پادکست چیست و چگونه آن را درست کنیم؟ سوالی که حتماً تا به الان ذهن خیلی از شما را درگیر کرده است. احتمالا شما یا با اصول اولیه پادکست آشنا هستید و یا در حال کشف آن هستید. در هر صورت، مهم است که درک دقیق عمیقی از اهمیت عملکرد آن داشته باشید. اما قبل از همه این موارد، پیشنهاد میکنم مقاله “آموزش تولید محتوا” را در سایت ما بخوانید تا بتوانید با اهمیت و جایگاه تولید محتوا بیشتر آشنا شوید.
مرحله اول: تجهیزات
شما برای تولید پادکست، به وسایل و تجهیزات زیر نیاز دارید:
- یک میکروفون مناسب بخرید.
- میکروفون را به رایانه وصل کنید.
- یک نرم افزار برای ویرایش و ضبط صدا نصب کنید.
- ضبط صدا را انجام داده و پرونده صوتی را ذخیره کنید.
- فایل مورد نظر را در یک سایت میزبانی پادکست بارگذاری کنید.
- آن را در یک دایرکتوری پادکست مانند iTunes ارسال کنید.
مرحله دوم: تجسم
قبل از اینکه بخواهید پادکست خود را درست کنید، نیاز به یک طرح دارید که شامل عناصر زیر است:
- موضوع
- نام
- قالب (فرمت)
- طول
موضوع پادکست
پیدا کردن موضوع پادکست میتواند طاقت فرسا باشد. سوالات زیر را از خود بپرسید تا مسائل را بشکافید و وارد جزئیات شوید.
“من به چه چیزی علاقه دارم؟”
علاقه، یک عنصر اساسی برای هر پادکست است. اگر به اندازه کافی در مورد موضوع شور و هیجان دارید، میتوانید افراد را به معنای واقعی کلمه هیجان زده کنید. همچنین، علاقه شما به موضوع به احتمال زیاد باعث میشود که شما سرگرم کننده و سازگارتر باشید و در سطح بالاتری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
“حوزه کاری من چیست؟”
به حوزههای تخصصی خود یا دانش تخصصی که میخواهید به اشتراک بگذارید فکر کنید. آیا میتوانید خود را به عنوان یک متخصص متمایز کنید و در یک حوزه طاقت فرسا در صنعت خود سرمایه گذاری کنید؟
مردم دوست دارند چیزهای جدید را یاد بگیرند، به خصوص اگر شما در زمینه موضوع مورد نظر، از تخصص کافی برخوردار بوده و به آن علاقهمند باشید.
“آیا موضوع پادکست من میتواند از این جذاب تر باشد؟”
اطمینان حاصل کنید که موضوع پادکست آنقدر محدود نیست که فقط برای مخاطبان کمی مفید و قابل دسترسی باشد. سعی کنید از موضوعاتی استفاده کنید که خواهان زیادی داشته باشد تا این گونه شنوندگان با شما بیگانه نشوند.
راه دیگر برای دستیابی به پادکست شما، انتخاب موضوعی است که انواع متنوعی را فراهم میکند که مخاطبان مختلف را متحد میکند.
“آیا موضوع پادکست من به اندازه کافی فراگیر است؟
اگر میخواهید بر روی یک برنامه مشخص محتوا ایجاد کنید، اطمینان حاصل کنید که موضوع شما میتواند فراتر از یک یا دو قسمت ادامه داشته باشد. شما نباید پادکستی تولید کنید که موضوع آن خیلی محدود و خلاصه باشد.
سعی کنید مواردی که میخواهید در 10 قسمت اول بیان کنید را مشخص کنید. اگر فکر میکنید دارید به هر دری میزنید، لازم نیست فقط به موضوع اصلی پایبند باشید.
چگونه پادکست خود را نامگذاری کنید؟
در اسم چه چیزی باید باشد؟ بستگی دارد. سعی کنید با دیگران مشورت کنید و مدتی را برای درآوردن اسم پادکستهای گوناگون در بیاورید. سعی کنید از مشخصات برند خود مانند لحن گفتار، ترجیحات شخصی و غیره در پاکستهای خود استفاده کنید. آیا کلمات محبوب یا عبارات جذاب در رابطه با موضوع شما وجود دارد؟
هنگامی که در حال پیدا کردن اسم هستید، سعی کنید مطمئن شوید که پادکستی مشابه شما وجود نداشته باشد. سعی کنید پشتکار به خرج دهید و خود را از مشکلات آینده در امان نگه دارید. و اگر خیلی درگیر پیدا کردن ایده هستید، میتوانید از ابزارهایی استفاده کنید که برای شما اسم تولید میکنند.
ساختار پادکست
شما باید بدانید که ساختار پادکست بسیار اهمیت دارد و زمانی که بحث ساختار به میان میآید، شما انتخابهای بسیار زیادی دارید. برای اینکه مخاطبان بدانند که چه انتظاری از شما باید داشته باشند. در اینجا چندین شکل معروف را برای پادکست به همراه مزایا و معایب آن معرفی کردهایم.
مصاحبه
پادکستهایی که ساختار آنها بر پایه مصاحبه است، بسیار معروفاند. شما در هر قسمت از مصاحبهها، معمولا میزبان یا میزبانانی یکسانی را میبینید و شنوندگان را با افراد بسیار جالبی در رابطه با عنوان پادکست آشنا خواهید کرد.
مصاحبهها به طور معمول در هر قسمت میزبان (یا میزبانان) یکسانی دارند و شنوندگان را با طیف وسیعی از افراد مربوط با موضوع پادکست آشنا میکنند.
مزایا:
- به ویرایش کمی نیاز دارد
- عموماً بدون متن از پیش تعیین شده، روان و معتبر هستند
معایب:
- زمان زیادی برای هماهنگ سازی با مهمانان میگیرد
- پادکستهای مصاحبهای خیلی اشباع شدهاند و شما به یک سبک منحصر به فرد نیاز دارید