همراهان عزیز فارس محتوا چنانچه هرگونه فعالیتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام داشته باشید حتما برایتان سوال پیش آمده است که این پلتفرم به چه صورت نحوه نمایش پست و استوری ها را برای کاربرانش مشخص می‌کند؟ جواب این سوال ساده است؛ توسط الگوریتم اینستاگرام. اما اینکه الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه کار می‌کند لازم به توضیحات بیشتری دارد که از شما دعوت می‌کنیم در ادامه با فارس محتوا همراه باشید.

الگوریتم چیست؟

الگوریتم ها مجموعه‌ای متناهی از دستورالعمل ‌ها هستند، که به ترتیب خاصی اجرا می‌شوند و مسئله‌ای را حل می‌کنند. به عبارت دیگر یک الگوریتم، روشی گام به گام برای حل مسئله است. هر الگوریتم دارای 3 مرحله اصلی است، که به ترتیب شامل؛ مرحله اول: اطلاعات ورودی. مرحله دوم: یک برنامه واضح و مشخص برای پردازش اطلاعات ورودی. مرحله سوم: خروجی. که درواقع خروجی الگوریتم همان پاسخ مسئله‌ی مورد نظر می‌باشد.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام مجموعه دستورالعمل هایی است که میزان درگیری مخاطب یا همان اینگیجمنت ریت (Engagement Rate) را برای هر پست تعیین کرده و از طرف دیگر ترتیب نمایش پست و استوری های نمایش موجود در صفحه هوم کاربران را مشخص می‌کند.

تاریخچه ی الگوریتم اینستاگرام

کاربران اینستاگرام تا قبل از جولای 2016 و بازنگری کلی در مورد الگوریتم های این شبکه اجتماعی، تقریبا 50 درصد از پست‌های دوستان خود را در فید و صفحه هوم خود از دست می‌دادند. علی رغم واکنش‌های منفی در مورد ترتیب نمایش‌ها پست‌ها در الگوریتم جدید، اینستاگرام مدعی است که پس از راه اندازی الگوریتم جدید خود و مرتب‌سازی پست‌ها براساس این الگوریتم، بیش از 800 میلیون کاربر، حدود 90 درصد از پست‌های دوستان خود را در فید مشاهده کرده و زمان بیشتری را در اپلیکیشین این شبکه اجتماعی می‌گذرانند.

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

اینستاگرام در الگوریتم جدید خود ترتیب پستی را که کاربران هنگام جستجو در صفحه‌ی اکسپلور خود و یا از طریق فید و در صفحه هوم مشاهده می‌کنند، تغییر داده است. بر اساس دستور العمل های خاص، مرتبط ترین محتواها را برای هر کاربر اولویت بندی کرده و آنها را جلوتر از دیگر محتواها برای آن کاربر نمایش می‌دهد. بدین تریب هر چه کاربر به سمت پایین اسکرول می‌کند محتوایی را مشاهده خواهد کرد که با آن ها تعامل کمتری دارد.

 

الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام به چه عواملی بستگی دارد؟

اگرچه الگوریتم جدید اینستاگرام نیز قابل تغییر است، اما سه عامل اصلی همچنان می‌توانند در اولویت بندی نمایش محتواها در اینستاگرام موثر باشند:

  1. ارتباط با کاربر
    اگر کاربری در اینستاگرام با بسیاری از مطالب گذشته پیج شما ارتباط برقرار کرده باشد، حتی اگر شما را دنبال نکند به احتمال زیاد محتوای آینده شما را نیز از طریق صفحه اکسپلورر می‌بیند. این امر باعث می شود تعامل مستمر در پست‌های شما برای ایجاد مخاطب وفادار ایجاد شود.
  2. میزان علاقه‌ای که کاربران نسبت به پست ها دارند
    این عامل بر این اساس است که آیا کاربر هنگام بازدید و جستجو در صفحه اینستاگرام خود با محتواهای شما ارتباط برقرار کرده است و یا خیر. کاربرانی که به محتوای شما علاقمند هستند به احتمال زیاد پست های شما را مشاهده کرده، آنها را لایک کرده و برای آنها نیز نظر خواهند گذاشت.
  3. مرتبط بودن پست ها
    زمانی که پستی را در اینستاگرام منتشر می‌کنید، با توجه به ارتباطی که آن پست با مطالب دیگر پیجتان دارد و همچنین موضوعات مورد علاقه فالوورهای شما، الگوریتم جدید به آن پست نمره و رتبه‌ای می‌دهد که این نمره بر نشان داده شدن محتوای شما در فید کاربر تأثیر می‌گذارد. بنابراین اگر کاربران پیج های زیادی را دنبال کنند، رقابت بیشتری برای کسب رتبه برتر در فید آن ها وجود خواهد داشت.

نحوه کار الگوریتم اینستاگرام برای استوری ها

استوری اینستاگرام که در فید کاربران برای اولین بار ظاهر می‌شوند، مربوط به اکانت هایی است که بیشتر با آن‌ها درگیر هستند. نظرات، لایک ها و دایرکت ها همگی اینها بر نشان داده شدن در استوری بار (Story Bar) کاربر تاثیر می‌گذارند. همچنین بسیاری از استوری ها براساس مکان کاربران نشان داده می‌شوند، به همین دلیل استفاده از لوکیشن یا موقعیت مکانی در استوری هایتان، عاملی سودمند در نمایش بهتر آنها است.

هرچه افراد از طریق استوری های شما بیشتر درگیر شوند، احتمال آن که پست های شما توسط افراد دیگر (که شما را دنبال نکرده‌اند) نیز دیده شود، بسیار بیشتر خواهد شد. با دانستن این موضوع، می‌توانید با انتشار استوری به طور مداوم به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید.

محتوای تولید شده توسط کاربران که در مورد برند تجاری شما است را در استوری خود به اشتراک بگذارید. این کار نه تنها باعث دادن انگیزه بیشتر می‌شود، بلکه کاربرانی که محتوای آن ها را به اشتراک می‌گذارید ممکن است شما را مجدداً در استوری خود منشن کنند و تمامی این موارد برند شما را در اینستاگرام گسترش می‌دهند.

شما می‌توانید کلیپ های 15 ثانیه ای را با صدا، جلوه و ابزارهای مختلف خلاقانه‌ی دیگر، ضبط و تولید کنید تا بینندگان را سرگرم کند و شما را دنبال کنند. محتوای خلاقانه شما در فید افراد به اشتراک گذاشته می‌شوند و افراد بیشتری به صفحه شما دسترسی پیدا می‌کنند.

 

نحوه کار الگوریتم اینستاگرام در IGTV

تولید محتوا در IGTV اینستاگرام نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود. محتوای IGTV در صفحه اکسپلور نشان داده می‌شود و این می‌تواند به دیده شدن شما و کسب و کارتان کمک بسزایی کند. نکاتی که بهتر است در تولید و انتشار IGTV اینستاگرام به آن توجه کنید مواردی مانند؛ طراحی و انتخاب کاور مناسب، کیفیت مناسب تصویر و صدا و همینطور کیفیت بالای مطالب بیان شده می‌باشد که بتواند محتوای شما کاربران را به اندازه کافی درگیر کرده و سبب تعامل هر چه بیشتر آنها گردد.

 

سخن آخر

همراهان گرامی توجه داشته باشید تمامی مطالب بیان شده بر اساس تجربه استفاده حرفه‌ای از اینستاگرام و نتایج بدست آمده تیم فارس محتوا می‌باشد و از طرف شرکت اینستاگرام تا کنون خبر قطعی راجع به نحوه کارکرد الگوریتم هایش انتشار داده نشده است و علاوه بر این مطمئن باشید الگوریتم های اینستاگرام ثابت نیستند.

بنابراین در هر بار به روز رسانی و  اضافه یا کم شدن برخی قابلیت های درون برنامه ای مربوط به این پلتفرم اجتماعی امکان تغییر کارکرد الگوریتم ها وجود دارد. اما از این بابت هیچ جای نگرانی نیست تیم فارس محتوا به محض تغییرات این چنینی در کوتاه ترین زمان ممکن شما را با خبر خواهد کرد. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کرده و یا به وب سایت ما سر بزنید.

 

در آخر اگر در مورد این مطلب هر گونه نظر یا سوالی دارید در قسمت نظرات بیان بفرمایید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.