف نزدیک@تر خواهد کرد؟
- پروتوتایپ: نمونه اولیه محتوای خود را جلوی مخاطب بگذارید. در ابتدا، ممکن است این مخاطبان اعضای تیم شما باشند. قرار است آنها با این محتوا چه کار کند؟ آنها نقطه نظرات خود را بیان می کنند و نشانههایی که به اهداف شما اشاره میکنند را در نظر میگیرند.
- ویرایش: زمانی که مخاطب با محتوای شما تعامل میکند، آنها را نظاره کنید. ممکن است شما قبل از این که بخواهید نسخه نهایی را انتشار دهید، چندین بار این کار را انجام دهید.
- انتشار: محتوای خود را انتشار دهید. تا به این جا شما بررسی کردید که چه کارهایی بیشتر جوابگوی نیاز شماست. حال، باید محتوای مورد نیاز را تولید کنید. به طور ایده آل، کسب اطلاعات بیشتر راجع به محصول و بررسیهای لازم حتی بعد از انتشار محتوا نیز باید اتفاق بیفتد.
انواع مدل های استراتژی محتوا
در حالیکه انواع فرآیندها و فعالیتها برای ریختن یک برنامه استراتژی محتوا یکسان است، اما فضاهای متفاوتی برای ارائه یک استراتزی محتوا وجود دارد.
مدل Brain Traffic
کریستینا هالوورسون و ملیسا راچ، مدلی را برای پوشش عناصر اساسی یک استراتژی محتوا در کتاب خود به نام “استراتژی محتوا برای وب” شرح میدهند. این مدل، استراتژی محتوا را به پنج مؤلفه تقسیم می کند:
- هسته: چگونه میخواهیم از مطالب استفاده کنیم؟
- ماده: چه محتوایی مورد نیاز است؟
- ساختار: محتوا قرار است چگونه سازماندهی شود؟
- جریان کار: محتوا قرار است چگونه ایجاد شود؟
- مدیریت: چگونه تصمیم میگیریم که با محتوا هایمان چه کنیم؟
المان های مدل استراتژی محتوا
کتاب عناصر استراتژی محتوا نوشته “Erica Kissane” (میتوانید این کتاب را به صورت رایگان دریافت کنید و بخوانید)، مدل دیگری از انواع استراتژی محتوا را توصیف میکند. این کتاب ویژگیهای یک محتوای خوب را شرح میدهد که به برخی از این ویژگیها در زیر اشاره کرده ایم:
- مناسب باشد: محتوا باید با نیازهای مخاطب و کسب و کار مطابقت داشته باشد.
- مفید باشد: محتوا باید هدف مشخصی داشته باشد و بتواند آن هدف را برآورده کند.
- کاربر محور باشد: مخاطب اصلیترین مصرف کننده محتوای شماست پس محتوا باید این موضوع را منعکس کند.
- واضح باشد: محتوا باید نیازهای مخاطب را دقیقا به جا بر طرف کند.
- دارای انسجام باشد: محتوا باید از یک لحن و سبک خاصی پیروی کند و این انسجام باید در تمامی محتواها به خوبی مشهود باشد.
- مختصر و مفید باشد.
- پشتیبانی شود: برای جلوگیری از به هدر رفتن محتوا، باید آن را پس از انتشار پشتیبانی کرد.
سخن پایانی
در آخر از شما همراهان گرامی فارس محتوا تشکر میکنیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید و همچنین خوشحال میشویم که اگر درباره ی این موضوع هرگونه نظر یا سوالی دارید مطرح بفرمایید.