کسب درآمد از تولید محتوا چطور صورت میپذیرد؟ سوالی که این روزها زیاد شنیده میشود. بهتر است بدانید که تولید محتوا هم یک شغل است و اگر میخواهید از این طریق کسب درآمد کنید، باید به آن به صورت یک شغل تمام وقت نگاه کنید. در ادامه مقاله تمامی روش های درآمد از تولید محتوا را برای شما توضیح می دهیم. این روش ها براساس تحقیقات جامع بر روی درآمد سایت های تولید محتوا به دست آمده و همه آن ها به صورت عملی پیاده سازی شده اند.
هر پیشرفت بزرگی در اینترنت منجر به گسترش هرچه سریعتر دانش میشود. به کمک یک سیستم ارسال نامه الکترونیکی ساده، اینترنت امکان برقراری ارتباط متنی با هر کس در این سیاره را فقط در طی چند دقیقه میسر ساخت. به دنبال پیدایش ایمیل، سایتهای وبلاگ نویسی پیدا شدند و پس از آن، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، Tumblr ،Pinterest و … و با پیدایش هر مرحله، امکان انتشار اطلاعات توسط تولید محتوا، آسان و آسانتر شد.
چطور با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟
از سال 2019، هر کسی که به شبکه جهانی وب متصل است، میتواند اطلاعاتی را انتشار دهد که در عرض چند ثانیه توسط میلیاردها نفر قابل دسترسی است. مرحله بعدی تکامل اینترنت، قدرت گسترش اطلاعات نیست. ما قبلاً آن قدرت را تجربه کرهایم، بلکه مرحله بعدی توانمند ساختن تولید کنندگان محتوا است. آنچه من پیش بینی میکنم، این است که مرحله بعدی تکامل اینترنت، به سازندگان محتوا کمک خواهد کرد تا بتوانند محتواهای خود را آسانتر به اشتراک گذاشته و از آن سود ببرند. در سال 2020، خالق محتوا فقط یک حرفه نیست، بلکه اگر به درستی اجرا شود بسیار سودآور است.
آنچه که من برای شما فراهم کردهام، یک راهنمای جامع برای تمام راههای کسب درآمد از تولید محتوا است. اگر میخواهید بدانید که چطور از طریق تولید محتوا کسب درآمد کنید، تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.
به طور کلی راههایی که یک شخص میتواند با تولید محتوا درآمدزایی داشته باشد، در یکی از 3 دسته زیر قرار می گیرد:
- تبلیغات (Advertisement): هزینهای که برای ارتقاء فرد یا کسب و کار یک شخص ثالث پرداخت میشود.
- کمک های مالی (Donations): هزینهای که از طرف طرفداران دریافت میشود و در عوض آن انتظار کمی وجود دارد.
- فروش (Sales): هزینهای که در قبال فروش محصول یا ارائه خدمات دریافت میشود.
1- تبلیغات یا آگهی ها
از طریق تبلیغات، شما مبلغی را برای ارتقاء برند و یا تبلیغ کسب و کار فرد دیگری دریافت میکنید. بیایید با هم صادق باشیم. به عنوان خالقان محتوا، رابطه عشق/نفرت با تبلیغات داریم. از یک طرف، وقتی میبینیم که حسابهای بانکیمان در حال پر شدن است، لذت میبریم؛ با این حال از طرفی دیگر، وقتی میبینیم که محصولات یا خدمات یک کسب و کار دیگر دارد به مخاطبان ما تحمیل میشود، خیلی احساس خوبی نخواهیم داشت.
در سال 2020، تبلیغات و معاملات برندها همچنان پرطرفدارترین روش کسب درآمد از تولید محتوا است.
اما میتوان گفت که تبلیغات تکامل یافته و در چند صورت مختلف برای سازندگان محتوا ظاهر میشوند:
- AdSense (ادسنس)
- Brand sponsorships (حمایت مالی برند)
- Affiliate links (لینک های رابطه ای)
1-1- ادسنس (AdSense)
Google ، Facebook و امثال اینها، تبلیغات را در مقابل مخاطبان شما قرار میدهند و شما با این توزیع کننده تبلیغ، سود را تقسیم میکنید (حدوداً 50%).
در ابتدا، AdSense توسط گوگل در مارس 2003 معرفی شد. AdSense به ناشران سایتها اجازه میدهد تا با ارائه تبلیغات به نمایندگی از Google، از صفحه خود کسب درآمد کنند. در عوض، این ناشران درصد درآمدی که به کمک گوگل به دست آوردهاند را برای خود نگه میدارند.
سرویس AdSense از CPC (هزینه به ازای هر کلیک) و CPM (هزینه به ازای هر 1000 ایمپرشن) استفاده نشان دادن میزان درآمد Ad برای ناشران وب سایت استفاده میکند.
AdSense به یک موفقیت فوری تبدیل شد و 22٪ از کل درآمد Google را تا سال 2014 به خود اختصاص داد، با درآمد سالانه 3.4 میلیارد دلار.
بعد از این که گوگل مالکیت یوتیوب را در سال 2006 به دست آورد، برنامه AdSense به راهی برای کسب درآمد سازندگان محتوا از طریق ویدئوهایشان تبدیل گشت.
میتوان ادعا كرد كه در همین نقطه از تاریخ بود که تولید محتوا به عنوان یک شغل متولد شد. و سرانجام، تولید کننگان محتوا راهی برای کسب درآمد از تولید محتوا پیدا کردند.
کاربران یوتیوب، شروع به ساختن فیلمهایی از گربه، ویلاگ (vlogs)، یا هر ویدئوی دیگری که به کسب درآمد از این طریق منجر شود، پرداختند. به زودی آنها شروع به ساختن ویدئو هر چه بیشتر از مشاغل روزانه خود کردند و کم کم این کار تبدیل به یک شغل تمام وقت برای آنها شد.
مزایا
- تنظیم و استفاده از آن راحت است
- درآمد مجهول دارد
معایب
- درآمد 50/50 تقسیم میشود
- هیچ کنترلی در مورد محتوای تبلیغی وجود ندارد
- نرخ بازگشت برای سازندگان جدید بسیار اندک است
1-2- حمایت مالی برند (brand sponsorship)
در حمایت مالی برند، کسب و کار هزینه مشخصی را به شما پرداخت میکند برای اینکه برند آنها را تبلیغ کنید. پس یکی از راه های کسب درآمد از تولید محتوا، brand sponsorship است.
هر چه تولید کنندگان محتوا، محتواهای بیشتری را تولید کنند، برند شما بیشتر دیده میشود. البته این افراد میتوانند برای یک بنر تبلیغاتی در سایتهای مختلف پول پرداخت کنند. ولی یک پیام و محتوای متنی تایید شده توسط تولید کننده محتوا، میتواند 10 برابر نتیجه بهتری داشته باشد.
میتوانید خود را جای مخاطبان بگذارید. اگر یک اینفلوئنسر معروف و مورد علاقه شما یک کرم صورت را به شما پیشنهاد دهد، بیشتر روی شما تاثیر میگذارد یا اگر بنر تبلیغاتی همان کرم صورت را در یک سایت دیگر ببینید.
نگاهی بیندازیم به سال 2019 که حامیان مالی برند، بسیار زیاد بودند. دهها شرکت از این شرکتها برای اینفلوئنسرها فضایی را ایجاد کردند که بتوانند با برند آنها ارتباط برقرار کنند. حتی YouTube با آخرین پلتفرم خود، Fame Bit وارد عمل شد (توجه: به عنوان یک تاثیرگذار، شما برای پیوستن به بازار (marketplace) حداقل به 5،000 دنبال کننده نیاز دارید).
مزایا
- نرخ بالای بازگشت سرمایه
- محصولات رایگان
معایب
- قبل از اینکه برندها بتوانند به شما دسترسی پیدا کنند، نیاز به تعداد زیادی فالوور دارند.
- شما را ملزم به تایید محصولی میکنند که ممکن است دوست نداشته باشید و باید به طور مرتب از آن استفاده کنید.
فروش و ارائه آموزش و خدمات در سایت یا وبلاگ
یکی دیگر از روشهای کسب درآمد از تولید محتوا، ارائه خدمات است. برای مثال، شما میتوانید همین سایت فارس محتوا را در نظر بگیرید. همانطور که میدانید، این سایت خدمات تولید محتوا ارائه میدهد. زمانیکه به این صفحه سر میزنید، متوجه میشوید که انواع خدمات از جمله تولید محتوای متنی، تولید محتوای اینستاگرام و… از وظایف اصلی این سایت است.
علاوه بر این، اگر در حوزه خاصی تخصص دارید، میتوانید آموزشهای آنلاین برگزار کنید. برای مثال، ما یکی از مقالات سایت را به آموزش تولید محتوا اختصاص دادیم. اگر چه این آموزش رایگان است ولی شما میتوانید از همین طریق، با گذاشتن ویدئوهای آموزشی و یا کتاب الکترونیکی، کسب درآمد کنید.
مزایا
- نرخ بالای بازگشت سرمایه
- سود حاصل از فروش تقسیم نمیشود
معایب
- صرف زمان و هزینه زیاد برای مطرح شدن بعنوان یک سایت معتبر
- خدمات پس از فروش مستمر و رفع انتظارات مشتریان
- خطر حملهی هکرها و با مشکل مواجه شدن سایت
سخن پایانی
با خواندن مطالب بیان شده شاید جرقههایی در ذهنتان زده شده باشد و شاید هم تصور کرده باشید که تولید محتوا کار بسیار سختی است و شما از پس آن بر نمیآیید! اما همراهان عزیز هیچ کدام از این تصورات اهمیت زیادی ندارند. تنها موضوع مهم این است که همین الآن دست به کار شوید و از یک جایی شروع کنید به محتوا ساختن؛ که میتواند محتوای متنی، ویدیویی یا تولید پادکست باشد.
خودتان در این مسیر کاملا متوجه خواهید شد که استعداد لازم را دارید و مناسب محتوا سازی هستید یا خیر، در آن زمان تصمیم نهایی خود را بگیرید. اما این نکته را درنظر داشته باشید که ساختن محتوا و تسلط به آن لازمه ممارست و تلاش مداوم است و تا به حال هیچکس از بدو تولد یک تولید کنندهی حرفهای محتوا، زاده نشده است.
در آخر باعث افتخار فارس محتوا است که نظرات یا پرسشهایتان در این باره را با ما به اشتراک بگذارید.
سلام
ای کاش روش های بیشتری در مورد کسب درآمد از طریق تولید محتوا رو هم توضیح بدین
سلام و وقت بخیر
حتما، در آینده روش های بیشتری را معرفی خواهیم کرد. برای اینکه ایده های جذاب را از دست ندهید مطالب را دنبال کنید.