همراهان عزیز به خوبی آگاه هستید که طی چند سال اخیر نقش شبکه‌ های اجتماعی مختلف در زندگی عمومی و خصوصی مردم بسیار پر رنگ شده است و استفاده از این شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام ، فیسبوک ، توییتر ، لینکدین ، تلگرام و… در این روزها با زندگی اکثر مردم دنیا عجین شده اند. بر همین اساس تولید کنندگان محتوا در این پلتفرم ها توجه ویژه ای به تولید محتوای با کیفیت دارند و از طرفی در تولید محتوای اینستاگرام داشتن یک کپشن اینستاگرام (Instagram Caption) جذاب و حرفه ای به عنوان مکمل برای پست شما خواهد بود و تاثیر بسیار زیادی بر روی بالا بردن کیفیت محتواهایتان دارد.

بنابراین لازم است جهت درخشیدن محتوای کسب و کارتان در این پلتفرم ها مخصوصا اینستاگرام، با ماهیت کپشن و روش اصولی نگارش آن بصورتی جذاب و حرفه ای آشنا بشوید.

در ادامه با فارس محتوا همراه باشید تا آموزه‌های خود را که حاصل سال ها تجربه است در خدمت شما عزیزان قرار دهیم.

 

کپشن اینستاگرام چیست

گاهی اوقات محتواهای بصری ما از جمله: عکس‌ها و ویدیوها نمی‌توانند در شبکه‌های اجتماعی به تنهایی منظور و مقصود مورد نظرمان را به مخاطب برسانند. «کپشن» یک راه حل بسیار کاربردی و مناسب برای این مشکل می‌باشد. در واقع کپشن نوشتن، یک تولید محتوای متنی است که این امکان را برایمان فراهم می‌کند در مورد عکس یا ویدیوی خود توضیحات لازم و کافی را ارائه دهیم.

کپشن اینستاگرام

کپشن (Caption) یا معادل فارسی آن «نگاره» را می‌توانید در قسمت زیرین پست‌ های اینستاگرام در نسخه موبایل و در نسخه وب اینستاگرام در کنار پست ها ملاحظه بفرمایید.

 

اهمیت نوشتن یک کپشن اینستاگرام خوب

همراهان گرامی در قسمت بالا توضیح دادیم که جهت فهم بهتر موضوع هر پستی در شبکه های اجتماعی، نوشتن کپشن مناسب، بسیار کمک کننده است. اما دلیل دیگر و شاید مهم‌تر آن، این مسئله می‌باشد که کپشن‌های نوشته شده توسط شما، نشان‌دهنده هویت برندتان است در نتیجه لازم است در نوشتن و انتشار آن‌ها دقت کافی را به خرج دهید. یک کپشن اینستاگرام خوب و با کیفیت می‌تواند در جذب مخاطبین شما تاثیر زیادی داشته باشد و توجه و تعامل آنها نسبت به محتوای شما را چند برابر کند.

 

به طور کلی کپشن‌های حرفه‌ای در اینستاگرام، جهت لذت‌بخش‌تر کردن مشاهده محتوای بصری، بیان نکات جالب و نکات مهم درباره عکس یا ویدیو مورد استفاده قرار گرفته، اطلاعت تکمیلی درباره محتوا را به مخاطب می‌دهند، از هشتگ های مرتبط با پست و پر بازدید روز استفاده می‌کنند و در انتها کاربر را ترغیب به انجام اکشنی می‌کنند که می‌تواند لایک، به‌ اشتراک گذاری محتوا و دیگر موارد باشد.

 

محدودیت‌های کپشن اینستاگرام

  1. حداکثر 2200 کاراکتر برای طول متن هر کپشن
  2. حداکثر 30 هشتگ در هر کپشن

توجه داشته باشید غیر از این محدودیتی که پلتفرم اینستاگرام برای هر کپشن گذاشته است، هر چقدر کپشن شما مختصر و مفیدتر باشد، بهینه و حرفه‌ای تر است. پر گویی شاخ و برگ بی مورد دادن به متن کپشن و استفاده از هشتگ های زیاد به هیچ عنوان جالب نیست.

 

منظور از پ.ن در کپشن اینستاگرام

این عبارت اختصاری بیشتر در پایان برخی از کپشن ها استفاده می‌شود که در واقع اختصار یافته عبارت «پی نوشت» می‌باشد. علت کاربرد آن هم به دلیل توضیح بیشتر دادن در مورد متن کپشن می‌باشد که در خلال کپشن امکان مطرح کردن آن وجود ندارد.

 

 

کپشن اینستاگرام

مهم ترین توصیه ها برای نوشتن کپشن اینستاگرام جذاب

  1. مخاطب خودتان را بشناسید
    رمز موفقیت در هر عملی که قرار است با گروهی از مخاطبین تعامل داشته باشید این موضوع است که خصوصیات آنها را بصورت نسبتا خوبی بشناسید و با توجه به روحیات و علایق آنها رفتار کنید. این موضوع در نوشتن کپشن که هویت برند شما است نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
  2. ایده یابی
    یافتن یک ایده خوب و جذاب برای مخاطب در واقع ابتدایی ترین مرحله در نوشتن یک کپشن حرفه‌ ای می‌باشد. بنابراین لازم است قبل از هر اقدامی برای نوشتن کپشنی ابتدا در خصوص کشف یک ایده مناسب به اندازه کافی فکر کرده و با بهترین ایده را بر گزینید.
  3. ابتدا چند پیش‌نویس تهیه کنید
    قطعا این موضوع برای شما نیز پش آمده است که در برخی اوقات پس از منتشر کردن یک کپشن، متوجه می‌شویم که کپشن نوشته شده دارای ایراداتی می‌باشد و به سراغ اصلاح آن می‌رویم.
    اما مسئله ای که وجود دارد این است که در این فاصله زمانی و تا قبل از اصلاح، آن مطلب توسط بسیاری از کاربران دیده شده است و این می‌تواند گاها به نفع شما و هویت برندتان نباشد. پس خیلی بهتر است که تا قبل از پست کردن کپشن، با دقت و حساسیت بالا چند پیش نویس تهیه کرده و بهترین آنها را انتخاب کنید.
  4. اهمیت شروع کپشن
    از تمام کپشنی که شما برای هر پست می‌نویسید، تنها خط اول آن بصورت پیشفرض به کاربران نمایش داده می‌شود و بقیه آن را باید خودشان توسط ضربه زدن بر روی 3 نقطه کناری یا زیرین متن باز کنند. از طرفی قسمت ابتدایی هر نوشته است که مخاطب را جذب کرده برای مشاهده ادامه‌ی آن مجاب می‌کند.
    بنابراین موضوع یک شروع خوب برای هر کپشنی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
  5. تناسب
    کپشن مکمل پست است در نتیجه کپشنی که برای هر محتوایی می‌نویسید باید حتما با موضوع آن محتوا تناسب داشته باشد وگرنه جذابیتی در آن دیده نمی‌شود.
  6. لحن مشخص و دوستانه
    یکسان بودن لحن تمام کپشن های یک صفحه نشان دهنده حرفه ای بودن آن کسب و کار است. علاوه بر آن تناسب لحن کپشن با فضای شاد و نشاط ‌آور اینستاگرام نیز موضوع مهمی است که باید به آن هم توجه داشته باشید.
  7. استفاده از ایموجی
    ایموجی ها شکلک های گرافیکی کوچک و بسیار کاربردی هستند که در انواع شبکه های اجتماعی استفاده از آنها مرسوم شده است. به دلیل گستردگی بالایی که دارند می توان آنها را به عنوان مکمل هر متنی استفاده کرد تا متن نوشته شده رنگ و بوی بهتری از لحاظ بصری بگیرد.
  8. منشن کردن
    یک قابلیت کاربردی دیگر اینستاگرام منشن کردن صفحه موردنظر می‌باشد که به منظور مطلع کردن صاحب صفحه از انتشار پست توسط شما و یا معرفی آن به مخاطبینتان است.
    توجه داشته باشید که منشن کردن به اینصورت انجام می‌پذیرد که ابتدا ‌@ را تایپ کرده و سپس نام کاربری صفحه هدف را می‌نویسیم، در آخر نیز آن را از بین پیشنهادهای بالا آمده انتخاب می‌کنیم.
  9. استفاده از هشتگ
    مفهوم هشتگ در اینستاگرام به معنای قرارگیری پست شما در دسته‌ی خاصی از محتواهای منتشر شده در این شبکه هستند و از آنها بیشتر در انتهای کپشن استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید، هم برای اینستاگرام اهمیت دارد که شما دسته بندی پست هایتان را مشخص کنید و هم برای مخاطبی که به دنبال دسته‌ی خاصی از پست ها در حال جستوجو است هشتگ مورد استفاده شما می‌تواند مفید واقع شود.
    مراقب باشید که نباید در هشتگ گزاری سوء استفاده صورت بگیرد و تنها هشتگ های محدود و مرتبط با محتوایتان هستند که ارزش دارند. (هر چند تا 30 هشتگ می‌توان برای هر پست استفاده کرد.)
  10. دعوت به عمل یا کال تو اکشن (CTA)
    یک کپشن حرفه ای باید شامل فراخوان عمل یا کال تو اکشن (Call To Action) باشد. اگر اینطور نباشد مخاطب هدف شما معمولا پس از خواندن کپشن بلافاصله به سراغ پست‌های دیگر می‌رود، در اینصورت میزان تعامل کاربران با محتواهای شما در کمترین حالت خواهد بود، که این موضوع باعث می‌شود اینگیجمنت ریت پست‌های شما پایین باشد و در نتیجه صفحه شما رشدی نکند.
    برخی از کال تو اکشن های کاربردی:
    – پرسیدن یک سوال؟
    – کاربران را وارد رقابت کنید
    – کاربران را به لینک بایو (Bio) هدایت کنید
    – از کاربران بخواهید دوستان‌شان را منشن کنند
    – از کاربران بخواهید پستتان را لایک کنند و به اشتراک بگذارند

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مهمترین توصیه ها و نکات در مورد نوشتن یک کپشن جذاب و حرفه ای را خدمتتان بیان کنیم، اما تمام این نکات با خلاقیت شما در استفاده از آنها تاثیر چند برابری دارند! پس نقش خلاقیت را در نوشتن کپشن را ابدا کم اهمیت ندانید.

دوستان توجه داشته باشید که با گذشت زمان و آپدیت شدن شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه خواهد شد که برای قوی بودن محتوایتان باید آنها را نیز زیرنظر داشته و به کار ببریدشان. خبر خوب اینکه اگر فارس محتوا را دنبال کنید، در هر زمان جدیدترین و مفیدترین اطلاعات در این زمینه را با افتخار در اختیار شما همراهان گرامی قرار خواهیم داد.

در آخر از اینکه این مقاله را بصورت کامل مطالعه فرمودین از شما سپاسگزاریم. همچنین خوشحال می‌شویم اگر نظر موافق یا مخالف و یا هرگونه سوالی در مورد مطالب بیان شده دارید، مطرح بفرمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.