به دنبال آموزش تولید محتوا هستید؟ جایی که بتوانید یاد بگیرید چگونه تولید محتوا کنید؟ خب باید بگوییم که در جای درستی هستید. در این مقاله به شما مراحل تولید محتوا را به طور کامل آموزش می دهیم، پس با ما همراه باشید.
فرض کنید شما یک سوال دارید: “چگونه تولید محتوا کنیم؟”، خب برای پیدا کردن این سوال اولین جایی که به ذهنتان میرسد کجاست؟ به نظر من که جواب کاملاً واضح است، گوگل! (یا هر موتور جستجوی دیگری که با آن راحت هستید). اما این فقط شما نیستید که در گوگل به دنبال پاسخی برای سوالهای خود میگردید، گوگل روزانه بیش از 4 میلیارد جستجو را پاسخ میدهد.
زمانی که شما سوال خود را در گوگل جستجو میکنید، آن لینکهایی که در سرپ (صفحه نتایج جستجو) ظاهر میشوند محتوا هستند. نمیدانم که در جریان هستید یا نه، اما شما به طور مرتب در حال استفاده از محتوا هستید. محتوا میتواند شامل چیزهای مختلفی باشد، مقالاتی که به سوالات شما پاسخ میدهند، یک ویدئو آموزشی راجع به اینکه چطور یک کیک شکلاتی درست کنیم، پستهای اینستاگرام، پستهای وبلاگ، گیف (gif) و… همه نوعی از محتوا هستند.
محتوا بخش عظیمی از زندگی روزمره شما را تشکیل میدهد. محتوا آگاهی را بالا میبرد، پاسخ سوالاتمان را میدهد، خنده بر لبانمان مینشاند، تصمیمگیری را آسان میکند و…
محتوا به شما کمک میکند که مخاطبان جدید جذب کنید، آنها را درگیر کنید، باعث رضایت آنها شوید و از این طریق درآمد شرکت خود را افزایش دهید.
اگر هنوز برای کسب و کار خود محتوا تولید نکردهاید، بهتر است هر چه سریعتر دست به کار شوید و تا انتهای این مقاله آموزش تولید محتوا همراه با ما باشید.
تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا، فرایندی است که طی آن شما ایده های جذاب برای محتوا پیدا میکنید، پیرامون آن اقدام به تولید محتوای متنی یا ویدئویی می کنید و سپس آن را در قالب یک پست وبلاگ، مقاله، ویدئو یا طراحی اینفوگرافیک انتشار میدهید و با مخاطبان خود به اشتراک میگذارید.
اگر میخواهید با تعریف دقیق تولید محتوا آشنا شوید، پیشنهاد میکنم مقاله “تولید محتوا چیست؟” را بخوانید. در این مقاله به مفهوم دقیقتری از تولید محتوا میرسید و متوجه میشوید که یک تولید کننده محتوا دقیقاً چه کار میکند و چرا شما به آن نیاز دارید.
چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟
چطور است قبل از این که آموزش تولید محتوا را شروع کنیم، راجع به اهمیت آن بیشتر بدانیم. خب همان طور که احتمالاً خودتان می دانید، تولید محتوا یکی از روشهای بازاریابی درونگرا است. زمانی که شما محتوا تولید میکنید، در واقع در حال به اشتراک گزاری اطلاعات مفید با مخاطبان خود هستید که با این عمل مخاطبان بالقوه را به سایت خود جذب میکنید و از طرف دیگر، مخاطبان فعلی خود را درگیر کرده و رضایتشان را جلب میکنید.
- بازاریابی محتوا، 3 برابر سرنخ بیشتر نسبت به بازاریابی سنتی تولید می کند و 62% هزینههای کمتری به همراه دارد.
- کسب و کارهای کوچک تا متوسط که از بازاریابی محتوا استفاده میکنند، نسبت به آنهایی که از تولید محتوا استفاده نمیکنند، 126% سرنخهای بیشتری میگیرند .
- 61% خریدهای آنلاین، ناشی از مشتریانی است که پستهای وبلاگ را میخوانند.
- شرکتهایی که بیش از 16 پست در ماه تولید میکنند، 3.5 برابر ترافیک بیشتر دریافت میکنند نسبت به شرکتهایی که ماهانه 4 پست یا کمتر میگذارند.
محتوا برابر است با رشد کسب و کار شما. بنابراین، میخواهیم مراحل تولید محتوا را با استراتژی و برنامهریزی برای محتوا شروع کنیم. پس در ادامه این آموزش همراه ما باشید، اگر هنوز میخواهید بدانید چطور تولید محتوا کنید.
اولین مرحله آموزش تولید محتوا: برنامه ریزی و استراتژی
اولین مرحله در آموزش تولید محتوا، برنامهریزی و استراتژی برای محتواست. قبل از اینکه شروع به نوشتن و ایجاد محتوا کنید، باید برای محتوای خود هدف و برنامه تعیین کنید. از خود سوال کنید که اصلا این محتوا را برای چه منظوری میخواهم؟
استراتژی محتوا به کار شما جهت میدهد. به این صورت که شما میدانید برای چه گروه مخاطبی دارید مینویسید، نیاز به چه جنس محتوایی دارید و چگونه باید آنها را تبلیغ کنید.
چه کسی را دیدید که بدون نقشه یک ساختمان بسازد یا بدون یک طرح اولیه یک مجسمه بسازد؟ پس تولید محتوا نیز نباید بدون برنامهریزی و استراتژی باشد. در این صورت، ممکن است شما از اهداف خود منحرف شوید.
استراتژی محتوا، شامل هر چیزی از برند و لحن صدا تا تبلیغ محتوا و در نهایت دوباره مورد هدف قرار دادن آن میباشد.
اهداف خود را برای محتوا تعیین کنید
همانند کمپین های بازاریابی سنتی، استراتژی محتوای شما باید اهداف بازاریابی شما را در بر بگیرد. این اهداف میتوانند شامل جذب مخاطبان بیشتر تا تولید سرنخهای بیشتر باشد. با چنین هدفی، شما میتوانید انتظار داشته باشید که در سه ماه بعد ترافیک ارگانیک وبلاگتان 25 درصد افزایش یابد. پس اگر بخواهم خلاصه بگویم، ابتدا اهداف خود را تعیین و سپس محتوای خود را تولید کنید.
پرسونای خریدار ایجاد کنید
تعیین استراتژی محتوا بسیار مهمتر از این است شما بدانید چه محتوایی میخواهید تولید کنید. ابتدا شما باید بدانید که با چه کسانی قرار است صحبت کنید، چگونه میخواهید با آنها ارتباط برقرار کنید و کجا آنها را پیدا کنید.
اگر میخواهید یک محتوای موفق تولید کنید، باید طوری با مخاطبان رفتار کنید که انگار در حال صحبت با هر یک از آنها به صورت مستقیم هستید.
تنها راهی که میتوانید این کار را انجام دهید، این است که با مخاطبان خود صمیمی شوید، شما باید طوری آنها را بشناسید که انگار دوست قدیمی شما هستند. شما باید با دیدگاه آنها، مسائل، مشکلات و ترسهایشان آشنا شوید و آنها را به خوبی بشناسید. شما باید بهترین نتیجه ممکن را برای آنها رقم بزنید.
به طور ایده آل، شما میخواهید با هر یک از مخاطبانی که از سایت شما دیدن میکنند در ارتباط باشید اما نمیتوانید. پس راه حل آن چیست؟ واضح است شما باید یک پرسونای خریدار بسازید. پرسونای خریدار، یک شخصیت خیالی است که در واقع، نماینده مخاطبان هدف شماست. برای مثال، افرادی که از مطالب شما بهره میبرند و میخواهند به مشتریان شما تبدیل شوند.
به سفر خریدار تکیه کنید
زمانی که شما سر درد میگیرید، قبل از اینکه بخواهید آن را درمان کنید به دنبال علت هستید. برای مثال، شاید سر درد شما به خاطر کم آبی باشد یا شاید ناشی از سرماخوردگی باشد. بعد از اینکه فهمیدید مشکل از کجاست، به دنبال راه چاره میگردید، مثلا مقداری آب مینوشید یا دارویی مصرف میکنید. در نهایت، شما از میان راهحلهایی که در اختیار دارید، یکی را انتخاب کرده و انجام میدهید، مثلا تصمیم میگیرید که آب معدنی بخورید یا از آب شیر بنوشید، استامینوفن بخورید یا ژلوفن، در آخر سردرد شما خوب میشود و میتوانید روز خود را ادامه دهید.
مراحل سفر خریدار عبارت است از: آگاهی، توجه، تصمیم. هر یک از مخاطبان شما در جای متفاوتی از این مسیر قرار دارند، بنابراین بسیار مهم است که محتوای شما بتواند تمامی این مراحل را به درستی پوشش دهد.
توجه کنید که در این آموزش تولید محتوا، اهمیت ویژه ای برای استراتژی در نظر گرفته شده است. پس حتما آن را در برنامه محتوایی خود در نظر بگیرید.
با تولید محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار، شما اطمینان حاصل میکنید که هیچ یک از مشتریان خود را از دست ندادهاید و اینگونه، هر فردی که از محتوای سایت شما استفاده میکند، به این نتیجه میرسد که محتوای شما برای او مفید است.
بهتر است برای هر یک از مراحل سفر خریدار، یک فرمت تعیین کنید. برای مثال، مخاطبی که در مرحله آگاهی قرار دارد، به دنبال یک دمو لایو از محصولات شما نیست، بلکه میخواهد مقالهای بخواند که مشکل او را برطرف سازد.
همچنین مخاطبی که در مرحله تصمیم گیری قرار دارد نمیخواهد راجع به تمام راهحلهای احتمالی بداند، بلکه به دنبال مشاوره یا یک دمو میگردد که نشان دهد؛ آیا محصول شما انتخاب درستی برای او هست یا نه!
در زیر، یک راهنما برایتان فراهم کردهایم که بدانید در هر مرحله از سفر خریدار باید چه محتوایی تولید کنید:
مرحله آگاهی: پست وبلاگ، نوشتن مقالات تخصصی، چک لیست، ارائه راهکار، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی (Ebook)، بازی، تست یا آزمون
مرحله توجه: تولید محتوای صوتی یا پادکست، وبینار، ماتریس مقایسه، الگو
مرحله تصمیم گیری: دمو، نسخه رایگان، راهنما و محتوای توضیحات محصول، مشاوره، کوپن
محتوا را بررسی کنید
احتمالاً شما برای مدتی است که بدون داشتن مسیر معینی محتوا تولید میکنید یا برعکس، ممکن است استراتژی خاصی را برای تولید محتوای سایتتان دنبال میکنید. در هر صورت، از بررسی محتوا بهره خواهید برد. فقط به این خاطر که شما بدون یک استراتژی معین شروع کردهاید، بدان معنی نیست که از الان به بعد نمیتوانید آن را داشته باشید.
بررسی محتواها، به شما این امکان را میدهد که محتواهای خود را سازمان دهی کنید و یک برنامه جدید برای آن تعیین کنید.
ممکن است این پروسه شامل بازنویسی برخی مقالات یا اضافه کردن مقالاتی باشد که قبلاً راجع به آن موضوع چیزی نوشته نشده باشد و تکمیل کننده مراحل سفر خریدار باشد.
در زیر، مراحلی است که به شما نشان میدهد چگونه محتواهای خود را بررسی کنید:
- تمام محتواهای خود را در یک فایل اکسل جمع آوری کنید
- ستونهایی برای کلمات کلیدی هدف، پرسونای خریدار، مراحل خرید مشتری، نوع فرمت (مثلاً پست وبلاگ، پادکست یا فیلم) و عنوان اصلی ایجاد کنید و برای هر محتوا این موارد را تکمیل کنید.
- ستونهایی برای معیارهای کلیدی خود اضافه کنید، مانند تعداد دفعات دیده شدن یک صفحه، تعداد دفعاتی که به اشتراک گذاشته میشوند، میزان تعامل و غیره.
- در نهایت، هر پست را گروه بندی کنید (میتوانید از هایلایت یا اضافه کردن ستونهای دیگر استفاده کنید) که مشخص شود کدام یک عملکرد بهتری دارد، کدام نیاز به بهینه سازی دارد، کدام یک باید بازنویسی شود و کدام باید با پست دیگری ادغام شود.
درست است که بررسی محتوا کار خسته کنندهای به نظر میرسد، اما انجام این کار به افزایش ترافیک و گرفتن سرنخهای جدید میارزد. به علاوه، شما یک نقشه تثبیت شده دارید که شما را رو به جلو هدایت میکند.
یک فرمت درست برای محتواهایتان انتخاب کنید
پرسونای خریداری که راجع به آن صحبت کردیم را به یاد دارید؟ شما دارید محتوا را برای آنها تولید میکنید. این بدان معناست که شما باید مطالب را در قالبی تولید کنید که استفاده از آن برای مشتریها آسان باشد و از آن لذت ببرند.
فرمی که انتخاب میکنید ممکن است یک پست وبلاگ، ویدئو، اسلایدر، طرحهای گرافیکی، کتاب الکترونیکی، مقالات تخصصی، پادکست یا مواردی باشد که ذهن خلاق شما میتواند تصور کند. تا زمانی که این موارد به پرسونای شما خدمت کند، شما در وضعیت خوبی قرار خواهید داشت.
علاوه بر این، لازم نیست شما هر سری فقط در یک فرمت محتواهای خود را تولید کنید. اما شما باید بتوانید محتوا را به هر شکلی که هست برای قشر خاصی تولید کنید. مثلاً ایجاد یک سری پادکست میتواند یک تکنیک خوب مارکتینگی باشد، اما اگر شما منابع کافی را در اختیار ندارید و همچنین نمیتوانید صبر کنید، پس پست وبلاگ میتواند انتخاب بهتری برای شما باشد.
زمانی که میخواهید فرمت محتواهای خود را انتخاب کنید، از این سوالات استفاده کنید:
- این محتوا برای چه مرحلهای از سفر خریدار است؟
- استفاده از محتوای شما برای مخاطبان چقدر آسان است؟
- پرسوناهای شما زمان آنلاین خود را کجا صرف میکنند؟
- چه فرمتی را میتوانید بطور مداوم ایجاد کنید؟
- آیا میتوانید این محتوا را در سطح رقابتی تولید کنید؟
تبلیغ و ترویج محتوا
مهمتر از آموزش تولید محتوا و چگونگی تولید محتوا، باید یاد بگیرید که چطور محتوا را تبلیغ و ترویج کنید. چه فایدهای دارد اگر شما این همه محتوای فوق العاده تولید کنید اما کسی آنها را نبیند؟ در یک حالت کامل و ایده آل، هر بار که شما پست جدیدی انتشار میدهید، عده زیادی از افراد به سایت شما میآیند. اما در واقعیت، مخصوصا اگر تازه شروع به کار کرده باشید، شما باید مردم را ترغیب کنید تا به سایت شما سر بزنند و آنها را به فضای آنلاین خود راه بدهید. از این رو، تبلیغ محتوا به اندازه استراتژی محتوا اهمیت دارد.
برنامه تبلیغات شما باید از پرسونای شما جهت بگیرد، آنها زمان آنلاین خود را کجا میگذرانند؟ چه زمانی از روز را آنها صرف یک پلتفرم خاص میکنند؟ هر چند وقت یکبار قرار است محتوای جدیدی از شما ببینند؟ چطور میخواهند از محتوای شما استفاده کنند؟ چه عنوانهایی برای ایمیلهای بازاریابی بیشترین کلیک را میگیرند؟
تبلیغ محتوا به نوع رسانه بر میگردد. برای مثال، در اینستاگرام محتوای تصویری یا ویدئویی مناسبتر از محتوای نوشتاری خواهد بود.
شبکه های اجتماعی
در حالیکه اینستاگرام ابزاری است که به واسطه آن مردم میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، برای تبلیغ محتوا نیز بسیار موثر است. شما فقط باید بتوانید یک تعادل مناسب میان محتوایی که خودتان تولید میکنید، محتوایی که اطلاعات ارزشمند ارائه میدهد و محتوای سرگرم کننده برقرار کنید. فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و… فضاهای مناسبی برای ساخت و به اشتراک گذاری محتوای مرتبط است. نکته اصلی این است که محتوایی که قرار است انتشار دهید باید با پلت فرم شما سازگار باشد.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل، یکی از بهترین راهها برای در ارتباط بودن با مشتریها است به خصوص زمانی که میخواهید محتوایی را تبلیغ کنید. این بدان دلیل است که افرادی که در لیست ایمیل شما هستند، با انتخاب خود ایمیلشان را در اختیار شما گذاشتند تا از سمت شما پیامی دریافت کنند و شما می توانید تضمین کنید که آنها پیام شما را دریافت می کنند. پس شما میتونید نرخ باز کردن ایمیلهایتان را با فرستادن محتوای مرتبط و بخشبندیکردن لیست ایمیل، افزایش دهید.
تبلیغات پرداختی یا پولی
پرداخت پول به ازای هر کلیک (PPC) به شما کمک میکند تا محتوای خود را در معرض دید مخاطبان جدید بگذارید. این تبلیغات میتوانند در شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو و یا سایر وبسایتها پیادهسازی شوند. شما مسیر تبلیغات پولی را به این منظور انتخاب میکنید که وقت خود را صرف جذبکردن افراد بیعلاقه نکنید. به محض اینکه مخاطبان خود را مشخص کنید، تبلیغات پولی به شما کمک میکند تا نرخ بازگشت سرمایه بیشتری را تجربه کنید.
تکرار محتوا (Repurposing Content)
تکرار محتوا میتواند خیلی به صرفه باشد. برای نوشتن محتوای جدید شما کلی وقت صرف میکنید، اما همان محتوا را میتوانید با صرف زمان کم به محتوای دیگری تبدیل کنید و آن را در جاهای دیگر مثل شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید.
درست همانند بازیافت است. مثلا شما میتوانید یکی از پستهای وبلاگ خود را در قالب یک اینفوگرافیک یا حتی یک ویدئو در بیاورید و در رسانههای دیگر نیز به اشتراک بگذارید.
زمانی که شما یک محتوا را در یک فرمت خاص تولید میکنید، به این فکر کنید که قرار است چطور آن را به فرمتهای دیگری تبدیل کنید که به همان میزان موثر باشد.
مرحله دوم: آموزش فرآیند تولید محتوا
حال که راجع به پیش نیازهای تولید محتوا دانستید، وارد دومین مرحله از آموزش تولید محتوا یعنی فرآیند تولید محتوا میشوید. در این مرحله از آموزش تولید محتوا شما میآموزید که چگونه از صفر تولید محتوا کنید و چه مراحلی را باید از انتخاب موضوع برای محتوا تا انتشار آن طی کنید.
معمولا افرادی که کار بازاریابی انجام میدهند، به دلیل مشغله کاری زیاد نمیتوانند وقت خود را صرف استفاده از سیستمهای نا کارآمد کنند. برای همین است که باید سعی کنیم برای هر کاری که میخواهیم انجام دهیم، یک فرآیند داشته باشیم.
روند کار به این صورت است که ابتدا ما یک سیستم ابداع میکنیم، آن را امتحان میکنیم، تا زمانی که درست کار کند از آن استفاده میکنیم، سپس این سیستم را بارها و بارها استفاده کنیم تا نتیجهای که مد نظرمان هست را از آن بگیریم. راجع به کمپینهای مارکتینگی (وبینار، تحقیقات و…) که تا الان انجام دادهاید فکر کنید، هر کدام از آنها دارای یک فرآیند و یک روند بود. فرآیند تولید محتوا نیز از این نظر مثتثنی نیست.
مراحل زیر را برای تولید محتوا دنبال کنید و فضایی برای ایدههای خلاقانه در ذهن خود ایجاد کنید.
- تحقیق کلمات کلیدی
- ایده پردازی
- ایجاد یا نوشتن محتوا
- ویرایش محتوا
- آپلود و بارگذاری
- انتشار محتوا
برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این بخش از آموزش تولید محتوا، به لینک زیر مراجعه کنید. هر یک از مراحل به طور کامل برای شما شرح داده شده است.
مرحله سوم در آموزش تولید محتوا: ابزارها
خب رسیدیم به سومین مرحله در آموزش تولید محتوا. اگر نمیدانید چطور تولید محتوا کنید، میتوانید از ابزارهای مخصوص این کار نیز استفاده نمایید. در بخشی از این آموزش میخواهیم شما را با ابزارهای محبوب تولید محتوا آشنا کنیم.
درست است که CMS به مدیریت محتوای شما کمک میکند، اما در درست کردن آن به شما کمکی نمیکند. این ابزار بسیار کارآمد است، به خصوص اگر فعلا توانایی استخدام نیروی جدید برای تولید محتوا را ندارید. از ایجاد گیف (gif) گرفته تا اینفوگرافیک، این ابزارهای تولید محتوا به شما کمک میکنند تا فارغ از نوع محتوایی که میخواهید تولید کنید، حرفهای به نظر برسید.
ابزار Canva به شما کمک میکند که بدون داشتن یک پلت فرم خاص طرحهای زیبا و دلنشین تولید کنید، از تبلیغات شبکه های اجتماعی گرفته تا عکس کاور فیس بوک و اینفوگرافیک ها. این نرم افزار رایگان، دارای قالبهای بسیار زیبا و متنوع است که میتوانید آنها را به سلیقه خود با رنگ، متن یا عکس دلخواه تغییر دهید.
ابزار Giphy به شما در تولید گیف های جذاب و هیجان انگیز کمک میکند. از آنجایی که گیف شیوه نسبتاً جدیدی برای برقراری ارتباط است و با ایموجی جایگزین شده است، این ابزار کاربرد زیادی دارد. این ابزار به شما این امکان را میدهد که میلیونها GIF از پیش ایجاد شده را در پایگاه داده خود جستجو کنید و یا حتی خودتان را نیز بتوانید یک گیف جدید ایجاد کنید.
Vidyard یک سیستم میزبانی ویدیو است که برای بازاریابان ساخته شده است. این نرم افزار به شما امکان میدهد ویدیوی خود را با اضافه کردن دکمه روی صفحه نمایش، متن یا دکمه های CTA و… ویرایش کنید و حتی دارای ویژگیهای مربوط به سئو نیز هست.
MakeMyPersona یکی از ابزارهای خوب HubSpot است که به شما در ایجاد پرسونای خریدار کمک میکند. شما میتوانید طی مراحل تولید محتوا این سند را ایجاد کنید تا در مراحل بعدی به شما کمک کند.
Anchor یک برنامه تولید پادکست برای افراد مبتدی است. این برنامه رایگان است و به شما اجازه میدهد که تعداد نا محدودی پادکست را ضبط و ذخیره کنید، همچنین میتوانید آنها را در پلت فرم های دیگر نیز آپلود کنید.
با این لیست جامع از ابزارهای رایگان و کاربردی میتوانید تا حد زیادی کار تولید محتوا برای سایت خود را آسان کنید.
مرحله چهارم: آموزش تولید محتوا در پلت فرم های مختلف
خب رسیدیم به یکی از مهمترین مراحل تولید محتوا یعنی آموزش تولید محتوا در پلتفرم های مختلف. شما باید بدانید که محتوا در هر جایی هست، اما موفقیت آن به توانایی شما در انتخاب یک پلتفرم خوب برای انتشار آن بستگی دارد.
شما نمیتوانید از یک محتوا برای انتشار در رسانههای مختلف استفاده کنید. بلکه باید لحن، تصاویر، متن و حتی جنس محتوای شما برای هر رسانهای اختصاصی باشد تا میزان تاثیر گذاری را بالا ببرد.
محتوای شبکه های اجتماعی با پست وبلاگ و حتی محتوای سایت متفاوت است. بنابراین، شما باید محتوایتان را متناسب با همان رسانه بسازید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.
محتوای شبکه اجتماعی
تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی، یک هنر است. اما از آنجایی که 2.6 میلیارد کاربر در سرتاسر شبکه های اجتماعی وجود دارد، ارزش دارد که برایش زمان بگذارید. به علاوه، کسی که شما را در شبکه های اجتماعی دنبال میکند، یک سرنخ خوب است. آنها شما را دوست دارند و از پستهایی که به اشتراک میگذارید، لذت میبرند. بنابراین، شما مخاطبان مشتاقی دارید که حاضر اند با محتوای شما درگیر شوند.
در اینجا چندین راهکار برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی معروف داریم:
فیس بوک: از گروههای فیس بوک میتوان برای ساخت انجمنهای کوچک استفاده کرد یا میتوان برای مخاطبان انبوه محتوا را به اشتراک گذاشت. زمانی که نوبت به اشتراک گذاری محتوا میرسد، فیلمها و سوالات متداول بیشترین تعامل (engagement) را دارند.
اینستاگرام، یک پلت فرم خوب برای اشتراک گذاری تصاویر با کیفیت بالا و فیلمهای کوتاه با کپشن کوتاه و خلاصه است. در این پلت فرم، هشتگها به خوبی کار میکنند تا جاییکه که با حساب کاربری و کسب و کار شما مرتبط باشند. استوری نیز روش جدیدی برای تولید محتوای اینستاگرام است و با استفاده از انواع CTA ها مانند سوال و جواب یا Poll ها میتوانید تعامل را افزایش دهید.
توییتر نیز یک مکان فوق العاده برای به اشتراک گذاشتن پیامهای کوتاه، عکسهای مرتبط با آنها و هشتگهای مربوطه است. و البته replies یا همان پاسخها میتواند در جلب توجه مخاطبان بسیار موثر باشد.
یوتیوب، بیش از 1.3 میلیارد کاربر دارد و هر روز به این تعداد اضافه میشود. کاربران به طور مرتب از این پلت فرم برای تماشا کردن انواع ویدئو های آموزشی و سرگرم کننده استفاده میکنند. موفقترین محتواهای موجود در یوتیوب راهکارها و آموزش انجام کارهای مختلف است. برای مثال، چطور موهای خود را رنگ کنیم؟ چگونه کیک خانگی درست کنیم و…
محتوای سایت
برای تولید محتوای وب سایت، باید بر روی 3 چیز تمرکز داشته باشد: پرسونای شما، کلمات کلیدی هدف و راه حل شما. بر خلاف محتوای وبلاگ، محتوای سایت باید مخاطبان را به طور طبیعی و منسجم به سمت راه حلهای ارائه شده از جانب شما سوق بدهد. به محتوای وب مانند راهی برای دستیابی به محصولاتتان نگاه کنید.
مراقب باشید که مخاطبان را از طریق feed شبکه های اجتماعی و سایر عوامل منحرف کننده از وبسایت خود دور نکنید. به محض اینکه مشتری بالقوه خود را جذب کردید، باید هر کاری که از دستتان بر میآید، انجام دهید تا او را در آنجا نگه دارید و این عملکرد اصلی وبسایت شماست.
محتوای وبلاگ
هدف اصلی محتوای وبلاگ این است که کسب و کار شما را با جذب مخاطبان جدید و گرفتن لیدهای با کیفیت، حمایت کند. محتوای وبلاگ یک منبع رایگان است که معمولاً به فروش منجر نمیشود، اما قدرت یک وبلاگ درست و حسابی را دست کم نگیرید. تحقیقات نشان میدهد که شرکتهایی که از وبلاگ استفاده میکنند، ترافیک بیشتری نسبت به سایرین برای وبسایت خود ایجاد میکنند.
مرحله پنجم در آموزش تولید محتوا: تحلیل محتوا
آخرین و احتمالاً مهمترین مرحله در آموزش تولید محتوا، آنالیز و تحلیل محتوا است. بدون داده و اطلاعات، شما نمیتوانید بفهمید چه چیزی درست کار میکند و چگونه آن را بهبود دهید. زمانی که شما میخواهید محتوای خود را آنالیز کنید باید به چند نکته توجه کنید، بنابراین از اهدافی که تعیین کردید استفاده کنید تا به چند پارامتر مهم دست پیدا کنید.
هر چیزی که میخواهید به واسطه محتوای خود به آن دست پیدا کنید، به شما کمک میکند تا معیارهای خود را تعیین کنید. (هدف اولیهای که راجع به آن صحبت کردیم را به یاد دارید؟)
مسائلی که میخواهید آنالیز کنید کاملا به خود شما بستگی دارد، اما در اینجا چند ایده برای بررسی این اندازهگیریها (metrics) وجود دارد.
- بازدیدهای صفحه: تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید میکنند.
- ترافیک ارگانیک: میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو به دست میآید.
- نرخ پرش: درصد بازدید کنندههایی که پس از بازدید از یک صفحه، سایت شما را ترک میکنند.
- نرخ تبدیل: درصد بازدید کنندههایی که از دکمههای فراخوان به عمل (CTA) استفاده میکنند.
- نرخ تعامل: تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک گذاری مطالب، اظهار نظر و یا روشهای دیگر با محتوای شما تعامل دارند.
- رشد مخاطبان: مشترکین جدید یا سرنخ هایی که از یک قطعه محتوا تولید میشوند.
شروع به تولید محتوا کنید
تولید محتوا یک فرآیند تکرار شونده است که به طرز چشمگیری توجه مخاطبان را به خود جلب میکند. به محض این که شما فرآیند تولید محتوا را تکمیل کردید، میتوانید یک محتوای فوق العاده تولید کنید که نه تنها رضایت مخاطبان را به خود جلب کند بلکه کسب و کار شما را بهبود دهد.
امیدوارم این مقاله “آموزش تولید محتوا” تا آخر خوانده باشید و برایتان مفید بوده باشد. حال که با مراحل تولید محتوا آشنا شدهاید، میتوانید برای خود محتواهای هیجان انگیز تولید کنید.
آیا به دنبال نویسندگان حرفه ای برای تولید محتوا هستید؟
فارس محتوا دارای بیست سال سابقه در زمینه خدمات تولید محتوا است و می تواند محتواهایی جذاب و منحصر به فرد را برای کسب و کارتان تولید کند. برای دریافت اطلاعات بیش تر وارد لینک زیر شوید.