هر کسب و کار آنلاینی به دنبال روشی برای افزایش بازدید سایت خود میباشد. یکی از این روشها، تولید محتوای همیشه سبز است که امروزه خیلی مورد استقبال افراد قرار گرفته است. ما نیز این روش را تایید میکنیم اما برای برخی از افراد این سوال؛ “چگونه محتوای همیشه سبز باعث افزایش ترافیک سایت میشود؟” ایجاد شده است. فارس محتوا در این مقاله به پاسخ این سوال میپردازد.
محتوای همیشه سبز چیست؟
محتوای همیشه سبز به محتوایی گفته میشود که دارای ویژگیهای خاصی باشد، که از جملۀ این ویژگیها میتوان به فرمت مناسب، طراحی عالی، مطالعۀ روان و فراوان، نظریه پرداز و دارای ایدههای جذاب باشد و بتواند از طریق موضوعات کارشناسی شده، به حل مشکلات مخاطبان بپردازد. معمولاً این نوع محتوا از تاریخ اعتبار بسیار طولانی برخوردارند و تا مدتها اعتبار دارند و خیلی دیر قدیمی و از مُد خارج میشوند. به عنوان چند نمونه میتوان به:
- روشهای پیشگیری از بارداری ناخواسته،
- جاذبه های گردشگری منطقه زاگرس،
- دستور پخت غذا و دسرها،
- رفع ناراحتی های گوارشی و …اشاره کرد.
همچنین موضوعاتی مثل برترین اینفلوئنسرهای سال 2021 قطعاً نمیتواند ماندگار و سبز باقی بماند و تابع زمان است. طور خلاصه میتوان گفت این محتوا، یک نوع راهنما و دستورالعمل به حساب میآید که همیشه قابلیت خواندن و اجرا شدن را دارد.
چگونگی افزایش ترافیک سایت با محتوای همیشه سبز
چگونه یک مقاله یا پست وبلاگی میتواند همیشه سرد باشد و به طور مداوم حجم بازدید کنندههای وب سایت ما را بالا ببرد؟ شما با نوشتن این نوع محتوا، بازدید سایت خود را به صورت رایگان بالا میبرید. در این قسمت فارس محتوا به شما آموزش میدهد که چگونه با کمک محتوای همیشه سبز، بازدید سایت خود را افزایش دهید.
1- انتخاب موضوع مناسب محتوا
- ابتدا به این موضوع بپردازید که موضوع انتخابی شما با معیارهای خواسته شده مطابقت دارد یا نه.اگر بین موضوع و خواستهای که دنبال آن هستید، ارتباط منطقی پیدا کردید، به دنبال کلیدیترین کلمات که از بیشترین حجم جستجو برخوردارند بروید.
- فراموش نکنید که حتی اگر این محتوا را به بهترین شکل بنویسید، اگر بازدیدکنندگان از کلمات کلیدی مورد نظر شما برای موتورهای جستجو استفاده نکنند، محتوای شما هیچ ارزشی نخواهد داشت. پس روی کلمات کلیدی کار کنید که از بیشترین درخواست جستجو برخوردارند.
- برای کلمات کلیدی که انتخاب کردهاید، به دنبال یک محتوای با موضوع دائمی بگردید.گاهی امکان دارد کلمات کلیدی که پیدا کردهاید به فراوانی مورد استفاده قرار گیرند؛ اما موضوعی که برای محتوانویسی انتخاب کردهاید همیشه سبز نباشد. بدین ترتیب محبوبیت و جذابیت محتوای شما جنبۀ موقتی خواهد داشت و شما نمیتوانید همیشه روی آن به عنوان یک پست پُر بازدید حساب باز کنید.
- برای ارزیابی موقتی بودن یا نبودن یک موضوع، میتوانید از Google Trends استفاده کنید. گوگل ترندز به شما کمک میکند تا متوجه شوید موضوعی که میخواهید دربارۀ آن بنویسید یک موضوع موقتی و گذرا است، یا همیشه در کانون توجه و جستجوی کاربران اینترنتی قرار دارد.به عنوان مثال، هر چند موضوع جنگ اوکراین یک موضوع موقتی است و دیر یا زود از کانون توجه کاربران خارج میشود، اما موضوعی مثل جنگ هسته ای همیشه در کانون توجه کاربران قرار دارد و حجم زیادی از جستجوها را به خود اختصاص میدهد که میتواند از این نوع محتوا باشد.
- کلمات کلیدی رقابتی را کنار بگذارید. هر موضوعی دارای کلمات کلیدی ویژهای است که همۀ کاربران از همان کلمات استفاده میکنند و جنبۀ رقابتی و کلیشهای پیدا کردهاند. شما برای نوشتن اینگونه محتوا از کلمات کلیدی طولانی یا از پرسشهایی استفاده کنید که کاربران درباره آن موضوع جستجو کردهاند.
یکی از جالبترین ابزارها برای این کار استفاده از Answer the Public است. بدین ترتیب که شما موضوعی را در سرچ باکس این ابزار وارد میکنید تا ببینید افراد چه کلماتی را درباره آن جستجو کردهاند. به عنوان نمونه اصطلاح Evergreen content را در باکس جستجو بنویسید. وقتی که روی دکمه Get Question کلیک میکنید، تمامی پرسشهایی که پیش از این، کاربران درباره آن محتوا مطرح کردهاند را مشاهده میکنید.
البته از خود گوگل هم میتوانید کمک بگیرید. بدین ترتیب که کلمه کلیدی مورد نظر را در گوگل تایپ کنید تا متوجه شوید کاربران چه پرسشهایی را درباره آن مطرح کردهاند و یا با چه عبارتها و اصطلاحاتی به دنبال آن موضوع بودهاند. حال اگر کلمات کلیدی مناسبی را پیدا کنید و مطالبتان را بر مبنای آنها بنویسید، موتورهای جستجو به راحتی شما را پیدا و به کاربران معرفی خواهند کرد. بدین ترتیب وبسایت شما به وفور مورد بازدید قرار خواهد گرفت :
بیایید در این زمینه به یک مثال بپردازیم فرض کنید که شما یک وبسایت در مورد فناوری نانو دارید. پس با نوشتن محتوا با عبارات کلیدی مثل “فناوری نانو” که بسیار رقابتی است، نمیتوانید به استقبال چندان زیادی دست پیدا کنید. بنابراین باید روی کلمات کلیدی طولانی کار کنید. به عنوان مثال باید بر رویه؛ فناوری نانو چیست؟ ، تأثیر فناوری نانو بر زندگی انسان، کاربردهای فناوری نانو، آینده پژوهشی در فناوری نانو، کار کنید.
2- نوشتن محتوای همیشه سبز و آپدیت آن
نوشتن اینگونه محتواها کار دشواری نیست. برای این منظور باید روی مطالبی کار کنید که با گذشت زمان ارزش خود را همواره حفظ کنند و همیشه دارای بازدید کننده باشند. اگر وب سایت شما پیرامون موضوع خاصی کار میکند و جنبۀ تخصصی دارد، باز هم میتوانید در مورد همان موضوع تخصصی از این دست محتواها بنویسید.
مثلا موضوع تخصصی فناوری نانو که در بالا اشاره شد. شما میتوانید با یک سری موضوعات همیشگی مثل “پیشینه فناوری نانو” یا “کاربردهای نانو مواد” از یک سری محتواهای همیشه سبز در سایت تخصصی خودتان هم برخوردار باشید. سبز ماندن محتوا از دیدگاه موتورهای جستجو به این معنا است که محتوای شما میتواند روزها، هفتهها، ماهها و حتی سالها در صدر نتایج صفحه جستجو قرار داشته باشد. حالا چه کار کنیم که چنین محتوایی در اختیار داشته باشیم؟
هر محتوایی یک روز منقضی می شود و یا نیاز به آپدیت پیدا میکند. وقتی شما یک محتوای همیشه سبز دارید؛ این محتوا در طول زمان بازدید و بک لینک های زیادی گرفته است و از اعتبار خوبی برخوردار است. با آپدیت آن کاربران را راضی نگه میدارید و میزان ورودی کاربران جدید را بالا میبرید. از طرف دیگر، محتوا شما بیشتر مورد پسند گوگل قرار میگیرد. چون گوگل محتوا جدید و تازه را ترجیح میدهد.
3- سبز ماندن محتوا
محتوای ده برابری تولید کنید. موتورهای جستجو با توجه به کلید واژهای که کاربر جستجو کرده، همواره بهترین نتیجه را نشان میدهند. شما نیز برای آن که در بهترین نتایج موتور جستجو قرار داشته باشید، مطالب باکیفیتی را بنویسید تا از بین تمامی مطالبی که درباره آن موضوع نوشته شدهاند، برتر باشد. در اصطلاح به این محتوا محتوای ده برابری گفته میشود. کافیست همواره این دغدغه را در خود احساس کنید که محتوای من باید از تمامی محتواهای مشابه خود برتر باشد. اگر دوست دارید بدانید محتوایی که تولید کردهاید از ویژگی ده برابری برخوردار است، کافیست به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
– پرسشهای مربوط به شاخصهای کیفی محتوا
- آیا کاربر میتواند مطالب من را به راحتی بخواند و درک کند؟
- آیا محتوای من به اندازۀ کافی جذاب و مفید است؟
- آیا محتوای من میتواند مشکل کاربر را حل کند؟
- آیا وبسایت من به خوبی طراحی شده است؟
- آیا چیدمان وب سایت من کاربر پسند (User friendly) است؟
– پرسشهای مربوط به یونیک بودن مطالب
- آیا محتوای من کامل و فراگیر است؟
- آیا برای نگارش محتوای خودم وقت کافی اختصاص دادم؟
– پرسشهای مربوط به معتبر بودن مطالب
- آیا مطالب من حاوی یک سری موضوعات زودگذر است یا ماندگار باقی میماند؟
- آیامحتوای من میتواند یک هفته بعد، یک ماه بعد، یک سال بعد، و یا بیشتر مورد جستجو قرار بگیرد؟
- آیا محتوای من حاوی اخبار و تاریخهایی است که جنبۀ زودگذر و موقتی داشته باشند؟
سوالات متداول
محتوای همیشه سبز چگونه باعث افزایش ترافیک سایت میشود؟
این نوع محتوا دارای یک موضوع دائمی است و باعث ایجاد ترافیک دائمی در سایت شما میشود. از طرفی با آپدیت کردن این محتوا هم کاربران قدیمی را راضی نگه میدارید و هم کاربران جدید وارد سایت شما میشوند. و به این شکل ترافیک سایت شما افزایش مییابد. محتوای همیشه سبز چند درصد بازدید سایت را افزایش میدهد؟
60 درصد از بازدید ها مربوط به موضوعات جدید است. حالا زمانی که شما این محتوا را به خوبی نوشته باشید به طوری که کامل و مفید باشد با آپدیت صفحه حدود 60 درصد، بازدید سایت شما بالا میرود.
سخن آخر
در این مقاله متوجه شدیم این نوع محتوا، یک موضوع دائمی را پوشش میدهد و همین باعث میشود به طور دائم بازدید کننده داشته باشد. البته فراموش نکنید که موضوع انتخابی شما باید مخاطبان زیادی داشته باشد تا این نوع محتوا مفید واقع شود. از طرف دیگر با توجه به جدید شدن موضوعات، شما نیاز به آپدیت محتوا دارید. با آپدیت، کاربران قدیمی را راضی نگه میدارید. همچنین باعث ورود کاربران جدید میشوید چون یک مطلب جدید را در یک صفحه قدیمی معتبر بارگذاری کرده اید. امیدوارم با این مقاله متوجه نحوه افزایش بازدید سایت با محتوای همیشه سبز شده باشید.
و اما نکته پایانی؛ اگر محتوای شما توسط یک متخصص نوشته نشده باشد، تمامی زحمات شما از بین میرود. فارس محتوا نویسندگانی با بیست سال سابقه کار دارد که خدمات تولید محتوا را به بهترین شکل ارائه میدهند. آنها بهترین محتواها را مینویسند و نگرانی شما را از جهت کیفیت محتوا رفع میکنند.