رپورتاژ آگهی عبارتی است که گاهی اوقات به اشتباه رپورتاژ آگهی نیز سرچ میشود اما این اشتباه بسیار رایج است و ممکن است اکثر کاربران یا حتی خود شما نیز این کلمه را اینگونه سرچ کنید. بیشتر افراد، زمانی که کلمهای را میشنوند و هیچ اطلاعی در مورد آن ندارند، خیلی سریع آن را در موتور جستجو گوگل سرچ میکنند یا به اصلاح، کلمه را گوگل میکنند.
حتما شما هم با شنیدن کلمه رپورتاژ آگهی ذهنتان درگیر شده و میخواهید بدانید که این کلمه دقیقا چه معنایی دارد. بنابراین، در این مقاله ما سعی کردهایم به طور کامل رپورتاژ آگهی و مزایای آن در جهت رشد کسب و کارتان را توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید تا بتوانید آن را جزئی از برنامه استراتژی محتوای سایت خود قرار دهید تا خدمات و محصولات خود را بهتر معرفی کنید.
جهت مشاهده نمونه رپورتاژ آگهی کلیک کنید.
رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی (Advertorial) در واقع نوعی محتوای تبلیغاتی و محتوای سئو شده است که در قالب یک گزارش برای معرفی محصولات و خدمات انواع کسب و کارها تهیه میشود و در وب سایتهای خبری معتبر و پربازدید منتشر میشود.
به طور مثال، فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی دارید. اگر تبلیغات خود را در سطح محلی انجام دهید، باید حتما شرایط ویژهای مانند تخفیف و… ارائه دهید تا بتوانید مشتریان خاص خود را جذب کنید. ولی با انجام یک رپورتاژ آگهی در قالب تصاویر، توضیحات لازم و با درج لینک سایت خود در سایتهای مختلف خبری، باعث میشوید کاربران به محصولات شما علاقهمند شوند.
در نهایت، باعث میشود که کاربران با مراجعه به سایت و بازدید از محصولات شما، به احتمال زیاد به مشتریان واقعی شما تبدیل شوند. همین امر، افزایش فروش و درآمد را برای شما به همراه دارد.
رپورتاژ انواع مختلفی دارد که از مهمترین آنها میتوان به رپورتاژ آگهی تلویزیونی، رپورتاژ آگهی متنی در مجلات و روزنامههای مختلف و رپورتاژ آگهی اینترنتی اشاره کرد. در اینجا، ما بیشتر از نوع اینترنتی استفاده میکنیم زیرا نسبت به دیگر روشهای تبلیغاتی تأثیر بیشتری در جذب مخاطب دارد.
سؤالی که ممکن است بعد از فهمیدن معنای رپورتاژ آگهی ذهن شما را درگیر کند این است که هدف از رپورتاژ آگهی چیست و چرا اصلا باید رپورتاژ آگهی بنویسیم. در ادامه به طور کامل به این بحث میپردازیم.
هدف از رپورتاژ آگهی چیست؟
هدف از منتشر کردن محتوای رپورتاژ آگهی این است که شما میتوانید به کمک محتوای خاص متناسب با کسب و کار خود به کاربر درک و حس درستی از محصولات و برند خود را منتقل کنید.
در واقع رپورتاژ، فرصتی را برای شما فراهم میکند تا برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنید و یا به اصطلاح برند سازی کنید. سعی کنید متن رپورتاژ را طوری تنظیم کنید که مانند یک داستان واقعی و قابل درک باشد و کلمهای را به کار نبرید که حس تحمیل محصول یا نشان دادن بهترین برند را داشته باشد.
چرا که باید متن تهیه شده به قدری برای کاربران جذاب باشد که نه تنها از خواندن آن خسته نشوند، بلکه بیشتر مشتاق به خواندن مطلب شما شده و برای دیدن محصولات بیشتر و آشنا شدن با برندتان، بر روی لینک درج شده در آگهی کلیک کنند.
این بدان معنا نیست که شما نمیتوانید هیچ کلمه تبلیغاتی را در آن استفاده کنید. زیرا با توجه به تحقیقات انجام شده، کاربران همان مقدار زمانی را برای خواندن یک محتوای معمولی و بدون تبلیغ صرف میکنند که برای خواندن رپورتاژ های تبلیغاتی صرف خواهند کرد. پس میتوان با استفاده از رپورتاژها مخاطبان سایت خود را افزایش دهید.
اگر میخواهید از رپورتاژ آگهی و هزینهای که پرداخت میکنید نتیجه بیشتری بگیرید، بهتر است محتوای رپورتاژ شما به گونهای باشد که کاربران متوجه تبلیغاتی بودن آن و همچنین پرداخت هزینه از طرف شما نشوند. زیرا برخی از افراد اگر متوجه چنین موضوعی شوند، حس میکنند که صاحب کسب و کار از اعتمادشان نسبت به سایت منتشر کننده آگهی سوء استفاده کرده است و نسبت به برند و سایت شما بدبین میشوند.
بنابراین، نتیجه میگیریم برای رپورتاژ آگهی محتوایی که تولید میشود، باید گیرا و جذاب باشد، و در زمینه کسب و کار شما به گونهای باشد که برای کاربران جذابیت داشته باشد و نباید فقط تبلیغاتی باشد. علاوه بر آن، بهتر است جنبه آموزشی و یا اطلاع رسانی نیز داشته باشد تا کاربر به سایت و برند شما اعتماد کند و به یکی از مشتریان واقعیتان تبدیل شود.
رپورتاژ آگهی چه تاثیری در بهبود رتبه سایت دارد؟
تاثیر رپورتاژ آگهی بر رتبه سایت، امری است که نمیتوان آن را انکار کرد و میتوان گفت صاحبان کسب و کار بیشتر با هدف افزایش رتبه سایت برای آن هزینه میکنند. شاید اگر رپورتاژ در بیشتر دیده شدن سایت هیچ تاثیری نداشت، کمتر کسی آن را انجام میداد.
از آنجایی که گرفتن بک لینک از سایتی معتبر و پربازدید میتواند در رتبه سایتها در گوگل بسیار مؤثر باشد، اکثر شرکتها و کسب و کارها برای بهبود رتبه سایت خود به فکر خریدن رپورتاژ خبری میافتند. در بحث سئو (SEO) و بهینه سازی سایت، منتشر کردن رپورتاژ اهمیت بسیار بالایی دارد.
بنابراین، در این قسمت درمورد تأثیر رپورتاژهای آگهی در سئو یک سایت میپردازیم.
رپورتاژ خبری چگونه بر روی سئو سایت شما تاثیر خواهد گذاشت؟
یکی از فاکتورهای بسیار مهم در افزایش رتبه بندی سایت شما، تعداد و همچنین کیفیت بک لینک هایی است که دریافت میکنید. بک لینک ها همان لینکهایی هستند که شما از سایتهای دیگر در شبکه اینترنت میگیرید.
در واقع، بک لینک هایی که از سایتهای دیگر دریافت میکنید به معنای پیشنهاد و معرفی سایت شما میباشند. بک لینک ها حکم زمانی را دارند که یکی از دوستانتان بوتیک یا رستورانی را به شما پیشنهاد می@دهد و چون شما به دوست خود اطمینان دارید، حتما به آن رستوران و بوتیک سر میزنید.
گوگل هم زمانی که متوجه معرفی سایت شما توسط دیگر سایتهای معتبر میشود، برای آن ارزش بیشتری قائل میشود و رتبه بالاتری به آن اختصاص میدهد. زیرا در طول روز افراد زیادی از سایتهای خبری دیدن میکنند و حداقل یک بار در روز خبری را در آن را میخوانند. این افراد، به علت اعتمادی که به آن سایت دارند ترغیب میشوند تا برای یک بار هم که شده از سایت و محصولات شما دیدن کنند و در صورت نیاز از خدمات و محصولاتتان استفاده کنند. به عبارتی رپورتاژ خبری موجب افزایش ترافیک سایت شما میشود.
در رپورتاژهای آگهی میتوانید 3 تا 5 بک لینک فالو (Follow) ارزشمند و دائمی از سایتی که رپورتاژ شما را منتشر میکند دریافت کنید، بک لینک هایی که بدون شک به اعتبار بیشتر شما در گوگل مؤثر خواهند بود.
نکاتی که باید در موقع ثبت آگهی به آنها دقت کرد:
اگر تصمیم دارید برای سئو و بهبود رتبه سایت خود، از رپورتاژ آگهی کمک بگیرید قبل از اینکه آن را ثبت کنید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- سایتهایی را برای انجام این کار انتخاب کنید که دارای اعتبار دامنه و رنک بالا باشد. سایتهای خبری و مجلههایی که پربازدید هستند، معمولا معتبر هستند. این گونه سایتها گزینه مناسبی برای ثبت رپورتاژ آگهی میباشند.
- اگر سایت شما در زمینه یک تخصص خاص فعالیت دارد، سایتهایی که در زمینه کاری شما هستند و پربازدید و از اعتبار بالایی برخوردارند میتوانند به رتبه سایت شما کمک کنند. اگر در معتبر بودن سایتی تردید داشتید میتوانید با استفاده از سایت الکسا رتبه آن را چک کنید.
- اگر قیمت برایتان بسیار مهم است قبل از ثبت آگهی قیمت سایتهایی که مد نظر دارید را باهم مقایسه کنید.
- در تحریر و نگارش رپورتاژ دقت کنید که بهترین نتیجه از هزینهای که کردید را به دست آورید. چرا که اگر با وجود هزینه نتوانستید نتیجه دلخواه را بدست آورید، پس مشکل از متن محتوایی است که در رپورتاژ استفاده کردهاید.
مزیت رپورتاژ آگهی نسبت به سایر روش های تبلیغاتی
همانطور که گفته شد، رپورتاژ آگهی نوعی از تبلیغات است که امروزه به عنوان یک روش نوین شناخته میشود. این نوع تبلیغات با سایر روش های تبلیغاتی، هدف مشترکی را دنبال میکنند. با این تفاوت که رپورتاژ اگهی در قالب اطلاع رسانی تهیه و نگارش میشود و به طور غیر مستقیم به تقویت برند شما کمک میکند.
مهمترین مزیتی که رپورتاژ خبری با سایر آگهیهای تبلیغاتی دارد، این است که مخاطب در طول زمانی که در حال خواندن آگهی است، حس میکند با یک مطلب کاملا عادی در راستای رفع نیاز و پاسخ به سوال خود روبرو شده است و تنها شما میدانید که این آگهی یک تبلیغ ماهرانه است. همین ویژگی نامحسوس و غیر مستقیم باعث شده رپورتاژ نسبت دیگر روشها، تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
یکی دیگر از فاکتورهایی که میتوان به عنوان مزیت رپورتاژ آگهی دانست، این است که ممکن است تعداد زیادی از کاربرانی که تبلیغ یا رپورتاژ شما را در سایت خبری میبینند و آن را میخوانند، به مشتری بالقوه شما تبدیل شوند.
زیرا کاربر با انتخاب و متناسب با سلیقه و نیاز خود، آگهی شما را باز و به سایت شما وارد میشود. در صورتی که در روشهای سنتی تبلیغات، مخاطبانی آگهی شما را میبینند که هیچ ارتباطی به محصول و خدمات شما ندارند.
پس نتیجه میگیریم که در رپورتاژ خبری نسبت به سایر روش های تبلیغاتی، آمار مخاطبانی که آگهی شما را میبینند و مخاطبانی که به مشتری تبدیل میشوند بیشتر است.
امروزه، تبلیغات سنتی آن چنان بازدهی ندارد. چرا که اکثر آنها خستهکننده هستند و مردم از چنین تبلیغاتی دوری میکنند، حوصله دیدن و خواندن آنها را ندارند. اگر توجه کرده باشید، مردم دیگر به بنرهای تبلیغاتی سطح شهر توجه نمیکنند، کاتالوگ های تبلیغاتی را بدون خواندن محتوای داخلی آن میبندند. تمام سامانه های تبلیغاتی که روزانه بر روی تلفن همراهشان ارسال میشود را مسدود میکنند. زمانی که تلویزیون پیام های بازرگانی را در بین سریالها پخش میکند، کانال تلویزیون را عوض کرده یا خود را مشغول به کار دیگری میکنند.
ولی رپورتاژ آگهی، با تمامی این روشها متفاوت است؛ زیرا برخلاف روشهای ذکر شده طرفداران زیادی دارد. در یک رپورتاژ خبری از تعریف و تمجیدهای خسته کننده و حوصله بر و همچنین تبلیغ مستقیم برند یا محصول نیست. همین امر باعث میشود نه تنها شما به سمت مشتری نروید، بلکه مخاطب جذب محصول و برند شما شود و سایتتان را دنبال کند.
برای تبلیغ محصولات و برند خود در هر بستری همچون شبکه های اجتماعی، خیابان، رادیو، تلویزیون و… دوره زمانی محدودی وجود دارد و شما باید برای منتشر شدن دوباره، آن را تمدید کنید و دوباره متحمل هزینه شوید. اما بعد از تبلیغات در سایت های رپورتاژ آگهی، دیگر نیازی نیست برای تمدید آن هزینهای پرداخت کنید. چرا که آگهی شما بعد از منتشر شدن از سایت حذف نخواهد شد. از طرفی چون این رپورتاژ باعث بهتر شدن رتبه سایت شما در گوگل میشود، برای شما و مشتری بسیار کاربردی است.
توجه داشته باشید منظور ما از رپورتاژ، آگهی خوب در یک سایت معتبر در جایگاه مناسب است. هر نوشتهای را نمیشود به اسم رپورتاژ آگهی در هر سایتی قرار داد. باید بدانید که نگارش آن بسیار اهمیت دارد. در ادامه نحوه نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب را توضیح دادهایم.
جهت اطلاع از هزینه تولید محتوا و رپورتاژ آگهی کلیک کنید.
چگونه یک رپورتاژ آگهی موثر و خوب بنویسیم؟
-
قبل از هرچیزی هدف خود را از نوشتن تولید محتوای رپورتاژ مشخص کنید. ببینید فقط به دنبال بهتر شدن رتبه سایت خود در گوگل هستید یا میخواهید از آن برای جذب مخاطب و برندینگ خود نیز استفاده کنید.
- قبل از تولید محتوای خبری، رپورتاژهای رقبای خود را در زمینه فعالیت موردنظر بررسی و آنالیز کنید. سعی کنید محتوای شما در مقایسه با آنها از نظر فاکتورهای سئو و بازاریابی ویژگیهای بهتری داشته باشد.
- زمان تولید محتوا در تیتر و پاراگراف اول آگهی یا مقاله خود از کلمات کلیدی که قصد دارید در داخل محتوا برای آن لینک سازی کنید به کار ببرید. در این صورت، تاثیر بک لینک های دریافتی شما بیشتر خواهد شد.
- متن محتوای خود را با توجه به نوع مخاطبان سایت خود نگارش و تهیه کنید، با این کار میتوانید تعداد افراد بازدیدکننده از سایت را افزایش دهید.
- برای هر سایت حتما و حتما یک محتوای با کیفیت و غیر کپی تهیه کنید و از منتشر کردن یک محتوا در چندین سایت خودداری کنید.
- در زمان هایپر لینک کردن کلمات کلیدی، از تکرار زیاد اجتناب کنید. به این گونه که تقریبا در 60 تا 70 درصد محتوا انکر تکست های مهم را لینک دهید و در 20 درصد محتوا کلمات طولانیتر که حاوی انکر تکست موردنظر است را استفاده نمایید. همچنین میتوانید از کلمات کلیدی مرتبط با انکر تکست خود برای لینک دهی به صفحات هدف استفاده کنید.
- فراموش نکنید در رپورتاژ آگهی، در 20 درصد ابتدای محتوا حتما نام برند خود را به صفحه اصلی سایت لینک دهید.
- توجه داشته باشید محتوا تولید شده نباید بیش از حد کوتاه یا بیش از حد طولانی باشد. تقریبا 500 تا 1200 کلمه بهترین تعداد کلمات در رپورتاژ نویسی هستند.
- مشتریان و مخاطبان خود را شناسایی کنید و با توجه به آن سایتها و زمانی که تصمیم دارید آگهیتان منتشر شود را انتخاب نمایید.
چک لیست رپورتاژ خبری خوب در سئو
به طور کلی، قبل از اینکه یک رپورتاژ را بنویسید باید چک لیستی داشته باشید که نکته و موردی را از قلم نیندازید. با این کار هیچ موردی فراموش تان نمی شود و می توانید یک محتوای خوب را بنویسید و پس از انتشار نتایج مثبت آن را بر روی سئوی سایت تان ببینید.
- تعیین مخاطبان هدف
- تعیین موضوعات پر سرچ و پر مخاطب
- تعیین کلمات کلیدی اصلی و فرعی
- استفاده از نام برند در تایتل سئو
- نوشتن محتوای با کیفیت
- رعایت علائم نگارشی و دستور زبان فارسی
- نوشتن محتوا با حدقل 1000 کلمه
- درج تصاویر مناسب و یونیک در محتوا
- تعیین ساختار مناسب هدینگ ها
- تعیین صفحات تارگت برای لینک سازی
- نوشتن نتیجه گیری و مقدمه مناسب
- استفاده از کلمات کلیدی در مقدمه، نتیجه گیری و محتوای متنی
- استفاده از کال تو اکشن های درست و به جا
- بولد کردن کلمات کلیدی
سوالات متداول
رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی یا خبری یک محتوای متنی است که در سایت های خبری و سایر سایت های درج رپورتاژ با پرداخت هزینه منتشر می شود. در این محتوا به سایت خود لینک می دهید و در نتیجه رتبه سایت تان را در نتایج جست و جو بهبود می دهید. چگونه رپورتاژ آگهی به بهبود رتبه سایت مان کمک می کند؟
در صورتی که استراتژی درستی را برای رپورتاژ های خود در نظر گرفته باشید و فاکتورهای نوشتن یک رپورتاژ خبری جذاب را رعایت کرده باشید، قطعا به نتیجه مطلوب تان می رسید. در این مقاله نحوه نوشتن این مدل رپورتاژ را آموزش داده ایم.
سخن پایانی
همراهان عزیز فارس محتوا توجه داشته باشید، هدف اصلی از نوشتن رپورتاژ این است تا مقالهای بنویسیم که برای کاربری که در حال مطالعه آن است، مفید بوده و در واقع، حرفی برای زدن داشته باشد.
رپورتاژ باید برای مخاطب هدف ارزش ایجاد کند. توصیه میکنیم که از قانون 20 – 80 در این مورد بهره ببرید، بصورتیکه 80% رپورتاژ کاملا محتوای مفید و به دور از تبلیغ باشد و تنها 20% آن تبلیغات باشد. وقتی این موضوع را رعایت کنید دیگر کاربر به رپورتاژ بدبین نخواهد شد و احتمال جلب شدن اعتمادش بیشتر میشود.
موضوع مهم بعدی این است که غیر از توجه به کاربر، توجه خاصی داشته باشید به ربات های گوگل که وظیفه ی بررسی کردن محتواهای وب سایت ها را دارند. رعایت این موضوع هم سبب نمایش داده شدن لینک رپورتاژ شما در صفحه جست و جوی گوگل شده و شانس دیده شدن محتوایتان بسیار افزایش خواهد یافت.
خوشحال میشویم اگر در رابطه با بحث رپورتاژ آگهی و موضوعات مرتبط، نظر یا پرسشی دارید، با ما در میان بگذارید.
واقعا ممنون، خیلی زیبا توضیح دادین اصلا از خوندن مقاله خسته نشدم
سلام دوست عزیز
ممنون از همراهی شما.
ممنون از توضیحات خوبتون