چگونه یک محتوا را بازنویسی کنیم؟

چگونه یک محتوا را بازنویسی کنیم؟

یک بازاریابی محتوایی حرفه‌ای و موفق نیاز به یک محتوای فاخر دارد. حجم گستردۀ محتواهایی که هر روز در شبکه‌های گوناگون اینترنتی به زبان‌های مختلف بارگذاری می‌شوند، همگی بر پایۀ نگارش محتواهای دست اول و یونیک نیستند. در این پُست فارس محتوا شما را با نحوه بازنویسی محتوا به صورت حرفه‌ای آشنا می کند تا بتوانید برای کسب و کار اینترنتی خود دست به تولید محتوای یونیک بزنید و در عین حال با محتواهای حرفه‌ای که تولید و بارگذاری می‌کنید، سئوی سایت خود را نیز ارتقا ببخشید و همواره در سرچ گوگل جزو بالاترین وب‌سایت‌های مشابه قرار بگیرید.

آشنایی با انواع محتوا

محتوای خوب نیاز به  یک سری استراتژی‌های حرفه‌ای و ایده‌های ناب دارد تا بتوان از آن برای ایجاد جذابیت در مخاطب استفاده کرد. معمولاً محتواها در قالب محتوای متنی، تصویری، پادکست، صوتی، ویدئویی و غیره هستند و بنا به موضوع و محصولی که تولید می‌شوند، می‌توانند از یک یا چند قالب مختلف برخوردار باشند.

آشنایی با انواع محتوا

روش‌های بازنویسی محتوا

بازنویسی محتوا به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ که این روش‌ها بر اساس زمان، هزینه، انرژی، موضوع و پارامترهای ویژۀ دیگر تغییر می‌کنند.

روش اول: کپی کردن محتوا از سایت های دیگر

برخی از خوانندگان، بازنویسی محتوا را مترادف با کپی کردن محتوا می‌دانند؛ مشکلی که در بسیاری از وب‌سایت‌های کشورمان نیز به وفور مشاهده می‌شود؛ و زمانی که فرد جستجوگر روی یک موضوع خاص به جستجو می‌پردازد، یک محتوای کپی شده را عیناً و بدون هیچ گونه تغییری در چندین سایت مشاهده می‌کند. در اینجا کاری به اُفول اعتبار و اُفت جایگاه وب‌سایت‌های مذکور که اقدام به کپی کردن محتوا کرده‌اند، نداریم. اما به این موضوع توجه داشته باشید که با این کار وقت، انرژی و هزینۀ جستجوگر را نیز تلف کرده‌اید و او حق دارد که ارزش و اعتباری برای وب‌سایت شما قائل نباشد.

روش دوم: بازنویسی براساس درک و برداشت شخصی از چندین سایت

بهترین روشی که برای بازنویسی محتوا وجود دارد همین روش است. شما ابتدا موضوع مورد نظرتان را سرچ می کنید. سپس، تمامی سایت هایی را که در صفحه اول گوگل وجود دارد باز می کنید و عناوینی را که درباره آن صحبت کردند در یک برگه می نویسید. سپس، یک ساختار بهتر با عناوین جامع تر برای محتوای خود تهیه می کنید. حال شروع به بازنویسی می کنید. به چه صورتی؟

هر عنوان را حداقل از دو سایت بخوانید و هر آن چه را که برداشت کردید به زبان خودتان بنویسید. نیازی نیست تک تک جملات را بخوانید و بازنویسی کنید؛ این کار اشتباه است. اگر دیدید محتوای مربوط به یک بخش طولانی است، پاراگراف به پاراگراف بخوانید و برداشت های خود را بنویسید. اگر خودتان هم دانش بیش تری درباره موضوعی دارید، آن ها را نیز بنویسید تا مطلب با کیفیتی داشته باشید.

 

بیش تر بخوانید:  بهترین ایده های تولید محتوا

کاربرد بازنویسی محتوا

به طور کلی اگر:

  •  قصد ایجاد تغییرات در محتواهای قدیمی و بروز رسانی آنها را دارید، و یا
  •  در صورتی که از دانش، زمان و امکانات کافی برای تولید محتوای دسته اول برخوردار نباشید، می‌توانید از بازنویسی محتواهای مرتبط و موجود استفاده کنید.

کاربرد بازنویسی محتوا

مهم‌ترین کاربرد بازنویسی محتوا، محتوانویسی در مورد یک موضوع تخصصی است. از این رو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرد محتوا‌نویس، داشتن گستردۀ معلومات و فن نویسندگی قوی می‌باشد. گاهی اوقات محتوانویس ترجیح می‌دهد که به دلیل عدم دسترسی به منابع موجود در زبان مادری خویش، به سراغ منابعی از زبان‌های دیگر برود و بر اساس ترجمه اقدام به ایجاد محتوا کند. در این زمینه محتوا نویس باید علاوه بر توانمندی‌های فوق، بر ترجمه متون نیز تسلط داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های محتوانویس حرفه‌ای این است که اگر در مورد موضوعی از تخصص لازم برخوردار نیست، باید پیش از اقدام به تولید محتوا، در آن موضوع یک فاز مطالعاتی برای خود تعریف و روی موضوع مذکور اقدام به مطالعه کند. گاهی اوقات محتوانویس ترجیح می‌دهد که به دلیل قدیمی شدن محتوای سایت، اقدام به بروزرسانی و اصلاح مطالب گذشته در قالب یک محتوای جدید کند. گاه محتوانویس در این روش به سراغ مطالعۀ گسترده‌تر و ترجمه مطالب جدیدتر از وب سایت‌های بیگانه نیز می‌نماید.

یکی دیگر از مهارت‌های محتوانویس، توانایی وی در تغییر قالب محتوا است. بدین ترتیب که اقدام به تولید یک محتوای متنی بر اساس یک محتوای ویدیویی (مثلاً محتواهایی که از شبکه‌هایی مثل یوتیوب، آپارات یا غیره برداشت می‌شوند) می‌نماید. به طور کلی با توجه به نوع موضوع محتوا می‌توان از قالب‌های مختلف محتوا و با محوریت یک موضوع خاص استفاده کرد.

 

بیش تر بخوانید:  نکاتی برای نوشتن عنوان جذاب و متناسب

مزیت‌های بازنویسی محتوا

از جمله مزیت‌های بازنویسی محتوا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1.  با سطح پایینی از دانش و تسلط ناکافی در مورد یک موضوع می‌توانید اقدام به تولید محتوا کنید.
  2.  بدون اشراف کامل بر قواعد دستوری زبان مادری خویش می‌توانید اقدام به تولید محتوا کنید.
  3.  به طور کلی بازنویسی محتوا در مقایسه با تولید محتوای یونیک از سرعت عمل بیشتری برخوردار است.
  4.  بازنویسی محتوا در مقایسه با تولید محتوا ساده‌تر است. از این رو در این روش، محتوانویس می‌تواند تمرکز بیشتری بر روی افزایش سطح کیفی محتوا داشته باشد.
  5.  در بازنویسی محتوا، محتوا‌های کامل‌تری به دست می‌آیند.

بازنویسی محتوا و بازسازی آن و هر نوع تبدیل یک محتوای متنی به انواع دیگر محتوا می‌تواند به افزایش اثربخش بودن آن محتوا کمک کند.

زمان مناسب برای بازنویسی محتوا

بازنویسی محتوا تابع زمان از پیش تعیین شده‌ای نیست و کاملاً بستگی به استراتژی و اهداف کاری کسب و کار دارد. گاهی اوقات برخی از کسب و کارها اهمیت چندانی به نوع نوشتۀ محتوا نمی‌دهند و صرفاً برای پر کردن وب‌سایت خود اقدام به تولید محتوا می‌کند.

در برخی از زمینه‌ها مثل دانش و فناوری، در سایت‌های مربوط به فناوری‌های IT، مطالب به طور کلی ترجمه می‌شوند و فواصل بین هر دو بارگذاری محتوا نسبتاً زیاد است.

وب‌سایتی که وارد دورۀ تخصصی از کار می‌شود، نیاز به مطالب دست اول و یونیک دارد و میانه چندانی با بازنویسی محتوا نخواهد داشت. البته برای این قبیل وب‌سایت‌ها، مطالب ترجمه شده، یک نوع مزیت رقابتی عالی به شمار می‌روند.

 

بیش تر بخوانید:  نکاتی برای تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند

نکات کیمیا در هنگام بازنویسی که باید توجه کنید

توجه داشته باشید که در بازنویسی محتوا همیشه با یک لحن و بیان صحبت کنید. حتی زمانی که در حال بازنویسی و ویرایش یک محتوای قدیمی هستید، از لحن نوشتاری فاخر و استانداردی پیروی کنید.

فراموش نکنید که در بازنویسی محتوا، محتوای جدید را بازتولید کنید، نه کپی. کپی کردن هیچ گاه بازنویسی محتوا به حساب نمی‌آید و گذشته از آن که یک نوع سرقت سرمایه‌های معنوی فرد و وب‌سایت دیگری می‌باشد، از نظر گوگل نیز دارای امتیاز منفی است و این قبیل سایت‌ها با توجه به قوانین حاکم بر گوگل، شناسایی و جریمه می‌شوند. توجه داشته باشید که روبات‌های گوگل در حال پیشرفت مداوم هستند و حتی بازنویسی‌هایی که دارای تغییرات کمی هستند را نیز شناسایی می‌کنند.

نکات بازنویسی محتوا

به عنوان یک نکتۀ دیگر توجه داشته باشید که حتی در بازنویسی محتوا نیز از ایده‌های جدید استفاده کنید:

  • مطالبی که حاصل مطالعات شخصی خودتان هستند را نیز لحاظ کنید،
  • اگر نیاز به ترجمۀ قسمتی از محتوا دارید، حتماً این کار را انجام دهید،
  • اگر احساس می‌کنید تماشای یک کلیپ چند دقیقه‌ای می‌تواند به غنای سایت متنی شما کمک کند، از آن دریغ نکنید،
  • اگر فکر می‌کنید مطالبی که در حال باز تولید آن هستید، نیاز به جابجایی و تغییرات تقدم و تأخر دارند، حتماً بر اساس دانش و تجربه خودتان آن کار را انجام دهید،
  • اگر محتوایی در اختیار دارید که از جذابیت و محبوبیت بالایی برخوردار است، می‌توانید بر اساس آن چند محتوای کوتاه‌تر مرتبط تولید کنید تا ضریب بهره‌وری آن برای جذب مخاطب افزایش پیدا کند. این کار گذشته از پاسخ‌گویی به نیاز مخاطب، در بهبود رتبه سایت شما نیز تأثیر گذار است. در این گونه موارد می‌توانید محتوایی که از جذابیت بالایی برخوردار بوده است را در قالب‌های دیگری نیز تولید و بارگذاری کنید.

 

آیا به دنبال نویسندگان حرفه ای برای تولید محتوا هستید؟

فارس محتوا دارای بیست سال سابقه در زمینه خدمات تولید محتوا است و می تواند محتواهایی جذاب و منحصر به فرد را برای کسب و کارتان تولید کند. برای دریافت اطلاعات بیش تر وارد لینک زیر شوید.

سفارش تولید محتواهزینه تولید محتوا

سخن پایانی

به این نتیجه رسیدیم که بازنویسی محتوا نباید همراه با کپی محتواهای دیگر (ولو به صورت جزئی و قسمتی از مطالب) باشد. فراموش نکنید هر اندازه که برای تولید محتوای خودتان ارزش و قیمت قائل باشید، به همان اندازه به محتوای شما و کمپین تبلیغاتی و بازاریابی شما اهمیت داده می‌شود.

همیشه از محتوانویس خود بخواهید که تا حد امکان بر اساس اصول و چارچوب‌های زبان مادری خویش یعنی زبان فارسی و بهره‌گیری از واژه‌های فارسی کار کند. امروزه نگاه جامعه به مقولۀ زبان از اهمیت و حساسیت بالاتری نسبت به گذشته برخوردار است و خوانندگان، به ویژه جوانان محتواهای فارسی را بیش از محتواهایی که از واژگان بیگانه استفاده کرده‌اند، ترجیح می‌دهند و این یعنی نفوذ محتوانویس در ذهن مخاطب.

3/5 - (2 امتیاز)