پادکست چیست و چگونه آن را درست کنیم؟ سوالی که حتماً تا به الان ذهن خیلی از شما را درگیر کرده است. احتمالا شما یا با اصول اولیه پادکست آشنا هستید و یا در حال کشف آن هستید. در هر صورت، مهم است که درک دقیق عمیقی از اهمیت عملکرد آن داشته باشید. اما قبل از همه این موارد، پیشنهاد می کنم مقاله “آموزش تولید محتوا” را در سایت ما بخوانید تا بتوانید با اهمیت و جایگاه تولید محتوا بیشتر آشنا شوید.

مرحله اول: تجهیزات

شما برای تولید پادکست، به وسایل و تجهیزات زیر نیاز دارید:

  • یک میکروفون مناسب بخرید.
  • میکروفون را به رایانه وصل کنید.
  • یک نرم افزار برای ویرایش و ضبط صدا نصب کنید.
  • ضبط صدا را انجام داده و پرونده صوتی را ذخیره کنید.
  • فایل مورد نظر را در یک سایت میزبانی پادکست بارگذاری کنید.
  • آن را در یک دایرکتوری پادکست مانند iTunes ارسال کنید.

چگونه پادکست درست کنیم؟

مرحله دوم: تجسم

قبل از اینکه بخواهید پادکست خود را درست کنید، نیاز به یک طرح دارید که شامل عناصر زیر است:

  • موضوع
  • نام
  • قالب (فرمت)
  • طول

موضوع پادکست

پیدا کردن موضوع پادکست می تواند طاقت فرسا باشد. سوالات زیر را از خود بپرسید تا مسائل را بشکافید و وارد جزئیات شوید.

“من به چه چیزی علاقه دارم؟”

علاقه، یک عنصر اساسی برای هر پادکست است. اگر به اندازه کافی در مورد موضوع شور و هیجان دارید، می توانید افراد را به معنای واقعی کلمه هیجان زده کنید. همچنین، علاقه شما به موضوع به احتمال زیاد باعث می شود که شما سرگرم کننده و سازگارتر باشید و در سطح بالاتری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

“حوزه کاری من چیست؟”

به حوزه های تخصصی خود یا دانش تخصصی که می خواهید به اشتراک بگذارید فکر کنید. آیا می توانید خود را به عنوان یک متخصص متمایز کنید و در یک حوزه طاقت فرسا در صنعت خود سرمایه گذاری کنید؟

مردم دوست دارند چیزهای جدید را یاد بگیرند، به خصوص اگر شما در زمینه موضوع مورد نظر، از تخصص کافی برخوردار بوده و به آن علاقه مند باشید.

“آیا موضوع پادکست من می تواند از این جذاب تر باشد؟”

اطمینان حاصل کنید که موضوع پادکست آنقدر محدود نیست که فقط برای مخاطبان کمی مفید و  قابل دسترسی باشد. سعی کنید از موضوعاتی استفاده کنید که خواهان زیادی داشته باشد تا این گونه شنوندگان با شما بیگانه نشوند.

راه دیگر برای دستیابی به پادکست شما ، انتخاب موضوعی است که انواع متنوعی را فراهم می کند که مخاطبان مختلف را متحد می کند.

“آیا موضوع پادکست من به اندازه کافی فراگیر است؟

اگر می خواهید بر روی یک برنامه مشخص محتوا ایجاد کنید، اطمینان حاصل کنید که موضوع شما می تواند فراتر از یک یا دو قسمت ادامه داشته باشد. شما نباید پادکستی تولید کنید که موضوع آن خیلی محدود و خلاصه باشد.

سعی کنید مواردی که می خواهید در 10 قسمت اول بیان کنید را مشخص کنید. اگر فکر می کنید دارید به هر دری می زنید، لازم نیست فقط به موضوع اصلی پایبند باشید.

چگونه پادکست خود را نامگذاری کنید؟

در اسم چه چیزی باید باشد؟ بستگی دارد. سعی کنید با دیگران مشورت کنید و مدتی را برای درآوردن اسم پادکست های گوناگون در بیاورید. سعی کنید از مشخصات برند خود مانند لحن گفتار، ترجیحات شخصی و غیره در پاکست های خود استفاده کنید. آیا کلمات محبوب یا عبارات جذاب در رابطه با موضوع شما وجود دارد؟

هنگامی که در حال پیدا کردن اسم هستید، سعی کنید مطمئن شوید که پادکستی مشابه شما وجود نداشته باشد. سعی کنید پشتکار به خرج دهید و خود را از مشکلات آینده در امان نگه دارید. و اگر خیلی درگیر پیدا کردن ایده هستید، می توانید از ابزارهایی استفاده کنید که برای شما اسم تولید می کنند.

ساختار پادکست

شما باید بدانید که ساختار پادکست بسیار اهمیت دارد و زمانی که بحث ساختار به میان می آید، شما انتخاب های بسیار زیادی دارید. برای اینکه مخاطبان بدانند که چه انتظاری از شما باید داشته باشند. در اینجا چندین شکل معروف را برای پادکست به همراه مزایا و معایب آن معرفی کرده ایم.

مصاحبه 

پادکست هایی که ساختار آنها بر پایه مصاحبه است، بسیار معروف اند. شما در هر قسمت از مصاحبه ها،معمولا میزبان یا میزبانانی یکسانی را می بینید و شنوندگان را با افراد بسیار جالبی در رابطه با عنوان پادکست آشنا خواهید کرد.

مصاحبه ها به طور معمول در هر قسمت میزبان (یا میزبان) یکسانی دارند و شنوندگان را با طیف وسیعی از افراد مربوط با موضوع پادکست آشنا می کنند.

مزایا:

  • به ویرایش کمی نیاز دارد
  • عموماً بدون متن از پیش تعیین شده، روان و معتبر هستند

معایب:

  • زمان زیادی برای هماهنگ سازی با مهمانان می گیرد
  • پادکست های مصاحبه ای خیلی اشباع شده اند و شما به یک سبک منحصر به فرد نیاز دارید