محتوای همیشه سبز چیست و چگونه می توان از آن در استراتژی محتوای سایت استفاده کرد؟ اگر بخواهم به طور ساده توضیح دهم، محتوای همیشه سبز یا Ever green محتوایی است که اعتبار خود را حفظ می کند، حساس به زمان نیست و مدت ها بعد از اولین تاریخ انتشار، همچنان ترافیک زیادی دارد. در زیر ما فرمت هایی را ارائه می دهیم که بهترین رویکرد را برای تولید محتوا ارئه می دهند و در ادامه می فهمید که چطور می توانید از آن برای کسب و کار خود استفاده کنید.

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز، یک محتوای بهینه برای جستجو است که به طور مداوم تازگی خود را برای خوانندگان در طی یک دوره طولانی حفظ می کند. ممکن است فکر کنید که تمام محتواهای آنلاین پایدار هستند؛ به هر حال، یک پست وبلاگ پس از انتشار ناپدید نمی شود. اما محتوای همیشه سبز متفاوت است، بعد از اولین تاریخ انتشار تا مدت طولانی اعتبار خود را حفظ می کند و با گذشت زمان ترافیک آن بیشتر و بیشتر می شود.

برای مثال، دستور پخت قرمه سبزی یک محتوای همیشه سبز است، البته نه به این دلیل که خورشت قرمه سبزی به رنگ سبز است بلکه، همیشه افرادی هستند که به دنبال دستور پخت این غذا می گردند و در ضمن قرار نیست این دستور 10 سال دیگر تغییر کند بلکه دستور آن همیشه یک چیز است و تغییر نمی کند.

دلایلی برای تولید محتوای همیشه سبز

فرمت های رایج محتوای همیشه سبز

در زیر چند قالب رایج همیشه سبز را معرفی کرده ایم که می توانید از آنها استفاده کنید:

  • لیست ها:  لیست بهترین فیلم های سال 2010
  • نکات: 10 نکته برای درست کردن کیک اسفنجی
  • محتواهایی که با “چگونه” شروع می شوند: چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟
  • بررسی محصولات: بررسی مشخصات و ویژگی های آیفون 11
  • (برخی) فیلم ها

نوشتن در این قالب ها، به طور خودکار باعث نمی شود که شما محتوای همیشه سبز بنویسید، اما با استفاده از این قالب ها، محتوای شما تمایل بیشتر برای همیشه سبز بودن دارد. فیلمهای آموزشی که اطلاعات مفیدی ارائه می دهند، مانند نحوه تعویض چرخ ماشین، ماندگاری بیشتری نسبت به فیلم های غیر کاربردی دارند. ویدئو هایی که یک دستورالعمل را آموزش می دهند نیز نسبت به ویدئوهای غیر کاربردی ماندگاری بیشتری دارند.

حال که فرمت های کلیدی برای ایجاد محتوای همیشه سبزرا دریافتید، در اینجا می آموزید که چطور آن را ایجاد کنید.

راه هایی که می توانید یک مقاله و یا وبلاگ خود را همیشه سبز کنید

  • سوالات متدوال کاربران یا پرسوناهای خود را پاسخ دهید
  • راهکارهای جذاب ارائه دهید، از کلمات “چطور” و “چگونه” در توصیه ها و توضیحات خود استفاده کنید
  • مفاهیم رایج در صنعت خود را توضیح دهید که فکر می کنید ممکن است برای خوانندگان گیج کننده باشند

نمونه و مثال های از محتوای همیشه سبز

در زیر مثال هایی از محتوای همیشه سبز زده ایم که می توانید نمونه های آن را در صنعت های مختلف ببینید

  1. راهنمای ضروری برای بازاریابی شبکه های اجتماعی: این مقاله می تواند برای کسی که در توسعه و اجرای کمپین ها در رسانه های اجتماعی تازه کار است، بسیار با ارزش باشد.
  2. چگونه از یک توله سگ کوچک مراقبت کنیم؟ حیوانات و اینترنت می توانند یک ترکیب بسیار نیرومند باشند و مقالاتی از این دست برای صاحبان حیوانات اهلی، جالب و آموزنده است.
  3. 10 راه برای لذت بردن از شکلات داغ: با فرا رسیدن ماه های سرد سال، یک وبلاگ آشپزی می تواند با چنین مقاله ای باعث افزایش ترافیک شود. چنین مقالات کلاسیکی می توانند نقطه شروع عالی برای تولید مقاله همیشه سبز باشند.

مثال هایی از محتوای همیشه سبز

البته خیلی از این عنوان ها ممکن است با کسب و کار شما مرتبط نباشند. شما باید محتوایی تولید کنید که برای مخاطبان بالقوه شما ارزش ایجاد کند. یکی از مشکلات محتوای همیشه سبز این است که موضوعات آن قبلا توسط صدها نفر دیگر پوشش داده شده اند، پس قطعا رقبای زیادی خواهید داشت و برای اینکه بتوانید در این بازار شلوغ جایی برای خود پیدا کنید، باید محتوای یونیک و منحصر به فرد تولید کنید.

برای مثال، اگر همه رقبای شما راجع به طرز استفاده از گوگل آنالیتیکس مقاله نوشته اند، شما می توانید فیلم آموزشی برای آن تهیه کنید.

هم چنین برای کلمات کلیدی که حجم جستجوی نسبتاً بالایی دارند، شما می توانید از کلمات کلیدی طولانی تر برای مقالات خود استفاده کنید و سعی کنید اول با آنها رتبه کسب کنید و در آینده به کلمه کلیدی مد نظر خود نیز دست پیدا کنید. این کار باعث می شود که محتوای شما راحت ترسئو شود و جایگاه آن به سرعت بیشتری در موتورهای جستجو رشد کند.

چه محتوایی همیشه سبز نیست؟

برای اینکه بدانید محتوای ever green دقیقا چیست، بهتر است چندین مثال بزنیم برای اینکه ببینید چه محتوایی همیشه سبز نیست.

برای اینکه واضح تر بفهمیم که چه محتوایی “evergreen” نیست، به مثال های زیر توجه کنید:

  • مقالات خبری
  • آمار و گزارشاتی که خیلی زود انقضا می شوند
  • مقالاتی که تمرکز اصلی آنها فرهنگ روز یا یک چیز جدید باشد
  • مقالاتی که بر اساس مد روز لباس، مدل مو و … باشد

به یاد داشته باشید که محتوای همیشه سبز، تاریخ انقضا ندارد و اعتبار خود را برای یک مدت طولانی حفظ می کند. بنابراین، مقاله ای راجع به نامزد انتخابات ریاست جمهوری یا ترندهای بازاریابی امسال، ممکن است محبوب باشند اما به اندازه محتوای همیشه سبز ترافیک ندارند.

نکاتی برای نوشتن محتوای همیشه سبز (evergreen)

حال که دقیقا می دانید محتوای همیشه سبز چیست و اشکال گوناگون آن را آموختید، می خواهیم نکاتی برای نوشتن محتوای همیشه سبز را به شما آموزش دهیم.

  1. کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید. ما به طور خلاصه اشاره کردیم که کلمات کلیدی طولانی ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشد. باید توجه داشته باشید که حتی ماندگارترین محتواهای همیشه سبز نیز اگر تعداد افراد کمی آن را جستجو کنند ارزش چندانی نخواهد داشت، پس اولین مرحله برای کار شما تحقیق کلمات کلیدی خواهد بود.
  2. بهینه سازی برای سئو. زمانی که کلمات کلیدی خود را انتخاب کردید، فراموش نکنید که سئو داخلی خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. به عکس های خود تگ alt اضافه کنید، از کلمه کلیدی خود در تایتل، دسکریپشن، URL و متن صفحه استفاده کنید؛ اما مراقب باشید که این کار را بیش از حد انجام ندهید.
  3. برای مبتدی ها بنویسید. ممکن است شما احساس کنید که لازم است تخصص خود را به اشتراک بگذارید، اما این کار را به گونه ای انجام دهید که برای مبتدیان مناسب باشد. افراد متخصص موضوعات کلی را جستجو نمی کنند و اگر قصد شما این است که یک محتوای همیشه سبز برای مخاطبان زیادی تولید کنید، بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید.
  4. بیش از حد فنی و تخصصی نباشید. دقیقا همانند مورد قبل، لازم نیست شما از کلمات تخصصی و اصطلاحات پیچیده در متن های خود استفاده کنید، بلکه نوشته شما باید تا جای ممکن ساده و واضح باشد تا تمامی افراد قدرت درک آن را داشته باشند. در غیر این صورت نوشته شما برای اکثر مردم نامفهوم و خسته کننده می شود و دیگر میلی به خواندن ادامه مطلب پیدا نمی کنند.
  5. از محتوای خود دوباره در قالب های مختلف استفاده کنید. شما برای نوشتن یک مقاله خوب زمان زیادی می گذارید، پس حیف است که از آن دوباره در قالب های مختلف استفاده نکنید. شما می توانید آن را در قالب یک پست اینستاگرام، یک پادکست و یا یک ویدئوی کوتاه درست کنید و در سایر رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید؛ به این کار اصطلاحاً Re-purposing گفته می شود.

محتوای همیشه سبز، تنها راه موفقیت شما نیست

محتوای همیشه سبز فوق العاده است، اما فکر نکنید که هر چه که شما تولید می کنید باید همیشه سبز باشد. محتواهای موضوعی و محتواهایی که براساس زمان هستند نیز بسیار مهم اند. زمانی که شما می خواهید ترافیک زیادی را به سمت سایتتان هدایت کنید و سرنخ های (leads) زیادی را در مدت زمان کمی جذب کنید، چنین محتواهایی برای اهداف بازاریابی کوتاه مدت بسیار اهمیت دارند. بهترین استراتژی محتوا شامل مقالات ماندگار و همیشه سبز و هم چنین مقالات موضوعی و ترند (trend) می باشد.

محتواهای همیشه سبز را در وبلاگ خود دفن نکنید

اگرشما یک محتوای همیشه سبز تولید کنید و آن را به درستی در وبلاگ خود به نمایش نگذارید، به نتیجه مد نظر خود نخواهید رسید. اگر شما صرفا محتوا را منتشر کنید و آن را به حال خود واگذار کنید، به هیج نتیجه ای نخواهید رسید. در عوض شما باید این محتوا را طوری در سایت خود قرار دهید که مخاطب بلافاصله پس از ورود به سایت شما آن را ببینند. چندین راه برای انجام این کار وجود دارد:

  • صفحات راهنمای آموزشی در وب سایت خود بسازید که افراد مبتدی را در صنعت شما مورد هدف قرار دهد و مخاطبان خود را به سرعت و به راحتی به مطالب “چگونه” و “چطور” شما هدایت کند.
  • محتواهای همیشه سبز وبلاگ خود را در ساید بار وبلاگ هایلایت کنید یا در یک بنر در صفحه اصلی سایت خود نمایش دهید.
  • به صورت دوره ای محتواهای همیشه سبز خود را آپدیت کنید (اگر امکانش هست) و مجدد آن را انتشار دهید تا این گونه محتواهای خود را به دسته عزیمی از مخاطبان نشان دهید.
  • یک صفحه “از اینجا شروع کنید” در سایت خود ایجاد کنید که به مردم کمک کند که مفاهیم اساسی محتواهای آموزشی مرتبط را راحت تر پیدا کنند.
  • یک کمپین شبکه های اجتماعی حول محتواهای خود و در تمامی شبکه های مربوطه ایجاد کنید تا نتایج کار را بسنجید.

تا زمانی که شما به انداره کافی محتواهای مهم را هایلایت نکنید و شانس موفقیت به آنها ندهید، روش تماس بگیرید (call-out method) موثر نخواهد بود.

به طور منظم محتواهای همیشه سبز را به روز رسانی کنید

علاوه بر هایلایت کردن محتواهای مهم خود، شما باید اطمینان حاصل کنید که این محتوا به روز می ماند. شما می توانید از یافته های جدید و مقالات جدید برای به روز رسانی مقاله خود استفاده کنید یا لینک آنها را در مقاله خود قرار دهید. این کار نه تنها برای مخاطبان شما مفید است بلکه به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو نیز کمک می کند چرا که شما با این کار ارزش جدیدی را برای مخاطبان خود فراهم می کنید. مطالعات نشان می دهند که به روز رسانی محتواهای شما می تواند تاثیر شگفت انگیزی در سئو سایت شما داشه باشد. به محض اینکه شما محتوای خود را به روز کردید، آن را تبلیغ کنید.

برای اینکه ببینید کدام محتوای شما به مرور زمان در رتبه بندی جستجو کاهش یافته است و حتما باید به روز شود، می توانید از موقعیت یاب Ahrefs استفاده کنید. با استفاده از این ابزار، به صورت هفتگی برای شما یک ایمیل ارسال می شود و در آن می توانید ببینید که کدام صفحات شما نیاز به تلاش بیشتری برای دیده شدن در موتورهای جستجو دارند. به یاد داشته باشید، همیشه محتوای جدیدی ایجاد می شود و برخی از آنها برای همان کلمات کلیدی که شما مورد هدف قرار داده بودید رقابت می کنند. برای حفظ جایگاه خود، باید محتوای خود را تازه و جامع نگه دارید.

  • زمانی که شما محتوای خود را به روز می کنید، موارد زیر را در ذهن خود نگه دارید:
  • سودمندی (آیا کاربران شما می توانند بلافاصله عملی را انجام دهند؟)
  • وضوح (آیا اصطلاحات گیج کننده ای وجود دارد؟ آیا محتوا به صورت منطقی جریان می یابد؟)
  • Tone (آیا نوشته شما دوستانه، قابل دسترسی و پر از توصیه های متخصصان است؟)
  • اشتراك پذيري (آيا خوانندگان مي توانند به آساني مطالب را در رسانه هاي اجتماعي به اشتراک بگذارند؟)

ایده های بیشتر برای محتوای سبز

هنوز درگیر پیدا کردن ایده هایی برای محتوای سبز هستید که با کسب و کار شما مرتبط باشد؟ در اینجا یک لیست جامع برای شما تهیه کرده ایم که می تواند به شما کمک کند. زمانی که حس کردید نمیدانید چه محتوایی منتشر کنید، به این لیست مراجعه کنید. ایجاد محتوای همیشه سبز باید یک هدف مداوم برای کسب و کار شما باشد، بنابراین به احتمال زیاد شما می توانید در بیشتر مواقع از اکثر این قالب ها استفاده کنید.

  1. تحقیقات مختلف در حوزه کسب و کار شما
  2. مطالعات موردی موفق (case studies)
  3. مقالات “چگونه” (how to) برای مبتدیان
  4. مقالات “چگونه” (how to) برای کاربران پیشرفته
  5. ارائه چک لیست (how to)
  6. نحوه انتخاب بهترین محصول
  7.  چگونه کاری را با گذشت زمان انجام دهیم
  8. فهرست منابع
  9. ارائه لیستی ازبهترین ابزارهای رایگان و پولی
  10. بهترین کتابها برای یک هدف خاص
  11. اشتباهات رایج در یک حوزه کاری یا صنعت خاص
  12. تاریخچه یک موضوع یا محصول
  13. بهترین یا بدترین تمرین برای تحقق یک هدف خاص
  14. هر آنچه را که باید درباره ____ بدانید.

مطالب مرتبط: ایده هایی برای تولید محتوا