رپورتاژ آگهی عبارتی است که گاهی اوقات به اشتباه رپرتاژ آگهی نیز سرچ میشود اما این اشتباه بسیار رایج است و ممکن است اکثر کاربران یا حتی خود شما نیز این کلمه را اینگونه سرچ کنید. بیشتر افراد، زمانی که کلمه ای را میشنوند و هیچ اطلاعی در مورد آن ندارند، خیلی سریع آن را در موتور جستجو گوگل سرچ میکنند یا به اصلاح کلمه را گوگل میکنند. 

حتما شما هم با شنیدن کلمه رپورتاژ آگهی ذهنتان درگیر شده و می خواهید بدانید که این کلمه دقیقا چه معنایی دارد. بنابراین، در این مقاله ما سعی کرده ایم به طور کامل رپورتاژ آگهی و مزایای آن در جهت رشد کسب و کارتان را توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید تا بتوانید آن را جزئی از برنامه استراتژی محتوای سایت خود قرار دهید تا خدمات و محصولات خود را بهتر معرفی کنید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی (Advertorial) در واقع نوعی خبر یا محتوای تبلیغاتی است که در قالب یک گزارش برای معرفی محصولات و خدمات انواع کسب و کارها تهیه می شود و در وب سایت های خبری معتبر و پربازدید منتشر می شود.

به طور مثال، فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی دارید. اگر تبلیغات خود را در سطح محلی انجام دهید، باید حتما شرایط ویژه ای مانند تخفیف و … ارائه دهید تا بتوانید مشتریان خاص خود را جذب کنید. ولی با انجام یک رپورتاژ آگهی در قالب تصاویر، توضیحات لازم و با درج لینک سایت خود در سایت های مختلف خبری، باعث می شوید کاربران به محصولات شما علاقه مند شوند.

 در نهایت، باعث می شود که کاربران با مراجعه به سایت و بازدید از محصولات شما، به احتمال زیاد به مشتریان واقعی شما تبدیل شوند. همین امر، افزایش فروش و درآمد را برای شما به همراه دارد.

رپورتاژ انواع مختلفی دارد که از مهمترین آنها می توان به رپورتاژ آگهی تلویزیونی، رپورتاژ آگهی متنی در مجلات و روزنامه های مختلف و رپورتاژ آگهی اینترنتی اشاره کرد. در اینجا، ما بیشتر از نوع اینترنتی استفاده میکنیم زیرا نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی تأثیر بیشتری در جذب مخاطب دارد.

سؤالی که ممکن است بعد از فهمیدن معنای رپورتاژ آگهی ذهن شما را درگیر کند این است که هدف از رپورتاژ آگهی چیست و چرا اصلا باید رپورتاژ آگهی بنویسیم. در ادامه به طور کامل به این بحث می پردازیم.

هدف از رپورتاژ آگهی چیست؟

هدف از منتشر کردن محتوای رپورتاژ آگهی این است که شما میتوانید به کمک محتوای خاص متناسب با کسب و کار خود به کاربر درک و حس درستی از محصولات و برند خود را منتقل کنید.

 در واقع رپرتاژ، فرصتی را برای شما فراهم می کند تا برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنید و یا به اصطلاح برند سازی کنید. سعی کنید متن رپورتاژ را طوری تنظیم کنید که مانند یک داستان واقعی و قابل درک باشد و کلمه ای را به کار نبرید که حس تحمیل محصول یا نشان دادن بهترین برند را داشته باشد.

 چرا که باید متن تهیه شده به قدری برای کاربران جذاب باشد که نه تنها از خواندن آن خسته نشوند، بلکه بیشتر مشتاق به خواندن مطلب شما شده و برای دیدن محصولات بیشتر و آشنا شدن با برندتان، بر روی لینک درج شده در آگهی کلیک کنند.

 این بدان معنا نیست که شما نمی توانید هیچ کلمه تبلیغاتی را در آن استفاده کنید. زیرا با توجه به تحقیقات انجام شده، کاربران همان مقدار زمانی را برای خواندن یک محتوای معمولی و بدون تبلیغ صرف می کنند که برای خواندن رپورتاژ های تبلیغاتی صرف خواهند کرد. پس می توان با استفاده از رپورتاژها مخاطبان سایت خود را افزایش دهید.

اگر میخواهید از رپورتاژ آگهی و هزینه ای که پرداخت میکنید نتیجه بیشتری بگیرید، بهتر است محتوای رپورتاژ شما به گونه ای باشد که کاربران متوجه تبلیغاتی بودن آن و همچنین پرداخت هزینه از طرف شما نشوند. زیرا برخی از افراد اگر متوجه چنین موضوعی شوند، حس می کنند که صاحب کسب و کار از اعتمادشان نسبت به سایت منتشر کننده آگهی سوء استفاده کرده است و نسبت به برند و سایت شما بدبین می شوند.

بنابراین، نتیجه میگیریم برای رپورتاژ آگهی محتوایی که تولید می شود، باید گیرا و جذاب باشد، و در زمینه کسب و کار شما به گونه ای باشد که برای کاربران جذابیت داشته باشد و نباید فقط تبلیغاتی باشد. علاوه بر آن، بهتر است جنبه آموزشی و یا اطلاع رسانی نیز داشته باشد تا کاربر به سایت و برند شما اعتماد کند و به یکی از مشتریان واقعیتان تبدیل شود.

رپورتاژ آگهی چه تاثیری در بهبود رتبه سایت دارد؟

تاثیر رپورتاژ آگهی بر رتبه سایت، امری است که نمی توان آن را انکار کرد و می توان گفت صاحبان کسب و کار بیشتر با هدف افزایش رتبه سایت برای آن هزینه می کنند. شاید اگر رپورتاژ در بیشتر دیده شدن سایت هیچ تاثیری نداشت، کمتر کسی آن را انجام می داد.

از آنجایی که گرفتن بک لینک از سایتی معتبر و پربازدید می تواند در رتبه سایت ها در گوگل بسیار مؤثر باشد، اکثر شرکت ها و کسب و کارها برای بهبود رتبه سایت خود به فکر خریدن رپورتاژ خبری می افتند. در بحث سئو (SEO) و بهینه سازی سایت، منتشر کردن رپورتاژ اهمیت بسیار بالایی دارد.

 بنابراین، در این قسمت درمورد تأثیر رپورتاژهای آگهی در سئو یک سایت می پردازیم.

رپورتاژ خبری چگونه بر روی سئو سایت شما تاثیر خواهد گذاشت؟

یکی از مهم ترین فاکتورهای بسیار مهم در افزایش رتبه بندی سایت شما، تعداد و همچنین کیفیت بک لینک هایی است که دریافت می کنید. بک لینک ها همان لینک هایی هستند که شما از سایت های دیگر در شبکه اینترنت می گیرید.

در واقع، بک لینک هایی که از دیگر سایت های دیگر دریافت می کنید به معنای پیشنهاد و معرفی سایت شما می باشند. بک لینک ها حکم زمانی را دارند که یکی از دوستانتان بوتیک یا رستورانی را به شما پیشنهاد می دهد و چون شما به دوست خود اطمینان دارید، حتما به آن رستوران و بوتیک سر می زنید.

گوگل هم زمانی که متوجه معرفی سایت شما توسط دیگر سایت های معتبر می شود، برای آن ارزش بیشتری قائل می شود و رتبه بالاتری به آن اختصاص می دهد. زیرا در طول روز افراد زیادی از سایت های خبری دیدن می کنند و حداقل یک بار در روز خبری را در آن را می خوانند. این افراد، به علت اعتمادی که به آن سایت دارند ترغیب می شوند تا برای یک بار هم که شده از سایت و محصولات شما دیدن کنند و در صورت نیاز از خدمات و محصولاتتان استفاده کنند. به عبارتی رپورتاژ خبری موجب افزایش ترافیک سایت شما میشود.

در رپورتاژهای آگهی میتوانید 3 تا 5 بک لینک فالو (Follow) ارزشمند و دائمی از سایتی که رپورتاژ شما را منتشر میکند دریافت کنید، بک لینک هایی که بدون شک به اعتبار بیشتر شما در گوگل مؤثر خواهند بود.

نکاتی که باید در موقع ثبت آگهی به آنها دقت کرد:

اگر تصمیم دارید برای سئو و بهبود رتبه سایت خود، از رپورتاژ آگهی کمک بگیرید قبل از اینکه آن را ثبت کنید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. سایت هایی را برای انجام این کار انتخاب کنید که دارای اعتبار دامنه و رنک بالا باشد. سایت های خبری و مجله هایی که پربازدید هستند، معمولا معتبر هستند. این گونه سایت ها گزینه مناسبی برای ثبت رپورتاژ آگهی می باشند.
  2. اگر سایت شما در زمینه یک تخصص خاص فعالیت دارد، سایت هایی که در زمینه کاری شما هستند و پربازدید و از اعتبار بالایی برخوردارند می توانند به رتبه سایت شما کمک کنند. اگر در معتبر بودن سایتی تردید داشتید می توانید با استفاده از سایت الکسا رتبه آن را چک کنید.
  3. اگر قیمت برایتان بسیار مهم است قبل از ثبت آگهی قیمت سایت هایی که مد نظر دارید را باهم مقایسه کنید.
  4. در تحریر و نگارش رپورتاژ دقت کنید که بهترین نتیجه از هزینه ای که کردید را به دست آورید. چرا که اگر با وجود هزینه نتوانستید نتیجه دلخواه را بدست آورید، پس مشکل از متن محتوایی است که در رپورتاژ استفاده کرده اید.

مزیت رپورتاژ آگهی نسبت به سایر روش های تبلیغاتی

همانطور که گفته شد، رپورتاژ آگهی نوعی از تبلیغات است که امروزه به عنوان یک روش نوین شناخته می شود. این نوع تبلیغات با سایر روش های تبلیغاتی، هدف مشترکی را دنبال می کنند. با این تفاوت که رپورتاژ اگهی در قالب اطلاع رسانی تهیه و نگارش می شود و به طور غیر مستقیم به تقویت برند شما کمک می کند.

مهمترین مزیتی که رپورتاژ خبری با سایر آگهی های تبلیغاتی دارد، این است که مخاطب در طول زمانی که در حال خواندن آگهی است، حس می کند با یک مطلب کاملا عادی در راستای رفع نیاز و پاسخ به سوال خود روبرو شده است و تنها شما می دانید که این آگهی یک تبلیغ ماهرانه است. همین ویژگی نامحسوس و غیر مستقیم باعث شده رپورتاژ نسبت دیگر روش ها، تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

یکی دیگر از فاکتورهایی که می توان به عنوان مزیت رپورتاژ آگهی دانست، این است که ممکن است تعداد زیادی از کاربرانی که تبلیغ یا رپورتاژ شما را در سایت خبری میبینند و آن را می خوانند، به مشتری بالقوه شما تبدیل شوند.

 زیرا کاربر با انتخاب و متناسب با سلیقه و نیاز خود، آگهی شما را باز و به سایت شما وارد می شود. در صورتی که در روش های سنتی تبلیغات، مخاطبانی آگهی شما را میبینند که هیچ ارتباطی به محصول و خدمات شما ندارند.

پس نتیجه میگیریم که در رپورتاژ خبری نسبت به سایر روش های تبلیغاتی، آمار مخاطبانی که آگهی شما را میبینند و مخاطبانی که به مشتری تبدیل می شوند بیشتر است.

امروزه، تبلیغات سنتی آن چنان بازدهی ندارد. چرا که اکثر آنها خسته کننده هستند و مردم از چنین تبلیغاتی دوری میکنند و حوصله خواندن آنها را ندارند. اگر توجه کرده باشید، مردم دیگر به بنرهای تبلیغاتی سطح شهر توجه نمی کنند، کاتالوگ های تبلیغاتی را بدون خواندن محتوای داخلی آن می بندند. تمام سامانه های تبلیغاتی که روزانه بر روی تلفن همراهشان ارسال می شود را مسدود می کنند. زمانی که تلویزیون پیام های بازرگانی را در بین سریال ها پخش می کند، کانال تلویزیون را عوض کرده یا خود را مشغول به کار دیگری می کنند.

ولی رپورتاژ آگهی، با تمامی این روش ها متفاوت است؛ زیرا برخلاف روش های ذکر شده طرفداران زیادی دارد. در یک رپورتاژ خبری از تعریف و تمجیدهای خسته کننده و حوصله بر و همچنین تبلیغ مستقیم برند یا محصول نیست. همین امر باعث می شود نه تنها شما به سمت مشتری نروید، بلکه مخاطب جذب محصول و برند شما شود و سایتتان را دنبال کند.

برای تبلیغ محصولات و برند خود در هر بستری همچون شبکه های اجتماعی، خیابان، رادیو، تلویزیون و … دوره زمانی محدودی دارد و شما باید برای منتشر شدن دوباره، آن را تمدید کنید و دوباره متحمل هزینه شوید. اما بعد از تبلیغات در سایت های رپورتاژ آگهی، دیگر نیازی نیست برای تمدید آن هزینه ای پرداخت کنید. چرا که آگهی شما بعد از منتشر شدن از سایت حذف نخواهد شد. از طرفی چون این رپورتاژ باعث بهتر شدن رتبه سایت شما در گوگل می شود، برای شما و مشتری بسیار کاربردی است.

توجه داشته باشید منظور ما از رپورتاژ، آگهی خوب در یک سایت معتبر در جایگاه مناسب است. هر نوشته ای را نمی شود به اسم رپرتاژ آگهی در هر سایتی قرار داد. باید بدانید که نگارش آن بسیار اهمیت دارد. در ادامه نحوه نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب را توضیح داده ایم.

چگونه یک رپرتاژ آگهی موثر و خوب بنویسیم؟

  •         قبل از هرچیزی هدف خود را از نوشتن تولید محتوای رپورتاژ مشخص کنید. ببینید فقط به دنبال بهتر شدن رتبه سایت خود در گوگل هستید یا میخواهید از آن برای جذب مخاطب و برندینگ خود نیز استفاده کنید.
  •       قبل از تولید محتوای خبری، رپورتاژهای رقبای خود را در زمینه فعالیت موردنظر بررسی و آنالیز کنید. سعی کنید محتوای شما در مقایسه با آنها از نظر فاکتورهای سئو و بازاریابی ویژگی های بهتری داشته باشد.
  •       زمان تولید محتوا در تیتر و پاراگراف اول آگهی یا مقاله خود از کلمات کلیدی که قصد دارید در داخل محتوا برای آن لینک سازی کنید به کار ببرید. در این صورت، تاثیر بک لینک های دریافتی شما بیشتر خواهد شد.
  •     متن محتوای خود را با توجه به نوع مخاطبان سایت خود نگارش و تهیه کنید، با این کار می توانید تعداد افراد بازدیدکننده از سایت را افزایش دهید.
  •     برای هر سایت حتما و حتما یک محتوای با کیفیت و غیر کپی تهیه کنید و از منتشر کردن یک محتوا در چندین سایت خودداری کنید.
  •     در زمان هایپر لینک کردن کلمات کلیدی، از تکرار زیاد اجتناب کنید. به این گونه که تقریبا در 60 تا 70 درصد محتوا انکر تکست های مهم را لینک دهید و در 20 درصد محتوا کلمات طولانی تر که حاوی انکر تکست موردنظر است را استفاده نمایید. همچنین می توانید از کلمات کلیدی مرتبط با انکر تکست خود برای لینک دهی به صفحات هدف استفاده کنید.
  •     فراموش نکنید در رپورتاژ آگهی، در 20 درصد ابتدای محتوا حتما نام برند خود را به صفحه اصلی سایت لینک دهید.
  •     توجه داشته باشید محتوا تولید شده نباید بیش از حد کوتاه یا بیش از حد طولانی باشد. تقریبا 500 تا 1200 کلمه بهترین تعداد کلمات در رپورتاژ نویسی هستند.
  •       مشتریان و مخاطبان خود را شناسایی کنید و با توجه به آن سایت ها و زمانی که تصمیم دارید آگهی تان منتشر شود را انتخاب نمایید.