به عنوان یک نویسنده وبلاگ، یکی از سوالاتی که به طور مدام از من پرسیده می شود این است که: چطور ایده های جدید برای تولید محتوا پیدا می کنم؟

ممکن است گاهی اوقات نوشتن یک مقاله برایم مشکل باشد، اما هیچ وقت پیدا کردن ایده تولید محتوا مسئله بزرگی برایم نبوده است. اگر به دنیای اطراف خود توجه کنیم و به مردم گوش دهیم، نا خودآگاه سیری از ایده های مختلف به سمت ما روانه می شود.

همچنین ابزارها و ترفندهایی وجود دارد که به شما در یافتن ایده های بیشتر کمک می کند.

در این پست، می خواهم لیستی کامل از روش هایی که شما می توانید به کمک آن برای محتوای خود ایده بگیرید را معرفی کنم. از این روش ها می توانید در 2020 برای ایجاد پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی، پادکست و … استفاده کنید.

راز پیدا کردن ایده تولید محتوا: سوالات

قبل از اینکه سعی کنید برای پیدا کردن ایده تولید محتوا از روش طوفان فکری (brainstorm) استفاده کنید، باید در فکر برطرف کردن مشکلات مخاطبان و پاسخ به سوالات احتمالی آنها باشید.

به عبارت دیگر، شما باید به دنبال سوالات باشید؛ حال می توانید به دنبال سوالاتی باشید که مردم خیلی واضح و بلند می پرسند یا سوالاتی باشد که در گوگل جستجو می کنند و یا مسئله ومشکلی باشد که ذهن آنها را درگیر کرده است.

خب حالا که فهمیدیم اولین راه برای پیدا کردن ایده تولید محتوا چیست، برویم تا منبع آن را پیدا کنیم.

ایده تولید محتوا

  • انجمن های عمومی (مانند Quora ، Yahoo، و …)

یکی از جاهایی که می توانید برای تولید محتوا ایده بگیرید، انجمن است. انجمن های فارسی یا انگلیسی می توانند به شما کمک کنند که دغدغه های مخاطبان را در صنعت خود پیدا کنید. برای مثال، اگر شما یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی داشته باشید، این سوالات را به تکرار در فروم ها و انجمن های مختلف می بینید:

  • چگونه موهای خود را دکلره کنم؟
  • بهترین کرم پودر برای پوست خشک چیست؟
  •  و …

یا در حوزه کاری ما معمولا این سوالات برای مخاطان ما پبش می آید:

خب همانطور که مشاهده کردید، شما می توانید هر یک از این سوالات را تبدیل به یک محتوای خیلی کاربردی برای وبلاگ خود کنید.

  • انجمن های تخصصی در حوزه کاری خودتان

درسته که انجمن ها در دنیای اینترنت کمی قدیمی شده اند اما می توان گفت که همچنان محبوب هستند. انجمن، یکی از بهترین راه ها برای صحبت کردن و گفتگوی آنلاین برای مردم می باشد، درست همانند صحبت کردن در حالت عادی. مردم در این فضا اخبار را به اشترک می گذارند، از یک دیگر سوال می پرسند و به سوالات یک دیگر پاسخ می دهند.

درست همانند فروم های عمومی، یک سری فروم تخصصی مختص یک حوزه و یک کسب و کار خاص نیز وجود دارد.

می توانید به گوگل بروید و فروم حوزه کاری خود را جستجو کنید، قطعا با یک یا چند فروم مواجه می شوید که می توانید از سولات موجود در آن برای ایده گرفتن استفاده کنید.

  • گروه های آنلاین (مانند فیس بوک، لینکدین و …)

گروه های شبکه های اجتماعی مانند انجمن های تخصصی هستند. مردم در مورد صنایع، علایق و موضوعات مختلف بحث می کنند. به دنبال گروه هایی باشید که اجازه اشتراک گذاری مقالات زیاد را نمی دهند چراکه درغیر این صورت اکثراً اسپم هستند. به دنبال گروه هایی در صنعت و حوزه کاری خود باشید که سوالات و پاسخ های زیادی دارند.

  • انتشارات صنعت: عناوین و مباحث محبوب

سایتهایی را در صنعت خود پیدا کنید که آخرین اخبار، روندها، نکات و سایر مواردی را که خوانندگان شما دوست دارند منتشر می کنند. به جستجوی مقالات با بیشترین مشغله بپردازید: نظرات، اشتراک گذاری ها، نمایش ها و غیره.

شما موضوعات محبوب و داغ را پیدا خواهید کرد. سعس کنید در آن مباحث محتوا ایجاد کنید و دیدگاه دیگری ارائه دهید یا آنچه که قبلاً مورد بحث قرار گرفته است را گسترش دهید.

  • انتشارات صنعت: بخش نظرات (comment)

در سایت های نشریه مرتبط با صنعت خود، نظراتی را مشاهده خواهید کرد. افرادی که نظر می دهد و کامنت می گذارند، در حقیقت خوانندگان هدف شما هستند، بنابراین توجه داشته باشید که چه می گویند. از آنجا که نویسندگان همه چیز را در مورد یک موضوع در یک مقاله واحد به اشتراک نمی گذارند، گاهی اوقات خوانندگان سؤال می کنند. به دنبال آن سوالات باشید و با محتوای خود به آنها پاسخ دهید.

  • شبکه های اجتماعی: افرادی که شما دنبال (follow) می کنید

لیستی از خوانندگان ایده آل خود را ایجاد کنید. این لیست معمولاً شامل بهترین مشتریان یا مشتریان ایده آل شماست. آنها را دنبال کنید و به مطالبی که آنها را درگیر می کند و باعث ایجاد تعامل می شود، توجه کنید. ببینید آنها کدام مطلب را به اشتراک می گذارند، نظر می دهند یا به آن پاسخ می دهند. آنها موضوعاتی هستند که می توانید در محتوای خود پوشش دهید.

  • شبکه های اجتماعی: افرادی که شما را دنبال (follow) می کنند

یک استراتژی پایه برای شبکه های اجتماعی، این است که مطالبی را به اشترک بگذارید (بهترین محتوایی که می توانید پیدا کنید) که از نظر مخاطبان هدف شما جالب و هیجان انگیز باشد. اگر کارهای خوبی در این زمینه انجام دهید، مخاطبان بیشتری را جذب خواهید کرد.

شما حتی با تنها چند دنبال کننده، می توانید از آنها سؤالاتی از این قبیل بپرسید: بزرگترین چالش شما در محل کار چیست؟

پاسخ هایی که دریافت می کنید، می توانند تبدیل به یک موضوع خوب برای تولید محتوا شوند.

  • رسانه های اجتماعی: هشتگ

شما می توانید از هشتگ های مرتبط برای مطالبی که در شبکه های اجتماعی می گذارید، استفاده کنید. هم چنین شما می توانید هشتگ های مربوط به حوزه کاری خود را دنبال کنید.

فالوورهای ایده آل، همیشه شما را دنبال نخواهند کرد و روند تقریبا همیشه این گونه خواهد بود. اما شما می توانید آنها را با فالو کردن هشتگ های مرتبط در صنعت خود پیدا کنید.

هشتگ ها را دنبال کنید و به دنبال مقالات محبوب، کلمات کلیدی و سوالات باشید. این کار می تواند منجر به پیدا کردن موضوعات بالقوه برای محتوای شما شود.

  • پیدا کردن سوالاتی که مردم در شبکه های اجتماعی از اینفلوئنسرها می پرسند

سعی کنید افراد تاثیرگذار در حوزه کاری خود را پیدا کنید و آنها را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. ببینید که مردم چگونه با این اینفلوئنسرها ارتباط برقرار می کنند. گاهی اوقات، مردم از آنها سوال هایی می پرسند. اما از آنجایی که بیشتر اوقات این افراد سرشان شلوغ است، فرصت نمی کنند به تمام سوالات شما پاسخ دهند.

این دقیقا همان جایی است که شما می توانید ایده هایی برای تولید محتوا پیدا کنید.

  • عناوینی که اینفلوئنسرها مورد بحث قرار می دهند

ببینید که اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی خود چه چیزهایی را به اشتراک می گذارند. سعی کنید از آن عناوین برای ایجاد محتوا ایده بگیرید و محتواهایی مشابه تولید کنید. اگر این عناوین به اندازه کافی برای تاثیرگذارن خوب اند، پس حتما مهم نیز هستند.

  • پیدا کردن ایده برای تولید محتوا در یوتیوب

برای پیدا کردن ایده هایی برای تولید محتوا در یوتیوب، چندین روش وجود دارد. روشی که بیشتر از همه جوابگوست، این است که مهمترین ویدیوها را در صنعت خود پیدا کنید (از ویدئوهای چگونه انجام دادن کاری گرفته تا ویدئوهای ترند و جدید). سپس به کامنت ها، بازدیدها، میزان درگیر شدن کاربر و غیره توجه کنید. در نهایت، شما عنوان هایی را خواهید داشت که می توانید از آنها استفاده کنید.

  •  استفاده از اینستاگرام (فید و کامنت)

شما می توانید افراد تاثیرگذار در حوزه کاری خود را فالو کنید؛ کامنت هایی که زیر پست آنها گذاشته می شود می تواند به شما در پیدا کردن یک موضوع مناسب برای محتوا کمک کند. همانطور که گفته شد، این افراد توان پاسخگویی به تمام سوالات را ندارند. و به دلایل خاصی، این افراد کامنت های زیادی دریافت می کنند.

  • مصاحبه

با افراد جالب صحبت کنید. هر فردی یک دیدگاه منحصر به فرد در ارائه هر چیزی دارد. حتی اگر آنها داستانهایی راجع به تجربیاتی که قبلا داشته اند تعریف کند، می تواند برای تولید یک پست خوب الهام بخش باشد. بنابراین با افرادی که در حوزه کاری شما هستند صحبت کنید. با آنها به صورت حضوری، تلفنی یا از طریق ایمیل در ارتباط باشید و سوال بپرسید.

  • بخش کامنت وب سایت خودتان

همان طور که می توانید از سایت های دیگر برای پیدا کردن ایده هایی برای تولید محتوا کمک بگیرید، از بخش کامنت سایت خود نیز می توانید ایده های فوق العاده ای پیدا کنید. اگر خوانندگان از شما سوال پرسیدند یا از شما خواستند که مطالب دیگری را در آن بگنجانید، می توانید برای ایجاد موضوعات جدید از آنها استفاده کنید.

  • بخش سوالات متداول

خیلی از سایتها بخشی برای پاسخ به سوالات متداول دارند. چرا که این سوالات بارها توسط افراد مختلف پرسیده شده اند و برای رفع ابهام، یک بخش برای آن در نظر گرفته شده است. به بخش سؤالات متداول خود نگاه کنید و ببینید که آیا روشهایی وجود دارد که بتوانید در قالب ها با فرم های دیگری از مطالب مانند فیلم، یک پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی یا یک راهنما، از آنها استفاده کنید و آنها را گسترش دهید.

ارائه لیستی از مزایا

مهم نیست که شما چه کسب و کاری را اداره می کنید، شما می توانید لیستی از مزایای انجام دادن کاری یا مزایای خوردن غذایی (البته متناسب با کسب و کارتان) را ارائه دهید که برای مخاطبان مفید باشد.

برای مثال، فرض کنید شما یک باشگاه ورزشی دارید و می خواهید از طریق سایتتان مخاطبان جدید جذب کنید. به جایی که به طور مستقیم راجع به مزایای باشگاه ورزشی یا محصولات خود بنویسید، می توانید روی مزایای سالم زیستن و ورزش کردن تمرکز کنید و مقاله ای مفید راجع به آن بنویسید.

نوشتن راجع به کسب و کار خود ممکن است سخت به نظر برسد و وقت شما را تلف کند. اما با نوشتن راجع به مسائلی که به آنها کاملا اشراف دارید، می توانید محتواهای بهتری تولید کنید، چراکه در واقع دارید تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار می دهید.

نوشتن لیستی از “کارهایی که نباید انجام دهید” برای مخاطبان

همانند ارائه لیستی از مزایا، شما می توانید لیستی از کارهایی که مخاطبان شما نباید انجام دهند و یا محصولاتی که نباید بخرند را تهیه کنید. نکته: پیشنهاد نمی کنم که لیستی از رقبای خود تهیه کنید!

برای مثال: “7 غذایی که باید از خوردن آن دوری کنید” یا “10 اشتباه رایج که اکثر کسب و کارهای نوپا انجام می دهند”

یا “6 نوشیدنی که باید جداً از مصرف آنها خودداری کنید تا سلامت خود را نجات دهید”

نوشتن لیستی از “کارهایی که باید انجام دهید”

در صنعت یا حوزه کاری شما، انجام چه کارهایی منجر به موفقیت می شود؟ اگر می خواهید که یک پست وبلاگ در گوگل رتبه خوبی کسب کند، قطعاً کارهایی هست که باید انجام دهید. بر فرض اگر شما یک سایت آموزش سئو دارید، می توانید این موارد را به صورت لیست در بیاورید و اسم مقاله را بگذارید “10 کاری که باید برای رسیدن به صفحه اول گوگل انجام دهید” .

و به همین شکل در حوزه کاری خود فکر کنید که انجام چه کارهایی باعث می شود که موفق شوید؟ و سپس می توانید به راحتی آنها را به یک لیست تبدیل کنید و آن را در قالب مقاله ای در سایت خود انتشار دهید.