محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC چیست؟

محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC چیست؟

UGC یا (User Generated Content) محتوایی است که به وسیلۀ کاربر تولید می‌شود. اهمیت UGC به حدی است که می‌تواند در استراتژی‌های کلان کسب و کار تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. محتوایی که توسط کاربران تولید می‌شود از مزیت‌های بسیار زیادی برخوردار است. در این پُست شرکت تولید محتوا فارس محتوا می‌خواهد با شما در مورد حساسیت و اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربر و نقشی که در بازاریابی محتوایی ایفا می‌کند با شما صحبت کند.

محتوای تولید شده توسط کاربر چیست؟

محتوایی که توسط کاربران تولید می‌شود، می‌تواند به صورت مستقل باشد و یا به عنوان یک کامنت در انتهای یک پُست منتشر شود. به عنوان مثال یکی از انواع محتواهای تولید شده به وسیلۀ کاربران پست‌هایی هستند که آنان در اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین، فیسبوک یا غیره منتشر می‌کنند. فرمت محتوای UGC می‌تواند به شکل متن، ویدئو، فایل صوتی یا عکس باشد.

محتوای تولید شده توسط کاربر چیست؟

حتی نظر و تأییدیه‌هایی که مشتری پس از خرید یک محصول یا دریافت خدمات برای شما ارسال می‌کند هم یک نوع محتوای UGC قلمداد می‌شود. پُست‌هایی که می‌خواهید کاربران به صورت هشتگ یا مسابقۀ خاصی تولید کنند نیز یک نوع محتوای تولید شدۀ سفارشی است که به وسیله کاربران تولید می‌شود.

ویژگی‌های عمدۀ محتوای تولید شده به وسیلۀ کاربر

به عنوان ویژگی‌های UGC می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • در یک ساختار حرفه‌ای تولید محتوا، تولید می‌شوند
  • در فضای آنلاین و به صورت همگانی نشر داده می‌شوند
  • برای تولید آنها تلاش حرفه‌ای صورت گرفته باشد

 

بیش تر بخوانید:  چگونه یک محتوا را بازنویسی کنیم؟

اهمیت UGC برای کسب و کار

 معمولاً مدیران کسب و کار بهترین ایده‌ها و طرح‌ها را از نظرات، پیشنهادات و بازخوردهای مشتریان دریافت می‌کنند. بنابراین یک UGC ساده می‌تواند نقش بسیار مؤثری در تصمیم‌گیری‌های کلان سازمان داشته باشد. از این گذشته بسیاری از مشتریان بالقوه و خریداران، پیش از اقدام به خرید، بخش نظرات کاربران را مورد بررسی قرار می‌دهند و بر اساس آنها اقدام به خرید می‌کنند/نمی‌کنند. از این گذشته، بازخوردها و نظراتی که به صورت UGC نوشته می‌شوند، بیان کنندۀ انتظارات و نظرات مشتریان در مورد کیفیت کالا یا خدمات هستند که به کمک آنها می‌توان به یک مزیت رقابتی در برابر سایر تولیدکنندگان یا ارائه دهندگان خدمات دست پیدا کرد.

اهمیت UGC برای کسب و کار

اگر کسب و کار شما دارای وب سایت یا وبلاگ اختصاصی باشد، می‌توان بر اساس پرسش‌ها و خواسته‌های مخاطبان و در قالب پرسش و پاسخ یا پرسش‌هایی که به وفور مطرح شده‌اند، اقدام به تولید محتوا برای یک سایت یا وبلاگ نمود. این کار باعث جذب مخاطبان بیشتر خواهد شد.

 مزیت‌های UGC

  • تقویت برند
  • دریافت بک لینک و ارتقاء سطح سئوی سایت
  • افزایش تعداد مخاطبان
  • ارتقاء وضعیت شاخص‌های پروفایل در شبکه‌های اجتماعی
  • تولید محتوای ناب
  • بالا رفتن نرخ تبدیل
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها و صرف منابع
  • بهبود کانال‌های ارتباطی با مخاطبان

بازاریابی محتوایی بر اساس UGC

ابتدایی‌ترین تعریف بازاریابی محتوایی بر اساس استفاده از محتوای کاربردی و جذاب به منظور تحقق اهداف بازاریابی و افزایش نرخ تبدیل می‌باشد.

تجربۀ برندهای بزرگ حاکی از آن است که معمولاً ویدئوهای UGC بسیار پُر بیننده از آب در می‌آیند و باعث افزایش اعتبار برند می‌شوند. معمولاً ویدئوهایی که به وسیله خود کاربران تولید می‌شوند، بهترین نوع محتوایی به شمار می‌روند که در اختیار شما قرار می‌گیرند و یا از طریق رسانه‌های دیگر با عموم مردم به اشتراک گذاشته می‌شود. این ویدئوها، چه مثبت و چه منفی، چون مستقیماً حاوی نظرات خالص کاربران هستند، از تأثیرگذاری سازنده یا مخرب بسیار بالایی برخوردارند. به عنوان یک نمونۀ دیگر،  گیمیفیکیشن (بازی سازی) یک روش بسیار خوب برای تشویق کاربران به تولید محتوا است که از تأثیر بسیار بالایی بر روی فرایند بازاریابی کسب و کار برخوردار است. گیمیفیکیشن معمولاً همراه با اهدای جوایز است و به همین دلیل از موج مثبت بسیار زیادی برای جلب توجه به برند برخوردار می‌باشد. هدف اصلی گیمیفیکیشن درگیر کردن طولانی مدت جمع زیادی از کاربران و ایجاد مشارکت با محوریت برند مورد نظر می‌باشد.

 

بیش تر بخوانید:  محتوای وایرال یا محتوای ویروسی چیست؟

علل اهمّیت UGC

  • چرا تولید محتوا به وسیلۀ کاربر می‌تواند تأثیرگذاری زیادی داشته باشد؟
  • چرا معمولاً برندها به سمت تبلیغات به وسیلۀ خود مخاطبان روی می‌آورند؟
  • چرا برندها در حال کنار کشیدن از تبلیغ مستقیم برای کالاهای خود هستند؟

توجه داشته باشید:

1- محتواهای UGC مشتری محور هستند

دنیای کسب و کار امروز در حال گذار به سمت مشتری مداری است؛ زیرا کسب و کارها به طور پیوسته در جریان تغییر ذائقۀ مخاطبان خود هستند و همواره خود را با آنها به روزرسانی می‌کنند. فضای دیجیتال در سطح جهان مدام در حال تغییر سبک زندگی است و کاربر با یک کلیک می‌تواند روی تصمیمات نهایی یک برند تأثیر بگذارد.

2- بی‌اعتمادی مردم به تبلیغات سنتی

واقعیت این است که امروزه مردم اعتمادی به تبلیغات ندارند. به همین دلیل برندها به سمت تعامل با کاربران به روش‌های دیگری هستند.

3- بلند مدت بودن چرخه عمر UGC

گرفتن محتوا از کاربران کار ساده و زود بازدهی نیست. اما در عوض همین محتوا می‌تواند تا مدت‌ها در اذهان مردم باقی بماند و کسب و کار به اتکای همان محتوا، به تبلیغات غیرمستقیم خود ادامه دهد.

4- اعتبار بالاتر UGC

در دنیای اطلاعات امروز، مشتریان به صورت مصرف کنندگان چشم و گوش بسته‌ای که تنها به تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی توجه می‌کنند در نظر گرفته نمی‌شود. بلکه آنها اصل را بر برتری یک برند نسبت به سایر رقبا قرار داده‌اند و بیشتر به پیام‌هایی گوش می‌دهند که افرادی مثل خودشان آنها را تولید کرده‌اند؛ نه خود صاحبان کسب و کار.

5- UGC جامعه بزرگی از مخاطبان را درست می‌کند

محتواهای تولید شده توسط کاربران باعث می‌شوند که جمع زیادی از افرادی که آنها را باور دارند، به واسطه آنها تولیدات و خدمات شما را نیز باور کنند و به مرور زمان یک جامعه بزرگ از مخاطبان و مشتریان برای برند شما ایجاد می‌شود. این جمعیت بر اساس نفوذ، عضویت، رفع نیازها و ارتباطات عاطفی مشترک پیرامون هم جمع می‌شوند.

6- UGC توجیه اقتصادی دارد

در اینجا با شرایطی مواجه هستیم که کاربران و مشتریان شما تبدیل به محتوانویسان رایگان شما می‌شوند و بدون هیچ گونه چشم‌داشت و صرفاً بر اساس باور و اطمینانی که به محصولات شما دارند، تبدیل به بهترین مبلغین کالا یا خدمات شما می‌شوند. بدین ترتیب برند شما بدون صرف میلیون‌ها دلار هزینۀ تبلیغات، عملاً به یک جامعۀ مخاطب بسیار ارزان قیمت دست پیدا می‌کند.

بازاریابی UGC در تقابل با بازاریابی سنتی

مصرف کنندگان امروزی به طور قابل ملاحظه‌ای در مقابل تبلیغات سنتی از خود مقاومت نشان می‌دهند. در واقع باید پذیرفت که تبلیغات به سبک سنتی، گذشته از آن که نیاز به صرف هزینه‌های بسیار کلان برای شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی دارند، از اثربخشی قابل قبولی برخوردار نیستند و دیوار بلند بی‌اعتمادی بین مصرف کنندگان و برندها عملاً اثربخشی بازاریابی سنتی را به چالش کشیده است.

در سوی مقابل، UGC و موج بازاریابی که با خود به همراه دارد، همواره حامل یک پیام قابل اعتماد از سوی کاربران می‌باشد. در پژوهش صورت گرفته در سال ۲۰۱۳، بالغ بر ۷۵ درصد از مصرف کنندگان به پیام‌های آنلاین اعتماد داشتند که این یک شاخص ارزشمند برای تولید محتوا به وسیلۀ کاربران شناخته می‌شود.

ریسک ناشی از بازاریابی UGC

در کنار تمامی نقاط قوتی که برای بازاریابی UGC گفتیم، به این نکته نیز توجه داشته باشید که بازاریابی خلق محتوا به وسیلۀ کاربر می‌توانند با یک مدیریت صحیح، تأثیر عکس بر کسب و کار ما داشته باشد و با ارائۀ بازخوردهای غیر واقعی و نشر آن در سطح جامعه عملاً تبدیل به یک عامل بازدارنده برای رشد برند رقیب شود و نتیجۀ عکس به همراه داشته باشد.

ریسک ناشی از بازاریابی UGC

نتیجه گیری

در این مقاله شما را با مفهوم UGC یا همان محتوای تولید شده توسط کاربر آشنا کردیم و تمامی مزیت های آن را برای کسب و کارهای آنلاین مطرح کردیم. شما می توانید با استفاده از این نوع محتوا برند خودتان را تقویت کنید و کانال های ارتباطی قوی را با مشتریان هدف تان ایجاد کنید.

 

آیا به دنبال نویسندگان حرفه ای برای تولید محتوا هستید؟

فارس محتوا دارای بیست سال سابقه در زمینه خدمات تولید محتوا است و می تواند محتواهایی جذاب و منحصر به فرد را برای کسب و کارتان تولید کند. برای دریافت اطلاعات بیش تر وارد لینک زیر شوید.

سفارش تولید محتواهزینه تولید محتوا

امتیاز این صفحه: