چگونه می توانیم با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟ سوالی که این روزها زیاد شنیده می شود. بهتر است بدانید که تولید محتوا هم یک شغل است و اگر می خواهید از این طریق کسب درآمد کنید، باید به آن به صورت یک شغل تمام وقت نگاه کنید. در ادامه مقاله به شما خواهم گفت که از چه روش هایی می توانید به کمک تولید محتوا کسب درآمد کنید.

هر پیشرفت بزرگی در اینترنت منجر به گسترش هرچه سریعتر دانش می شود. به کمک  یک سیستم ارسال نامه الکترونیکی ساده، اینترنت امکان برقراری ارتباط متنی با هر کس در این سیاره را فقط در طی چند دقیقه میسر ساخت.

به دنبال پیدایش ایمیل، سایت های وبلاگ نویسی پیدا شد و پس از آن، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، Tumblr ،Pinterest و … و با پیدایش هر مرحله، امکان انتشار اطلاعات آسان و آسان تر شد.

چطور با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟

چطور با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟

از سال 2019، هر کسی که به شبکه جهانی وب متصل است، می تواند اطلاعاتی را انتشار دهد که در عرض چند ثانیه توسط میلیاردها نفر قابل دسترسی است.

مرحله بعدی تکامل اینترنت، قدرت گسترش اطلاعات نیست. ما قبلاً آن قدرت را تجربه کره ایم، بلکه مرحله بعدی توانمند ساختن تولید کنندگان محتوا است.

آنچه من پیش بینی می کنم، این است که مرحله بعدی تکامل اینترنت، به سازندگان محتوا کمک خواهد کرد تا بتوانند محتواهای خود را آسان تر به اشتراک گذاشته و از آن سود ببرند.

در سال 2020، خالق محتوا فقط یک حرفه نیست، بلکه اگر به درستی اجرا شود بسیار سودآور است.

آنچه که من برای شما فراهم کرده ام، یک راهنمای جامع برای تمام راه هایی است که می توانید به عنوان یک خالق محتوا کسب درآمد کنید. اگر می خواهید بدانید که چطور از طریق تولید محتوا کسب درآمد کنید، تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.

به طور کلی راه هایی که یک شخص می تواند با تولید محتوا درآمدزایی داشته باشد، در یکی از 3 دسته زیر قرار می گیرد:

  1. تبلیغات (Advertisement): هزینه ای که برای ارتقاء فرد یا کسب و کار یک شخص ثالث پرداخت می شود
  2. کمک های مالی (Donations): هزینه ای که از طرف طرفداران دریافت می شود و در عوض آن انتظار کمی وجود دارد.
  3. فروش (Sales): هزینه ای که در قبال فروش محصول یا ارائه خدمات دریافت می شود.

تبلیغات یا آگهی ها

تبلیغات از راه های کسب درآمد از تولید محتوا

از طریق تبلیغات، شما مبلغی را برای ارتقاء برند و یا تبلیغ کسب و کار فرد دیگری دریافت می کنید.

بیایید با هم صادق باشیم. به عنوان خالقان محتوا، رابطه عشق/نفرت با تبلیغات داریم. از یک طرف، وقتی می بینیم که حساب های بانکی مان در حال پر شدن است، لذت می بریم؛ با این حال از طرفی دیگر، وقتی می بینیم که محصولات یا خدمات یک کسب و کار دیگر دارد به مخاطبان ما تحمیل می شود، خیلی احساسخوبی نخواهیم داشت.

در سال 2020، تبلیغات و معاملات برندها همچنان پرطرفدارترین روش کسب درآمد از طریق تولید محتوا است.

اما می توان گفت که تبلیغات تکامل یافته و در چند ظاهر مختلف برای سازندگان محتوا ظاهر می شود:

  • AdSense (ادسنس)
  • Brand sponsorships (حمایت مالی برند)
  • Affiliate links (لینک های رابطه ای)

ادسنس (AdSense)

Google  Facebook و امثال آن ها، تبلیغات را در مقابل مخاطبان شما قرار می دهند و شما با این توزیع کننده تلیغ، سود را تقسیم می کنید (حدوداً 50%).

در ابتدا، AdSense توسط گوگل در مارس 2003 معرفی شد. AdSense به ناشران سایتها اجازه می دهد تا با ارائه تبلیغات به نمایندگی از Google، از صفحه خود کسب درآمد کنند. در عوض، این ناشران درصد درآمدی که به کمک گوگل به دست آورده اند را برای خود نگه می دارند.

سرویس AdSense از CPC (هزینه به ازای هر کلیک) و CPM (هزینه به ازای هر 1000 ایمپرشن) استفاده نشان دادن میزان درآمد Ad برای ناشران وب سایت استفاده می کند.

AdSense به یک موفقیت فوری تبدیل شد و 22٪ از کل درآمد Google را تا سال 2014 به خود اختصاص داد، با درآمد سالانه 3.4 میلیارد دلار.

بعد از این که گوگل مالکیت یوتیوب را در سال 2006 به دست آورد، برنامه AdSense به راهی برای کسب درآمد سازندگان محتوا از طریق ویدئوهایشان تبدیل گشت.

می توان ادعا كرد كه در همین نقطه از تاریخ بود که تولید محتوا به عنوان یک شغل متولد شد. و سرانجام، تولید کننگان محتوا راهی برای کسب درآمد از تولید محتوا پیدا کردند.

کاربران یوتیوب، شروع به ساختن فیلم هایی از گربه، ویلاگ (vlogs)، یا هر ویئوی دیگری که به کسب درآمد از این طریق منجر شود، پرداختند. به زودی آنها شروع به ساختن ویدئو هر چه بیشتر از مشاغل روزانه خود کردند و کم کم این کار تبدیل به یک شغل تمام وقت برای آنها شد.

مزایا

  • تنظیم و استفاده از آن راحت است
  • درآمد مجهول دارد

معایب

  • درآمد 50/50 تقسیم می شود
  • هیچ کنترلی در مورد محتوای تبلیغی وجود ندارد
  • نرخ بازگشت برای سازندگان جدید بسیار اندک است

حمایت مالی برند (brand sponsorship)

در حمایت مالی برند، کسب و کار هزینه مشخصی را به شما پرداخت می کند برای اینکه برند آنها را تبلیغ کنید. پس یکی از راه های کسب درآمد از تولید محتوا، brand sponsorship است.

هر چه تولید کنندگان محتوا، محتواهای بیشتری را تولید کنند، برند شما بیشتر دیده می شود. البته این افراد می توانند برای یک بنر تبلیغاتی در سایت های مختلف پول پرداخت کنند. ولی یک پیام و محتوای متنی تایید شده توسط تولید کننده محتوا، می تواند 10 برابر نتیجه بهتری داشته باشد.

می توانید خود را جای مخاطبان بگذارید. اگر یک اینفلوئنسر معروف و مورد علاقه شما یک کرم صورت را به شما پیشنهاد دهد، بیشتر روی شما تاثیر می گذارد یا اگر بنر تبلیغاتی همان کرم صورت را در یک سایت دیگر ببینید.

نگاهی بیندازیم به سال 2019. حامیان مالی برند بسیار بزرگ بود. ده ها شرکت از این شرکت ها برای اینفلوئنسرها فضایی را ایجاد کردند که بتوانند با برند آنها ارتباط برقرار کنند. حتی YouTube با آخرین پلتفرم خود، Fame Bit وارد عمل شد (توجه: به عنوان یک تاثیرگذار، شما برای پیوستن به بازار (marketplace) حداقل به 5،000 دنبال کننده نیاز دارید).

مزایا

  • نرخ بالای بازگشت سرمایه
  • محصولات رایگان

معایب

  • قبل از اینکه برندها بتوانند به شما دسترسی پیدا کنند، نیاز به تعداد زیادی فالوور دارند.
  • شما را ملزم به تایید محصولی می کنند که ممکن است دوست نداشته باشید به طور مرتب از آن استفاده کنید.

ارائه آموزش و خدمات در سایت یا وبلاگ

یکی دیگر از روش های کسب درآمد از تولید محتوا، ارائه خدمات است. برای مثال، شما می توانید همین سایت فارس محتوا را در نظر بگیرید. همانطور که میدانید، این سایت خدمات تولید محتوا ارائه می دهد. زمانیکه به این صفحه سر می زنید، متوجه میشوید که انواع خدمات از جمله تولید محتوای متنی، تولید محتوای اینستاگرام و … از وظایف اصلی این سایت است. 

علاوه بر این، اگر در حوزه خاصی تخصص دارید، می توانید آموزش های آنلاین برگزار کنید. برای مثال، ما یکی از مقالات سایت را به آموزش تولید محتوا اختصاص دادیم. اگر چه این آموزش رایگان است ولی شما می توانید از همین طریق، با گذاشتن ویدئو های آموزشی و یا کتاب الکترونیکی، کسب درآمد کنید.