پست مهمان عبارتی است که یک تولید کننده محتوا به خوبی با آن آشنایی دارد. برخی افراد جهت بهبود برندینگ و سئو سایت خود، از پست مهمان در استراتژی بازاریابی محتوا خود استفاده می‌کنند. در واقع آنها یک مقاله یا محتوایی که قبلا در جایی منتشر نکرده‌اند را در یک سایت شناخته شده و پر بازدید دیگر  به اشتراک می‌گذارند. برای اینکه بیشتر منظورم را متوجه شوید ادامه مقاله را مطالعه کنید.

پست مهمان (Guest post) چیست؟

به نوشتن و منتشر کردن مقاله توسط فردی دیگر در یک سایت یا وبلاگ پربازدید پست مهمان گفته می‌شود. یکی از راه‌های دریافت بک لینک رایگان و ارتقای پیج رنک و همچنین افزایش ترافیک سایت، نوشتن پست مهمان برای سایت‌های معتبر و پربازدید است.

به طوریکه می‌توانید یک پست یا مطلب را به طور کاملا اختصاصی برای یک سایت تولید کنید. سپس می‌توانید از مدیر سایت درخواست کنید که نوشته شما را در سایت خود منتشر کند و در ازای آن، در متن نوشته شده انکر تکستی با کلمه کلیدی مدنظر شما قرار دهد یا در انتهای آن لینکی از سایت شما را به عنوان منبع بگذارد.

بیش تر بخوانید:  بهترین ایده های تولید محتوا

نوشتن پست مهمان چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

نوشتن پست مهمان چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

امروزه نوشتن پست مهمان (Guest post) یکی از استراتژی‌های رایج سئو در بین مدیران وبلاگ‌ها و سئو کاران میباشد. البته این بدان معنا نیست که همه افراد تا به حال با نوشتن پست مهمان به نتیجه رسیده‌اند.

اگر به صورت کاملا طبیعی و آگاهانه از پست مهمان استفاده شود، می‌تواند روشی راحت‌تر نسبت به دیگر روش‌های دریافت بک لینک باشد. در استفاده از پست مهمان، این نکته را در نظر بگیرید که سایت‌هایی که از این استراتژی جهت بهینه‌سازی سایتشان کمک می‌گیرند، گوگل آنها را جریمه می‌کند. زیرا آن را نوعی تبانی برداشت می‌کند و موتور جستجو گوگل اصلا فریب و تبانی در بهبود سئو سایت را نمی‌پذیرد.

بنابراین بهتر است سایتی که در آن پست مهمان قرار میگیرد لینک را به صورت No-follow قرار دهد. میتوان گفت پست مهمان مثل یک خیابان دو طرفه است. به گونه ای که میتواند همان قدر که روی سایت فردی که نوشته‌ای را به عنوان پست مهمان در یک سایت دیگر قرار می‌دهد اثر مثبت بگذارد برای سایت میزبان هم اثرات مثبتی نیز داشته باشد، فقط باید اصول سئو و بهینه سازی در نوشته به طور دقیق و کامل رعایت شود.

بیش تر بخوانید:  تأثیر تولید محتوای حرفه ای در سئوی سایت

چه نکاتی را باید در نوشتن پست مهمان رعایت کنیم؟

چه نکاتی را باید در نوشتن پست مهمان رعایت کنیم؟

از ویژگی‌های بسیار مفید پست مهمان این است که برای شما فرصتی ایجاد می‌کند تا از یک سایت معتبر بک لینک دریافت کنید. ممکن است ما هیچ راهی برای گرفتن بک لینک نداشته باشیم به همین خاطر پست مهمان ارزش صرف انرژی و وقت را برای دریافت بک لینک دارد.

 نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که سایت‌هایی که می‌خواهید از پست مهمان استفاده کنید، معتبر باشد و همچنین بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد. به کار بردن این استراتژی در حجم بالا به هیچ وجه کار درست و اصولی نیست.

 پست مهمان باید در تعداد کم و همانطور که گفته شد در سایت‌های معتبر و با ارزش منتشر شود تا موثر باشد. اعتماد گوگل به سایت‌های معتبر موجب می‌شود برای لینکهایی که توسط این سایت‌ها منتشر می‌شوند، اهمیت زیادی قائل شود و آنها را جریمه نکند. با همه این تفاسیر نکاتی را باید در نوشتن پست مهمان رعایت کرد که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

1- سایت های خوبی را انتخاب کنید

اگر پست مهمان خودتان را در سایت های بی کیفیت یا کم اعتبار منتشر کنید، نه تنها چیزی به دست نمی‌آورید، بلکه مقداری اعتبارتان را هم از دست می‌دهید. درست است که پست مهمان برای سئو سایت و برند شما مزیت‌های زیادی دارد، اما این بهانه خوبی نیست که بخواهید به خاطرش به سراغ هر سایتی رفته و در آن محتوا منتشر کنید. قبل از انتخاب سایت برای انتشار پست مهمان، به این نکات دقت کنید:

  • قدرت دامنه سایت
  • میزان ترافیک سایت
  • اعتبار سئو سایت مورد نظر
  • ارتباط سایت مقصد با سایت شما
  • میزان تعامل کاربران با محتواهای قبلی

2- زیاده روی نکردن در انتشار پست مهمان

بزرگترین مشکل در پست مهمان استفاده بیش از اندازه صاحبان و مدیران سایت‌ها در به کار بردن آن است. پست‌های شما باید از منبع های مختلف باشد و بک لینک ها نیز از انکر تکست های متفاوتی تشکیل شده باشند.

 اگر تنها منبعی که برای دریافت لینک استفاده میکنید، پست های مهمان هستند شک نکنید گوگل متوجه خواهد شد شما از چه الگویی برای گرفتن لینک استفاده می‌کنید و به احتمال خیلی زیاد در آینده با مشکل روبرو خواهید شد.

 برای نتیجه گرفتن در این روش باید برنامه و استراتژی متفاوتی را در نظر بگیرید و از منبع‌های بک لینک مختلف استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید یک پست مهمان ایجاد کنید لینک های آن را بررسی کنید و اعتبار سایتی که میخواهید پست خود را در آن قرار دهید را حتما در نظر بگیرید.

با بی‌توجهی به این نکات تنها فقط وقت و انرژی خود را بیهوده صرف خواهید کرد. همچنین سایتتان را در معرض جریمه گوگل قرار خواهید داد.

3- توجه به کیفیت پست مهمان

بیشتر افرادی که از استراتژی پست مهمان برای گرفتن لینک استفاده می‌کنند، به کیفیت محتوای نوشته شده اهمیتی نمی‌دهد. در صورتی که این کار کاملا اشتباه است.

 گوگل هر محتوایی که در سایت ها قرار داده می‌شود را بررسی و ارزیابی می‌کند و تنها در صورتی که باکیفیت و مفید باشند لینک آن محتوا را به عنوان یک لینک با کیفیت به حساب می‌آورد.

 این امر کاملا منطقی به نظر می‌آید زیرا کسی به لینک هایی که در یک محتوای بی کیفیت هستند توجهی نشان نمی‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما در هنگام نوشتن محتوای پست مهمان به کیفیت آن توجه کنید.

زمانی که قصد نوشتن پست مهمان را دارید دقت کنید که محتوای آن جدید و به روز بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد. همچنین توجه داشته باشید از مطالب سایت خود به عنوان پست مهمان استفاده نکنید. در صورتی که گوگل متوجه کپی بودن محتوای شما شود، به لینک هایی که در آن درج کرده‌اید اهمیتی نخواهد داد.

 بنابراین در هنگام نوشتن پست مهمان حتما از مفید و با ارزش بودن آن مطمئن شوید. پس از نوشتن محتوا از خود بپرسید آیا مطلبی که ایجاد کرده‌اید ارزش اشتراک گذاری را دارد یا خیر. اگر خود را جای مخاطبی قرار دهید که مطلب شما را می‌خواند، بدون شک به راحتی می‌توانید ارزشمند بودن آن را تشخیص دهید.

بیش تر بخوانید:  نکاتی برای تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند

4- اضافه کردن تصویر و استایل های متنوع به نوشته خود

همان‌طور که گفته شد، هر پست مهمان باید با دیگر مطالب شما متفاوت باشد. به خصوص اگر این روش را به عنوان یک تکنیک اصلی در لینک سازی انتخاب کرده‌اید. حتما از متمایز بودن متن محتوا اطمینان حاصل کنید.

 یکی از راه‌هایی که می‌توانید محتوای خود را به کمک آن از دیگر مطلب خود متمایز کنید استفاده از استایل های متنوع در نوشتن محتوا است. اغلب وبلاگ ها از فونت‌های مشخصی استفاده می‌کنند که ما اجازه تغییر آن را نداریم ولی می‌توانیم با ایجاد بلاک‌های مختلف و پاراگراف‌ها، نقل قول‌ها و هدینگ‌ها در نحوه نوشتن خود تنوع ایجاد کنید. این روش باعث می‌شود خوانایی مطلب شما بیشتر شود و موتورهای جستجو راحت تر آن را درک کنند.

یکی دیگر از راه های دیگری که می‌توانید برای بهتر کردن متن از نظر ظاهری از آن استفاده کنید، به کار بردن تصاویر و مدیا در میان متن می‌باشد. اصلا برای این کار تعلل نکنید و منتظر مدیر وب سایت نباشید تا برای شما عکسی مناسب انتخاب نماید.

با کمی وقت گذاشتن در انتخاب چند عکس مرتبط و استفاده از آن ها در خلال متن خود، می‌توانید ظاهر محتوای خود را متفاوت کنید. هرچه نوشته شما ظاهر زیبا و بهتری داشته باشد این امکان وجود دارد که مدیر سایت در آینده از شما بخواهد محتواهای دیگری را برای منتشر کردن در اختیارش بگذارید.

شما می‌توانید محتوای خود را بهتر از این هم ایجاد کنید و برای عکس‌هایی که به نوشته خود اضافه می‌کنید متن جایگزین قرار دهید تا سئو نوشته خود را بهبود ببخشید. بدون شک مدیر سایت برای انجام چنین کاری از شما تشکر هم می‌کند زیرا کار او را راحت کرده‌اید.

در آخر به لینک سازی در پست مهمان می‌رسیم. در حالت عادی، احتمالاً مدیران سایت ها به شما اجازه درج یک یا دو لینک در داخل محتوا را بدهند. زیرا از به کار بردن انکر تکست های زیاد در داخل متن و به سایت های مختلف لینک دادن خوششان نمی‌آید. با این تفاسیر، در صورتی که اجازه درج لینک در محتوا را داشتید چند لینک با کیفیت و مرتبط را به وبسایت خود بدهید.

5- استفاده از انکر تکست های متفاوت

به احتمال خیلی زیاد هدفتان از نوشتن یک محتوا و استفاده از آن به عنوان پست مهمان این است که می‌خواهید در یک کلمه کلیدی خاص رتبه کسب کنید.

به همین دلیل ممکن است آن کلمه را به شکل انکر تکست چندین بار در محتوا به کار ببرید. این روش کاملا اشتباه و منسوخ شده است. برای اینکه بازخورد بهتری از پست مهمان خود دریافت کنید مواردی را به کار ببرید که باعث تنوع متن شما شود.

همچنین دقت داشته باشید انکر تکست های یکسان نیز به کار نبرید. بهترین راه در استفاده از استراتژی پست مهمان این است که از لینک های متفاوت در جاهای مختلف نوشته و انکر تکست های متنوع و همچنین متن‌های متفاوت استفاده نمایید تا همه چیز برای موتور جستجو گوگل طبیعی به نظر برسد.

6- بررسی آپدیت بودن سایت

زمانی که وارد سایتی برای درج پست مهمان می شوید، حتما ببینید که آخرین نوشته های منتشر شده در آن برای چه تاریخی بوده است. چرا این مساله مهم است؟ برای اینکه ببینید تا چه زمانی محتوای شما در صفحه اصلی آن باقی می ماند و می تواند بازدید بگیرید. البته ناگفته نماند در سایت هایی که هر روز محتوا درج می شود و تعداشان بالا باشد، احتمال ایندکس شدن پست مهمان شما نیز بیش تر خواهد بود.

7- درج پست مهمان در کتگوری مرتبط

حتما پست خود را در کتگوری مرتبط درج کنید چرا که ارزش بیش تری دارد و احتمال دیده شدن آن نیز بیش تر می شود. به عنوان مثال اگر می خواهید محتوایی درباره “خدمات تولید محتوای سایت” قرار بدهید، نباید کتگوری آشپزی را انتخاب کنید. فراموش نکنید هر موضوعی را که می خواهید منتشر کنید، حتما از قبل در سایت جست و جو کنید تا محتوای تکراری ایجاد نکنید. در بیش تر سایت ها محتواهای تکراری حذف خواهد شد.

8- چک کردن فعالیت سایت در شبکه های اجتماعی

اینکه سایت منتخب شما چقدر در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت می کند، بسیار مهم می باشد. این امتیاز موجب می شود که بازدیدکننده های زیادی داشته باشد و در نتیجه به ارزش محتوای شما نیز افزوده می شود. شاید بررسی این مورد برای شما خسته کننده باشد ولی حداقل شبکه های پینترست، توییتر و لینکدین را چک کنید.

نتیجه گیری

تا به امروز پست مهمان ارزش خود را از دست نداده است و تا آنجا که ما اطلاع داریم گوگل هیچ الگوریتمی ندارد که ایجاد چنین محتواهایی را با پنالتی رو به رو کرده باشد. ولی با همه این توضیحات بهتر است محتاطانه عمل کنید. پست مهمان هم مانند دیگر تکنیک های سئو و بهینه سازی برای سایت باید کاملا طبیعی به نظر بیاید به گونه ای که به هیچ وجه مشخص نباشد که شما از روی قصد یک انکر تکست را تکرار می‌کنید.

بیشتر افراد فقط از پست مهمان به عنوان بک لینک یاد می‌کنند. در صورتی که می‌توان با تمامی نکاتی که در بالا ذکر شد نمایش بسیار خوبی را از محتوای منتشر شده ارائه دهید و توسط لینک هایی که در آن قرار داده‌اید موجب افزایش ترافیک سایت خود شوید. همانطور که در نوشتن مطالب سایت یا وبلاگتان دقیق و هوشمندانه عمل می‌کنید، پست های مهمان شما نیز باید  به همین صورت نوشته شوند.

همراهان عزیز فارس محتوا ، اگر نظر یا پرسشی در رابطه با این موضوع دارید خوشحال می‌شویم که مطرح بفرمایید.

3.4/5 - (5 امتیاز)