محتوای وایرال یا محتوای ویروسی چیست؟
محتوای وایرال یا محتوای ویروسی، یک اصطلاح جدید در زمینۀ بازاریابی محتوایی هست. امروزه تولیدکنندگان محتوا این دغدغه را دارند که محتوای آنها که همراه با یک بار تبلیغاتی سنگین میباشد، بتواند در فضاهای مختلف دست به دست شود تا بدین ترتیب از تأثیرگذاری بسیار بهتری برای مخاطب برخوردار باشد.
چه کار کنیم تا محتواهای ما به صورت وایرال در شبکههای مختلف مجازی فوروارد شوند؟ این موضوعی است که فارس محتوا میخواهد در این مقاله در مورد آن صحبت کند.
محتوای وایرال چیست؟
محتوای وایرال نوعی محتوا به صورت مقاله، متن، تصویر، کلیپ ویدئویی، اسلاید و یا هر نوع محتوای دیگری است که در شبکههای اجتماعی و وبسایتها به طور گسترده به اشتراک گذاشته میشود. این ماهیت دست به دست شدن محتوا و تکثیر پیوستۀ آن، شباهت زیادی به روش تکثیر ویروسی دارد؛ و به همین دلیل به آن محتوای ویروسی هم گفته میشود ولی منظور ویروس بدافزار و مخرب نیست.
به عبارت بهتر، هر محتوای آنلاینی که بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند و آنها را ناخودآگاه به سمت اشتراک گذاری آن در صفحات خود هدایت کند، یک نوع محتوای وایرال به حساب میآید. به همین دلیل است که تولیدکنندگان و دیجیتال مارکترها بیشتر روی محتواهایی کار میکنند که پس از پُست شدن بتوانند به سرعت شبکههای اجتماعی مختلف را درنوردند و کاربران زیادی را به خود درگیر کنند؛
این یعنی پیروزی شما در برندسازی
شرایط وایرال شدن محتوا
چه محتواهایی وایرال میشوند؟ چرا بعضی از محتواها به سرعت در فضاهای مجازی گسترش پیدا میکنند؟ این محتواها چه ویژگیهای خاصی دارند که سایر محتواها از داشتن آن محرومند. بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد محتواهایی که وایرال میشوند، سه شرط اساسی دارند:
1- محتوای وایرال احساسات کاربر را برانگیخته میکند
برخی از محتواها روی احساس و عواطف کاربر هدفگذاری میکنند و حس نوعدوستی، کمک، دلسوزی، شادی، تحسین، غم یا شادی را پرورش میدهند. این محتواها چون برخاسته از احساسات و عواطف انسانی هستند، کاربر را ناخودآگاه وادار میکنند که این حس خود را با دیگران هم به اشتراک بگذارد. لذا اگر بتوانید مطالب خودتان را همراه با پارامتر احساس بیان کنید، بدون تردید می توانید آن را تبدیل به یک محتوای وایرال کنید.
گاهی اوقات ممکن است محتوای شما جنبۀ دو پهلو داشته باشد و از یک جمع کاربری موافق و یک جمع کاربری مخالف برخوردار باشد. جالب است بدانید که هر دو گروه موافقان و مخالفان شما، محتوای شما را به اشتراک خواهند گذاشت تا به کمک آن به بیان برداشتها و احساسات خود بپردازید. در هر حال شما پیروز این میدان هستید.
2- محتوای وایرال، حامل یک پیام مثبت است
محتوای مثبت، شانس زیادی برای مبادله شدن دارد. چون بسیاری از کاربران همسو با موج مثبتی که ایجاد شده، از طرف خود آن را برای افراد دیگر به اشتراک میگذارند تا در آن حس مثبت سهیم باشند. به پیامهای انگیزشی که ابتدای هر روز دریافت میکنید، فکر کنید. بسیاری از این پیامها یک محتوای وایرال هستند که به بهانۀ یک پیام مثبت در حال چرخش در گروههای مختلف میباشد.
3- محتوای وایرال، آموزنده، مفید و کاربردی است
در شرایط یکسان، محتواهایی بیشتر گسترش پیدا میکنند که کاربردی و مفید باشند. سعی کنید بیشتر روی محتواهایی کار کنید که تا حد امکان با زندگی روزمرۀ مخاطب ارتباط داشته باشد. روی نگرانیها و دغدغههای مخاطبانتان برنامهریزی کنید. محتواهایی که یک مهارت روزمره را آموزش میدهند و یک ابتکار در زمینۀ خانهداری را بیان میکنند، از توانایی بسیار بالایی در وایرال شدن برخوردارند.
حالا با در نظر گرفتن این سه مشخصه متوجه میشویم که اگر بتوانیم احساس خوبی در مخاطب خود ایجاد کنیم، باز هم از شانس بالایی برای فراگیر شدن محتوا برخوردار خواهیم بود؛ حتی اگر مضمون محتوای ما چندان با ارزش نباشد.
انواع گوناگون محتواهای وایرال
1- محتواهای فهرستی (List Type Articles)
معمولاً مطالبی که به صورت فهرستی بیان میشوند و شامل تکنیکهای انجام دادن یک کاری میباشند، به راحت میتوانند تبدیل به محتوای وایرال شوند. مثلاً “نُه روش برای لاغری بدون رژیم غذایی” یا “سه روش رایج برای رسوبزدایی از کتری”. اینها محتواهایی هستند که بدون متن خاص فقط به بیان چند مورد به صورت فهرست وار میپردازند.
2- تعریف یا چگونگی اجرای یک عملیات محتوا (Action Defining or How to Content)
اینها محتواهای هستند که حاوی دستورالعملهایی برای انجام یک کار مشخص میباشند. این محتواها برخلاف نوع قبل، فهرستوار نیستند و به صورت تشریحی بیان میشوند. مثلاً “چه کار کنیم تا خورشت فسنجان ما به خوبی جا بیافتد؟ یا “چگونه نشاهای کاشته شده در خزانه را به باغ انتقال دهیم؟”. توجه داشته باشید که در این نوع محتواها از پرگویی بپرهیزید و مطلب را به صورت مختصر و مفید به خواننده برسانید.
3- محتواهای معرفی کننده (What is & Where is)
محتواهایی که به معرفی مکانهای خاص یا رویدادهای خاص میپردازند؛ که هر چه این رویداد یا مکان ناشناختهتر و جالبتر باشد، احتمال وایرال شدن آن بیشتر است. به عنوان مثال محتوای “معرفی غار کتلهخور و جاذبههای دیدنی آن” میتواند یک محتوای پُر بیننده و وایرال باشد.
4- محتوای پژوهشی (Research Content)
محتوای پژوهشی، به بیان نتایج پژوهشها و دادههای آماری حاصل از آن میپردازد. مثلاً “آمار نرخ نفوذ تلفن همراه در جهان” یا “آمار آلودگی هوا در کلانشهر مشهد” یا “آمار مقایسۀ کیفی دو خودرو” همگی جزء محتواهای وایرال تلقی میشوند.
5- محتوای پیشنهادی یا توصیهای (Preaching Content)
معمولاً کاربران به اینترنت مراجعه میکنند تا برای مشکلات خود راهحل پیدا کنند. این ابهام و مشکلات میتوانند روحی و روانی، ایدئولوژیکی، مدیریتی، سرمایهگذاری و نظایر آنها باشد. این قبیل محتواها هر چه کاملتر باشند و بیشتر بتوانند به روشهای حل مشکل کمک کنند، و راهحل درستی بدهند، میتوانند از استقبال بیشتری برخوردار باشند. مثلاً “راههای مدیریت زمان در ایستگاه مترو”.
6- محتوای مربوط به جنسیت (زنانه/ مردانه) (Gender related content)
محتواهایی که به مسائل خاص یک جنس به خصوص میپردازند، میتوانند برای همان جنس (و البته در بسیاری موارد، برای جنس مخالف!) جذابیت بالایی داشته باشند و به راحتی آن را به اشتراک بگذارند. مثلاً “روشهای داشتن پوست جذاب برای خانمها”
7- محتواهای ترند (Trend Content)
محتوای ترند به موضوعات خاصی مثل اخبار، نکات، توصیهها و ترندها مربوط به یک روز خاص میپردازند. این محتواها چون حاوی اخبار درجه اولی هستند، خیلی سریع در تمامی گروهها پخش میشود.
8- محتوای سخنان افراد مشهور (Quotation Content)
جملات شخصیتها و انسانهایی که مورد علاقۀ طیف گستردهای از جامعه قرار دارند، همیشه میتوانند محتواهای شما را تبدیل به یک محتوای وایرال کنند و در یک مدت زمان کم، بسیاری از فضاهای اجتماعی را بپیمایند. مثلاً “سخنان استاد شجریان در مورد هنرمند واقعی”.
9- محتوای ویدئویی (Video Content)
بدون تردید امروزه ویدئوها دوست داشتنیترین محتوا هستند. این محتواهای کلیپی با هر موضوعی میتوانند خیلی سریع در تمامی شبکههای اجتماعی جای خود را باز کنند. ویدئوهای آموزشی، تحلیلهای سیاسی، طنز و نظائر آنها خیلی سریع تبدیل به وایرال میشوند.
چه کنیم که محتوای ما وایرال شود؟
1- به مخاطب اعتبار اجتماعی بدهید
تلاش کنید در مخاطب این حس را به وجود آورید که با محتوای شما به یک اعتبار و کلاس اجتماعی میرسد و میتواند خود را یک سر و گردن از محیط پیرامون خود بالاتر ببیند.
2- در ذهن مخاطب جرقه و محرک ایجاد کنید
محتوای خوب، ذهن مخاطب را به خود مشغول میکند و سعی میکند عامل ایجاد یک تحرک فکری در او باشد.
3- محتوای خوب همه پسند است
پیش از آن که محتوا را بسازید، به این فکر کنید که جامعۀ امروز چه محتوایی را بیشتر مورد توجه قرار میدهد. اگر به همین پرسش خود پاسخ دهید، میتوانید یک محتوای وایرال تولید کنید که خیلی سریع دست به دست میشود.
4- به محتوای خود ارزش کاربردی بدهید
محتواهای کاربردی و آموزنده که به دغدغههای روزمرۀ مخاطبین میپردازند، شانس زیادی برای دست به دست شدن دارند.
5- با محتوای خود داستانسرایی کنید
مقصود خودتان را در قالب داستان بیان کنید و با این استراتژی پیش بیایید که محتوای شما به طور کلی شبیه قصه از آب در بیاید تا مخاطب ترجیح دهد آن را برای دیگران هم تعریف کند.
سلسله مراتب تولید یک محتوای ویروسی
در این بخش، آموزش گام به گام تولید محتوای ویروسی را در اختیارتان قرار می دهیم تا این کار را به طور کامل یاد بگیرید.
گام اول: اطلاعات و منابع مورد نظر را جمع آوری کنید
محتوای وایرال نیاز به اطلاعات دقیق و منابع موثق دارد. پس به هر منبع اطلاعاتی اعتماد نکنید.
گام دوم: استراتژی محتوا را تدوین کنید
تعیین کنید که منابع اطلاعاتی خود را چگونه میخواهید به مخاطب معرفی کنید. پس تمامی جوانب را در نظر بگیرید و به تمامی جزئیات مثل ژانر محتوا، سطح مانور در محتوا، فونت و رنگ زمینه، نورپردازی در طراحی صحنه و … توجه داشته باشید. بهتر است استراتژی خود را روی کاغذ بیاورید.
گام سوم: برای محتوای خود هدف گذاری داشته باشید
برای محتوای وایرال خودتان هدف تعیین کنید. در نظر داشته باشید که چه افرادی محتوای شما را میبینند؟ و چرا آنها باید محتوای شما را ببینند؟ آیا روی تعداد خاصی از مخاطبان برنامهریزی کردهاید؟ آیا به فکر ارتقاء رتبۀ وب سایت خود هستید؟ بدون تردید هدف گذاری شما باید مشتمل بر یک منفعت همگانی باشد نه صرفاً بهرهبرداری تجاری یا سیاسی خودتان.
گام چهارم: برای محتوایتان عنوان گذاری کنید
از یک عنوان پرسر و صدا استفاده کنید. عنوانی که انتخاب میکنید باید تشویق کننده و برپا کنندۀ هیاهو باشد. در انتخاب عنوان نهایت خلاقیت را به خرج دهید تا مخاطب با اشتیاق خاصی محتوای شما را دنبال کند.
گام پنجم: روی موضوع محتوا تمرکز کنید
در طول ارائۀ محتوا نباید هیچ گونه انحرافی داشته باشید. پراکنده گویی و عدم تمرکز بر روی محتوا، یکی از موانع پیش پای شما است.
گام ششم به زبان ساده و روان محتوا بسازید
جانب سادگی را از دست ندهید. مخاطب با محتوای پیچیده و دشوار که به چالش بیافتد، هیچ روی خوشی نشان نخواهد داد.
گام هفتم ایده پردازی در محتوا
در محتوا نویسی به دنبال ایدههای تازه باشید. همواره صفحات پُر بازدید و موفق که مشابه شما هستند را زیر نظر داشته باشید. سعی کنید از ایدههای دیگران استفاده نکنید. تکرار تجربیات دیگران، شما را به همان جایی میرساند که آنها الان هستند. لذا تا حد امکان ایده پرداز باشید.
گام هشتم: در محتوانویسی زمانسنجی کنید
هر محتوایی، در زمان صحیح خود ممکن است مخاطبان بسیاری را جذب خود کند. پس برای اینکه محتوای تولید شده تان به سرعت فراگیر شود، اقتضای زمان خود و به اصطلاح سوژه های روز را به خوبی بشناسید و هرروز در این زمینه آپدیت و آگاه باشید.شما باید بدانید که امروز چه موضوعی میتواند نظرمخاطبان زیادی را به خود جلب کند.امروز مردم بیشتر پیرامون چه موضوعی گفتگو میکنند. عبارات کلیدی محتوایتان را بر اساس نیازهای روز، انتخاب کنید.
گام نهم: خودتان محتوایتان را راستی آزمایی کنید
در تولید محتوا مطابق با اقتضائات زمانی کار کنید و از ارائه مطالب بی ارتباط با موضوع روز بپرهیزید. بهتر است برای محتوانویسی، یک تقویم زمانی داشته باشید تا بر اساس نیازهای روز دست به ارائۀ محتوا بزنید.
در حین ارائۀ محتوا، با استفاده از نمودار، اعداد و ارقام، تصاویر و … سطح اعتماد مخاطب را افزایش دهید.
گام دهم: از محتوا نتیجهگیری کنید
محتوایتان را بی نتیجه رها نکنید. اصل کیفیت کار شما در نتیجۀ آن مشخص میشود. یک جمعبندی بهینه از محتوایی که ارائه کردهاید، به مخاطبتان کمک میکند که با اعتماد و درک بهتری محتوای شما را روانۀ پیجهای مجازی خود کند.
جنبۀ منفی وایرال بودن محتوا
وایرال بودن محتوا همیشه جنبۀ مثبت ندارد و گاه میتواند دارای نقاط ضعفی نیز باشد. همیشه اشتراک گذاری زیاد نشان دهندۀ وایرال بودن محتوا نیست. بلکه گاهی اوقات این کار جنبۀ دوستانه و صمیمیت دارد و محتوا به واسطۀ کیفیت در شبکههای اجتماعی مختلف نشر پیدا نمیکند؛ بلکه صرفا بر اساس روابط در حال گسترش است.
موضوع دیگر این که گاهی اوقات محتوای وایرال برای یک نقد منفی در حال دست به دست شدن است و در واقع فالوورها نظر مثبت و موافقی در مورد آن ندارند و صرفاً برای نشان دادن نظر مخالف خود در حال انتشار محتوای شما هستند.
نتیجه گیری
تا حد امکان برای محتوانویسی تلاش کنید و سعی کنید در این زمینه صاحب نظر و دارای تجربه شوید. برای کار خودتان هدف گذاری کنید و نقطهای را ببینید که تبدیل به یک محتوانویس حرفهای شدهاید که بلافاصله پس از انتشار محتوایتان، میلیونها مخاطب آن را دست به دست میکنند.
آیا به دنبال نویسندگان حرفه ای برای تولید محتوا هستید؟
فارس محتوا دارای بیست سال سابقه در زمینه خدمات تولید محتوا است و می تواند محتواهایی جذاب و منحصر به فرد را برای کسب و کارتان تولید کند. برای دریافت اطلاعات بیش تر وارد لینک زیر شوید.